Wat is écht oud?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wytske_

Wat is écht oud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 17:28

Ik weet niet of het hier hoort,maar ik heb dus een Friese merrie van 10 jaar oud.
Ze loopt nog heerlijk onder het zadel,maar wanneer moet ik stoppen met rijden,wanneer is ze te oud?.
Ik weet dat ze nu echt nog niet te oud is,als je ziet dat paarden op hun 30ste nog lopen.
Wanneer ben jij gestopt met rijden?

En...
Mijn merrie heeft voor 2 jaar terug een veulen gehad,wat mij betreft haar laatste,maar wanneer ben je gestopt met het laten dekken van je merrie?.

Reacties zouden fijn zijn. Haha!

Nicky__

Re: Wat is écht oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:29

10 jaar? Piepjong Clown
30 jaar vind ik wel de max, en dan alleen als je paard nog gezond is en altijd bereden is.
en pol is nu 14, en over 3 weken uitgerekend Tong uitsteken

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:30

Mijn pony is nu 30 en haar rij ik als het kan nog eens in de week. We gaan dan op een rustige buitenrit van 2 uur. Daarin stappen we erg veel, een beetje draf en een stukje galop. Dat vindt ze heerlijk!

Stoppen doen we pas als ze zelf aangeeft het niet meer te willen/kunnen.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:30

Zolang het goed gaat en heeft beestje gezond is vind ik dat leeftijd niet uitmaakt. Lachen

Wytske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 17:32

Oké,ik hoop dat ze natuurlijk nog wel een tijdje mee kan. Tong uitsteken
Maar ik weet nu ongeveer waar de grens dan ligt.

Reacties zijn nog altijd welkom,ook wat betreft het dekken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:24

Je kunt nog best lang doorgaan met het dekken. Als je ziet dat je paard erg onder een zwangerschap te leiden krijgt (sterk afvallen, minder puf als bij eerdere zwangerschappen), dan zou ik stoppen met dekken. Bij het ene paard is dat met 10 jaar, bij de ander met 20 jaar.... (en bij uitzonderingen nog veel later)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:26

Mijn verzorgpony is rond de 25/26 en ik ben gestopt met echt rijden toen ze ongeveer 24,5 was. Maar dat kwam vooral door haar longproblemen. Het ligt meestal aan de gezondheid van het dier wanneer hij/ zij écht oud gevonden kan worden.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:28

ik rij nog op één van 33 jaar Knipoog .. en hij heeft er nog plezier in ..

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:49

Per paard is het verschillend tot welke leeftijd je kan blijven rijden Knipoog Het ligt gewoon aan de algehele gezondheid van het beestje. De veearts kan hier natuurlijk genoeg advies in geven, maar 10 jaar is echt nog niet oud hoor!
De gemiddelde leeftijd waarop mensen helemaal stoppen met het rijden van het paard ligt denk ik rond de 20?

Qua dekken; Wij hebben op stal een fokmerrie van 23 staan, ze kreeg dit jaar haar 15e veulen. Persoonlijk vind ik dit wel zielig. Ze is te oud, ze heeft een enorme uitgezakte buik en ze beweegt ook niet heel goed meer. Ik weet niet of ze haar opnieuw hebben laten dekken, ik hoop het niet..
Mijn bijrijdpaardje is bijna 15 en wordt deze week gedekt. Het wordt haar eerste veulentje Lachen
Bij een leeftijd van 15 kan het nog wel, lijkt mij..?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:51

Ik ken een pony van diep in de 40, die is oud... Veel paarden vinden 't werken juist erg leuk en rust roest, je kan heel lang op ze blijven rijden zolang ze 't fijn vinden en ze niet overvraagd. Veel oudjes vinden 't fijn om lekker door 't bos te lopen een paar keer per week. Lachen

Daantjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:18

Dat ligt eraan wat voor ras het is..
als het een groot paard is dan is 20 al best oud maar kleine pony's worden gemiddeld ouder dan is 25 of 30 best wel oud
bij ons op de manege staat een KWPNer van 23 dat is dus best oud voor een groot paard Lachen

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:38

Lady is 21 jaar en vindt werken nog superleuk! Ze heeft vroeger altijd wedstrijden gelopen en is nu nog steeds 100% fit. Ze heeft nooit ergens last van en gedraagt zich vaker als een 3-jarige. Knipoog

_xLarax_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:57

Bij mij staat er nog een pony en die is 33 en die wordt nog bereden 1 x in de week maar die loopt nu ook niet helemaal goed meer

_xLarax_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:00

En waar ik nu op rijdt die is ook al 26 en nog kern gezond en SNEL dus jouw fries van 10 is nog super jong als je het mij vraagt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:01

leeftijd zegt niet alles, ligt er aan hoe het beestje zich voelt en hoe conditie en gezondheid is.
heidie word met verhuizing van weiland soms nog grereden, ritje van uur stao en draf, en actief dat ze dan nog is. 1 keer volle gallop hoor, moest moeite doen met Nikita om bij te houden
En dan is ze al met pensioen he,

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:04

Mijn pony is 24 en wordt nog dagelijks bereden.

