Wat te doen met de ogen van mijn pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Wat te doen met de ogen van mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 14:17

Ooeh, dilemma dilemma... misschien dat bokt een uitkomst weet.

Mijn pony heeft op het moment erg veel last van vliegen in haar ogen. Hierdoor heeft ze weer prut in haar oogjes; wat nog meer vliegen aantrekt. Een lastig parket. Haar ogen zijn niet echt ontstoken gelukkig, dus het valt nu nog wel mee.

Nu gaat ze begin juli voor 6 volle vakantieweken het land op. We gaan haar elke dag even controleren, gewoon om te kijken of alles ok is. (er woont ook iemand bij het land die de ernstige dingen in de gaten houdt, zoals paarden in de sloot ed.)
Ik ben bang dat ze daar dan nog meer last zal krijgen van haar ogen, en dit wil ik het liefst voorkomen. Nu ben ik alleen absoluut geen voorstander van halster om in de wei, en zeker niet voor 6 hele weken...
Vorig jaar had ik haar zo'n vliegenfrontriem omgedaan die zonder halster omkan, maar die had ze binnen 2 dagen compleet kapotgemaakt. Dit is dus geen optie dit jaar. Een vliegenkap vind ik ook echt niet prettig; dit gaat schuren en broeien en wat sommige mensen daar dan niet onder aantreffen... dan kan je beter niks op doen denk ik.

Nu wordt het dus kiezen tussen 2 kwaden; of een halster om met een goede vliegenfrontriem die niet zomaar af te schuren is, of helemaal niks en zien hoe het loopt... Feit is dat ze dus ook een lichte vorm van zomerexzeem heeft, en ik ben bang dat ze dan tijdens het schuren vast blijft zitten. Er is maar 1 hek in de hele wei maar toch.. Wat zouden jullie doen?

Of is er nog iemand met hele andere tips om die strontvliegen tegen te gaan en haar ogen een beetje in goede conditie te houden?

Shorks

Re: Wat te doen met de ogen van mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:20

misschien kan je het beste toch zo'n vliegenkap opdoen (zo'n blauwe van bucas, die zijn helemaal niet warm of broeierig), en als je elke dag gaat kijken hoe het gaat, is er toch niet zoveel kans dat het fout gaat daarmee? ik zou anders ook niet weten wat je moet doen, maar helemaal zonder iets vind ik wel zielig! (als ze dan ontstoken ogen krijgt iig)

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 14:21

Er zijn mensen bij ons op stal die zo'n kap gebruikt hebben, maar hun pony kwam juist met giga-ontstoken ogen van het land kan ik me herinneren, onder die kap vandaan... Daarom sta ik daar nogal huiverig tegenover...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:25

Heeft je pony echt last van de prut en vliegen of vindt jij het onaangenaam voor haar? Mijn verzorghaf heeft ook regelmatig prut in zijn ogen en dat trekt wel eens vliegen aan, maar ik krijg niet de indruk dat hij daar last van heeft. Zijn voorpluk werkt redelijk goed als vliegenfrontriem.

Wellicht kan je ook proberen om de vliegenoverlast te verminden door te zorgen dat het weiland mestvrij is etc.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 14:27

Tja, ik kan haar niet vragen of ze die vliegen vervelend vind natuurlijk Tong uitsteken Maar ze zitten echt met bosjes op haar ogen, dat lijkt me toch niet zo prettig. Haar voorpluk is, ondanks dat ze een hafje is, net niet lang genoeg om haar voor de vliegen te beschermen.. anders was het wel een fijne oplossing geweest!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:39

Als ze samen staat met anderen zullen ze elkaar wel vliegvrij houden. Meestal staan ze kop aan staart zodat de staart van de een de oogjes van de ander goed vliegvrij houdt.

Verder vind ik het een beetje de natuur...ik heb liever dat de mijne veilig zonder halster, kap of vliegenkapje staat en zelf maar moet krabben dan dat hij vast komt te zitten ergens...

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 14:41

Ze staat niet in haar eentje op het land, dus als dat al helpt...

RoxyVip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:31

Alleen is die ander wel een shet dus misschien dat ie te klein is, of kan ie zn staart misschien heel hoog opzwiepen, hahaha!
Er bestaan ook soort van deorollers maar dan voor de ogen. De vorige eigenaresse gebruikte dit voor haar nieuwe paard. Misschien is dit een optie voor Rox? Kun je gewoon bij de Albatros halen volgens mij.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:33

Mijn merrie had vorig jaar ook flink ontstoken ogen.
Nu krijgt ze gewoon een vliegenkap op en ze heeft nergens meer last van!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:35

Ik gebruik altijd de Neovet Deoroller en smeer daar dan haar hoofdje mee in, lijkt wel iets te helpen.