Zonder bit rijden!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Zonder bit rijden!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-02 20:49

Vandaag heb ik op Chalan gereden. Dat is een nieuwe manegepony. Een volbloed en heel mooi maar wel een beetje druk.

Nu keek ik naar het hoofdstel en het zag er heel erg vaag uit.
Het bit zat er wel gewoon aan maar de teugels waren er vanaf.
Die zaten aan de neusriem vast.

Ik vroeg waarom dat zo was, en dat was omdat er ook wat kleinere niet zo geweldig rijdende kindjes op binnen rijden. Die kunnen niet stil zitten met hun handen Scheve mond en Chalan is heel gevoelig in haar mond. Daar mag je echt niet in zitten, en dat hoeft ook niet zoveel hoor. Gewoon je handen stil houden dan loopt ze vanzelf ongeveer heel mooi.

Maar nu ging ik dus binnen zonder bit rijden. En ik merkte er niet veel van eerlijk gezegd. Alleen in de galop, dan gaat degen die voor je rijd in galop en dan moet je zelf in draf blijven. Dan wil chalan er wel achteraan gaan en dan moet je rustig blijven en beetje inhouden. Dan ging ze eerst heel druk doen met haar hoofd maar nu niet zo heel erg. dat was wel heel fijn.

Volgende week gaan we weer naar buiten en dan doe ik de teugels wel weer aan het bit. Ze heeft de neiging er nog wel eens vandoor te gaan, en ik denk dat je met bit nog net wat meer te zeggen hebt.

Maar nu mijn vraag (want hij staat bij vraag maar raak): Wie rijd er ook zonder bit, of op die manier zoals ik heb gereden. Hoe vinden jullie dat en wanneer doen jullie dat? (ook buiten ofniet)
Maar nu ik zo met die neusriem rijd kan ik isschien net zogoed het bit er helemaal afhalen. Wat denken jullie? Maar als dat zou zijn dan kan ik net zo goed met alleen maar een halster rijden. Verward Pling Wat zouden jullie doen?

Groetjes van Fleur

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 20:52

euhm, jij doet met de buitenrit de teugels aan het bit? Denk niet dat je hier zoveel over te vertellen hebt.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Re: Zonder bit rijden!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:02

Fleury schreef:
Volgende week gaan we weer naar buiten en dan doe ik de teugels wel weer aan het bit. Ze heeft de neiging er nog wel eens vandoor te gaan, en ik denk dat je met bit nog net wat meer te zeggen hebt.

Nee dus Stef Haha!

Ik denk wel dat er nog best wel verschil zit tussen rijden met de teugels aan de neusriem en je hebt wel een bit in, en het bit er maar helemaal af laten. Lijkt allemaal wel leuk en aardig maar als je gewoon zacht bent met je handen kan het echt geen kwaad om met een bit te rijden hoor.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-02 21:15

stef schreef:
euhm, jij doet met de buitenrit de teugels aan het bit? Denk niet dat je hier zoveel over te vertellen hebt.


Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt. Ik heb het al wel gevraagd hoor aan de eigenaar. Ik zou het ook niet doen als zij het niet goed vonden.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:19

Wat jij beschrijft over rijden met de teugels aan de neusriem: dat deed ik vroeger met mijn verzorgpony ook. Deze pony had ooit met een ongeluk haar mond erg opengehaald en kon het daarna niet velen als je de teugels oppakte.
Ik wist toen nog niks over andere bitloze optomingen heb heb het op die manier heel lang gedaan. Ging perfect, trouwens.

* To Belg, or not to Belg *

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 08:40

Ik rijdt dus met een bitloos hoofdstel wat er idd uitziet als een neusriem (emiel voesthoofdstelletje) en ik doe er alles mee, dresuur, springen, western, buitenrijden enz enz MAARRRRR het paardje moet wel onvoorwaardelijk reageren op andere hulpen zoals zit en been anders (als je niet gewend bent zo te rijden) heb je idd niks meer te vertellen.
Ik rij in ieder geval net zo lekker (zo niet lekkerder) zonder als met bit.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 09:19

Ook ik ben nu bezig weer over te stappen naar het bitloos rijden. Dit doe ik nu ook door mijn teugels aan de neusriem te bevestigen (maar ook een paar aan het bit, voor het geval dat). Dat gaat eigenlijk heel lekker. Ik ben er gister zo´n 20 km mee naar buiten geweest, en op 3x ervandoor spurten na, kon ik ´r heel goed houden, en dat is heel wat voor mijn hittepitje met ernergie overdosissen..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 09:32

Omdat ik freestyle train rijd ik vaak met een halster met een halstertouw er aan als teugels. Dat gaat heel goed,met de basis doet Rinkja alles net zo goed als met hoofdstel.Nu oefen ik de moeilijkere dingen zonder bit.
Wijken doet ze al,een beetje moeizaam,maar toch en op de rechterhand loopt ze mooi aan teugel.Met een beetje oefenen doet ze alles net zo makkelijk als met bit.In de bak rijd ik ook wel es helemaal zonder tuig,ook niks om het hoofd,maar dan stap ik alleen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 15:21

Zoals Fleury omschrijft heb ik ook wel gereden met paarden die last hadden van hun mond. De keuze was vrij simpel: een rustige hoofdhouding en ontspannen paard met teugels aan de neusriem of een paard dat zich vastzet, scheef loopt, last heeft van zn mond met teugels aan het bit. Zo heb ik er ook strandritten mee gemaakt.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 15:39

er bestaan ook bitje van leer voor de gevoelige mond, is misschien een idee?

Jasmijn 29-04-2011
<3 Jasmijn <3 Mampina
Brusje op komst!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-02 15:59

Chalan heeft al een hoofdstel met rubber erover heen, maar dat hoeft toch niet te betekenen dat het was zachter is? Of wel?

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 22:06

Afbeelding
Dit is een speciaal bitloos hoofdstel waar ik regelmatig mee rijdt.
Het geeft druk op het neusbeen en achter de oren en daardoor is het paard goed te besturen en terug te rijden.
Het bevalt mij erg goed, ik heb het via www. hue-hott.de besteld.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 22:25

Hoi!

Ik rijd met het rijhalster van Emiel Voest.En dat werkt ook goed.Het geeft druk op het neusbeen en achter de oren.
Het moet inderdaad wel zo zijn dat je paard goed naar andere hulpen luisterd.

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angie91, cabochon1, Foreverkliek, GoogleAdsense, MyChoice, NewChapter, noviceh en 115 bezoekers