Hij vindt het niet altijd leuk en is echt moe na het rijden maar ik blijf doorgaan tot zijn lichaam niet meer kan.
Zijn hoofd en humeur daar kijk ik niet naar zodra hij kreupel of kort gaat lopen mag ie minder maar hij loopt nog zo ruim ondanks hij wel trager is geworden.

Veel afwisseling en niet rust want rust is roest

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 23:11

Joh, met 10 zijn ze in het toppunt van hun leven!
Verder, wanneer een paard echt "oud" is, is hel verschillend per individu/ras.

chareno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 23:15

10 jaar is inderdaad zeker niet te oud wij hebben een pony van 22 die nog volop loopt en daar heeft ze echt plezier in dus je kan voorlopignog wel metje paard op rit

Wytske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 07:16

Daantjee_ schreef:
Dat ligt eraan wat voor ras het is..
als het een groot paard is dan is 20 al best oud maar kleine pony's worden gemiddeld ouder dan is 25 of 30 best wel oud
bij ons op de manege staat een KWPNer van 23 dat is dus best oud voor een groot paard Lachen

Staat in de beginpost: een Fries Haha!

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:20

Mijn paardje is inmiddels 24 en ik rij geen dressuur meer zoals vroeger met hem maar recreatief blijft ie nog lekker aan de slag hoor, op gemakkie aan.... En lekker veel buiten zijn weide/paddock...

tjits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:40

Die ene van mij is nu 13. Ik denk dat ik hem met 18 wel laat ophouden met wedstrijd rijden. Daarna als het aan hem kan ga ik hem recreatief door rijden.
Heb nog een ander paard waarmee ik wedstrijd kan rijden en die is dan 10.

Het hangt natuurlijk ook helemaal van het paardje af!

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:45

Mijn paard (KWPN) is inmiddels 21 jaar oud en wordt nog minimaal 4x per week (recreatief, maar wel intensief) gereden. Ze heeft meer pit en energie dan de KWPNer van mijn vriendin die pas 7 is geworden! Afgelopen zaterdag nog een rit van ruim 2 1/2 uur door de Drunense Duinen gemaakt en zelfs aan het eind van die 2 1/2 uur was ze nog zo fit dat ik alleen de teugels maar hoefde te laten vieren om haar in galop te laten gaan Clown
Zodra ze zelf aangeeft er geen zin meer in te hebben/niet meer te kunnen krijgt ze (wat rijden betreft) haar pensioen. Om te voorkomen dat ze dan wegkwijnt blijf ik er dan wel aan de hand mee werken.
Mijn paard heeft 2x een veulen gehad, de laatste was toen ze 10 jaar was. Daarna heb ik haar niet meer laten dekken. Volgens mijn hoefsmid wordt een paard dat er te oud voor zou zijn ook niet meer drachtig (weet overigens niet of dit ook waar is Bloos )

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:45

Er stond hier niet zo lang geleden op de voorpagina een pony van 57 en die is tot ik meen, zijn 47e gereden.

Dit is natuurlijk wel een uitzondering, maar het geeft wel aan dat het ene paard sneller oud is dan het andere.

Luister naar je paard, die verteld het je wel!

tjits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:48

precies.. hangt er echt vanaf hoe ze zijn.

rambo6

Woonplaats: nu Rotterdam binnenkort nieuw vossenmeer/gem Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:56

i zelf heb een paardje van drie maar bij ons staan paardjes van 16 jr en nog net zo fit.
het hangt er vanaf als je paardje op later leeftijd lichamelijk last krijgt dan is het vroeg genoeg om te stoppen en dan hangt het er nog van af waarvan kijk naar je paard observeer hem jij kent hem het beste er zijn ook paarden die met hun 9e al afgeschreven zijn hangt van de sport af recreatief tel er nog maar 10 jr of meer bij op