Hooi in een ruif geven, is dat slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klikoo

Hooi in een ruif geven, is dat slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 19:17

Ik moet van de baas van de stal het hooi in de ruif doen, als k dat niet doe word ik er weg gestuurt. Erg vervelend want ik heb van vroeger af meegekregen dat hooi in een ruif mag want dat zou slecht kunnen zijn voor de longen. Is dat echt zo erg? Ik maak wel altijd het hooi nat anders lussen mijn paarden het namelijk niet.

Al vast bedankt Groetjes Robin
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-06-07 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Joto

Re: hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 19:26

Ik denk dat het stof wel mee valt als je het nat maakt en dan in een ruif doet, maar het is niet de normale eetstand van een paard. En bij droog hooi heb je meer kans op stof in de oge e.d. dan met nat hooi..

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:33

Als je hooi hebt dat niet stoffig is, kan het weinig kwaad. Dan valt het stof niet in de neus.
Echter blijft van de grond voeren het beste!! Dat is inderdaad de natuurlijke eethouding van paarden.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:36

je stalbaas zal geen zin hebben in het eventuele vertrappen van het hooi in de mest. enne goed hooi stuift niet!

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:37

Ik zou niet in een ruif voeren. is niet goed voor een paard niet voor zijn gebit en rug. een paard hoort van de grond te eten.zelf mijn voerbak staat op de grond. Ik voer absolut niet uit een ruif dan maar weggestuurd.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 15:11

Sjafrane schreef:
Ik zou niet in een ruif voeren. is niet goed voor een paard niet voor zijn gebit en rug. een paard hoort van de grond te eten.zelf mijn voerbak staat op de grond. Ik voer absolut niet uit een ruif dan maar weggestuurd.

Ik wou weg bij de stal, maar sinds ik 2 paarden heb waarvan 1 van de baas van de stal is kan ik er niet weg, en als ik weg zou gaan moet ik van 1 minuut fietsen naar meer dan een half uur fietsen voor mijn paarden

annetjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:37

Jeetje, wat banketstaaf voor je. Het is idd best wel slecht om het in een ruif te doen, dan staat je paard in een heel onnatuurlijke houding te eten en het stof komt in de ogen. En is een hooinet een oplossing? Dan wordt het hooi niet vertrapt in de mest oid, en kan je het wat lager ophangen, zodat je paard in een natuurlijkere houding kan staan. Wij geven onze paarden altijd hooi in een hooinet. Heel handig, want ze zijn een tijdje bezig ermee: werkt dus tegen verveling. En ze verspillen het hooi niet, er valt nauwelijks hooi uit het net. én ze staan in een betere houding te eten! Kan je dat misschien voorstellen aan je baas? Een goed hooinet kost maar een euro of 4... Knipoog

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:33

dat uit de ruif eten niet goed is, vind ik wel ver gezocht. zo lang eten ze toch niet, ze zijn langer bezig met de sprietjes die op de grond vallen. en wat als ze de bast van bomen opeten??

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 07:48

annetjee schreef:
Jeetje, wat banketstaaf voor je. Het is idd best wel slecht om het in een ruif te doen, dan staat je paard in een heel onnatuurlijke houding te eten en het stof komt in de ogen. En is een hooinet een oplossing? Dan wordt het hooi niet vertrapt in de mest oid, en kan je het wat lager ophangen, zodat je paard in een natuurlijkere houding kan staan. Wij geven onze paarden altijd hooi in een hooinet. Heel handig, want ze zijn een tijdje bezig ermee: werkt dus tegen verveling. En ze verspillen het hooi niet, er valt nauwelijks hooi uit het net. én ze staan in een betere houding te eten! Kan je dat misschien voorstellen aan je baas? Een goed hooinet kost maar een euro of 4... Knipoog

dat is misschien wel een goed idee, ik ga het voorstellen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 09:54

Ik heb vroeger ook wel uit een ruif gevoerd, totdat mijn paard veel last kreeg van hoesten. Dierenarts laten komen, en die zei dat ik niet meer uit een ruif moet voeren maar gewoon vanaf de grond. Die houding is niet natuurlijk. Probeer zelf maar eens te eten als je op je rug ligt. Als paarden blaadjes van een boom eten, dan trekken ze die altijd eraf en eten het op met hun neus richting de grond. Ook beter voor het gebit, anders kunnen de tanden scheef afslijten. Ik moest het ook goed natmaken trouwens, ook bij niet stoffig hooi.
Misschien kun je een grote kuip op de grond zetten, en daar het hooi in doen.

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 10:02

Misschien kun je de hooiruif gewoon heel laag hangen Duivel