pony op wei met koeien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anka_

pony op wei met koeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 12:29

hallo,
mijn buur gaat 2 weken op paardenkamp met haar paard.
ik mag mijn verzorg-rijpony bijhouden.
ze mag niet op de wei van mijn buur, omdat de wei erg kort staat en het gras moet groeien. Nu heb ik voorgesteld dat ze op de wei mag bij mijn meter.
Er lopen wel 5 jonge koeien op en zijn erg speels (op elkaar springen)..
nu is mijn vraag: kan ze op de wei bij de koeien?
we hebben nogal schrik om ze erbij te zetten.
ik had gedacht ze de ene week op de kleine wei naast de koeien te zetten, zodat ze het daar kan leren kennen, en de andere week ze bij de koeien proberen te zetten. wat denken jullie?
mvg.

Anka_

Re: pony op wei met koeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 15:43

niemand ?

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:45

Kun je niet een stuk afzetten in de wei waar de koeien staan?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:47

heb geduld, soms moet je even wachten op een reactie.

Meestal gaat het goed hoor! je pony trapt wel van zich af als ze niks van de koeien wil weten.
vaak blijven ze toch wel een beetje uit elkaars buurt hoor!

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:48

waarom laat je hem of haar dan niet gewoon helemaal op dat andere stukje staan is dat te klein voor 2 weken??
ik weet niet of je er verstandig aan doet om het paard bij de koeien te zetten..
is het paard niet bang van koeien??

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:49

Ik denk niet dat dit een probleem is hoor. Vroeger liepen er hier ook enkele koeien en die liepen samen op de weide met enkele pony's en die koeien waren echt niet van zin om speels te doen tegen die pony's en lieten ze mooi met rust.
Hier in de buurt staat al jaren een paard op een wei met 30 koeien en nog steeds leeft dit dier. Die koeien houden zich meer met elkaar bezig dan met dat paard.

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:49

ik heb wel eens een ezel en een geit tussen de koeien zien staan...
ik kende de eigenaars niet persoonlijkmaar het leek wel goed te gaan

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:51

Als ik met m'n pony in de buurt van onze koeien kom worden deze helemaal gek, wat niet zo handig zijn want het zijn melkkoeien. Maar ik zou als ik jou was de pony eerst in het weiland ernaast zetten en dan als ze gewend zijn de pony tussen de koeien zetten.

Anka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 16:10

Squit: neen, het andere stukje wei is niet superklein en er staat erg hoog gras op. maar ik zou ze graag zien grazen op de grote weide, er staat een open stal, grote waterton,.. en zou ook eens willen weten hoe ze reageert op koeien.

bedankt voor de reacties iedereen! Ik hou jullie op de hoogte.
als er iemand ervaring mee heeft met zn eigen paard, alle tips zijn welkom ;D

Mierke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:12

Ik zou me eerder zorgen maken over de koeien dan over het paard.. Knipoog

Anka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 16:19

Tong uitsteken hoezo?

Jumperken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:21

Mierke schreef:

Hehe Tong uitsteken ja stel je voor dat het princess is die achter de koeien zit i.p.v. de koeien achter haar!

Mierke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:34

Jumperken schreef:
Mierke schreef:

Hehe Tong uitsteken ja stel je voor dat het princess is die achter de koeien zit i.p.v. de koeien achter haar!

Yep, dit zou mijn pony wel doen.. Duivel

Pienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:41

Ik zou de pony idd eerst naast de koeien zetten om te laten wennen. dan proberen er bij te zetten.. en gaat dit echt niet goed dan zou ik een stukje afzetten van het weiland en m daar neerzetten.

Ensueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:55

het is wel slim om de pony eerst naast de koeien te zetten ja, dan kan je gelijk zien wat ze van elkaar vinden, als het goed gaat kan je haar bij ze zetten, misschien nog wel voor de zekerheid even af en toe kijken als het wel goed gaat,

Pienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:12

Ja.. Miss gaat het helemaal niet goed, maar dan vind je wel een andere oplossing Knipoog

Anka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 19:32

ok, bedankt allemaal.
de tips hebben me zeker geholpen.
grt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 11:00

Ik zou het niet doen! Mijn pony heeft bij de vorige eigenaar ook tussen de koeien gestaan, wat er gebeurt is weet ik niet, maar ze is panisch voor koeien. Het is een coole kikker, nergens bang voor, is er iets vreemds kijkt ze even vanuit stilstand om er vervolgens op af te lopen, maar als ze koeien op al 200meter afstand ziet verstijfd ze al, begint te trillen en wil enkel nog maar omdraaien en wegrennen.
Het is niet je eigen pony, en als er zoiets gebeurt zit de eigenaar wel met de problemen. Mooi in een weitje apart zetten of op haar eigen plek laten staan.

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 11:05

Neonlight schreef:
Ik zou het niet doen! Mijn pony heeft bij de vorige eigenaar ook tussen de koeien gestaan, wat er gebeurt is weet ik niet, maar ze is panisch voor koeien. Het is een coole kikker, nergens bang voor, is er iets vreemds kijkt ze even vanuit stilstand om er vervolgens op af te lopen, maar als ze koeien op al 200meter afstand ziet verstijfd ze al, begint te trillen en wil enkel nog maar omdraaien en wegrennen.
Het is niet je eigen pony, en als er zoiets gebeurt zit de eigenaar wel met de problemen. Mooi in een weitje apart zetten of op haar eigen plek laten staan.

dit deed mijn vorige verzorg fries dus ook!!!!
hij werd helemaal gek dr van hij was echt bang, hij was vroeger aangevallen als veulen door een koe. ik wilde hem buiten rijden dus moest hij langs die koeien.. alles geprobeerd en uit eindelijk kwam ik er achter dat ik moest afstappen en dan liep hij wel erlangs..
heb je dit al geprobeerd om je pony er dan wel langs te krijgen??? want uiteindelijk liep hij er wel langs maar die koeien moesten niet naar hem kijken want dan gingen we als nog vliegen.. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 11:08

Mijn verzorgpony staat ook tussen de koeien, dus het zou wel moeten kunnen. Maar elk paard reageert er natuurlijk anders op. Zet ze idd anders eerst naast elkaar om te kijken hoe het gaat Lachen

Lindaa_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 11:12

Mijn verzorgpaarden hebben als 2 en 3 jarigen ook bij koeien in het land gestaan, dit ging erg goed. (op één paard na, dus het verschilt per paard!) 2 van de 3 paarden vonden het geen probleem en hadden totaal geen aandacht voor de koeien maar 1 paard moest toch maar bij een ander paard in het land moest omdat ze de koeien dag in dag uit lastigviel! Clown

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 11:15

Ik zou het ook niet doen. laten we wel wezen, koeien kunnen flinke schade aanbrengen met hun koppen! Een koe valt aan door een flinke ram met zijn kop te geven en die horens kunnen behoorlijk veel schade aanrichten.
Er zijn natuurlijk gevallen bekend dat het goed gaat maar er zijn wel risico's aanwezig!

Poney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 11:20

Mijn pony en soms mijn paard staan ook wel eens tussen een paar koeien...gaat goed hoor!!

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 11:20

Wij hebben een keer een koe bij onze pony's in het land gehad, hoewel die van mij altijd in de stal bij de koeien wil kijken en dat zeer interressant vindt Tong uitsteken . hadden ze totaal geen aandacht voor elkaar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:18

9 van de 10 keer gaat het ook wel goed, maar het is niet TS eigen paard, enkel haar verzorgpony waar ze op mag passen als de eigenaar op vakantie is. Ik zou het dan dus niet doen, ik zou die beslissing niet nemen over een paard (pony) die niet van jezelf is.