3e paard erbij op de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

3e paard erbij op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 22:19

Ik las hier net op bokt een opmerking, waardoor ik nu toch even de ideeen van jullie zou willen weten.

Zaterdag wordt mijn nieuwe pony gebracht, waar we erg naar uitkijken. Nou heb ik al een paard en een Dartmoor pony op het land lopen, die helemaal verliefd zijn op elkaar. De Dartmoor is van de buren, ze staat bij mij op het land als gezelschap voor mijn paard.

Eigenlijk zou de Dartmoor weer naar huis gaan als ik er een paardje bij had gevonden, maar ik zat me later te bedenken dat 3 wel handig is. Als je gaat rijden, blijft er nooit eentje alleen achter. Voorheen had ik ook 3 paarden staan, dat ging prima.

Maar nou las ik net dat er een grote kans is dat er met 3 paardjes op de wei eentje alleen blijft staan. Dat wil ik natuurlijk niet. Ik weet niet echt wat nu verstandig is.

ikke20

Re: 3e paard erbij op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:21

probeer het gewoon eens uit. als je merkt dat het niet goed gaat kan je altijd die ene weer terug doen.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:22

alleen..?

misschien niet zo close als de andere 2..(bv door rangorde/dominantie) maar hij staat toch met anderen in de wei..
ze kunnen wel contact maken als ze dat willen..en vaak zie je dat gewoon een stukje verderop staan..

dus denk niet dat je bang hoeft te zijn dat er een eenzaam wordt oid Knipoog

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 22:29

Dat idee had ik dus ook, deze twee verliefde merries (het is echt niet om aan te zien, zo overdreven! Haha! ) staan ook regelmatig ieder aan een kant van de wei te grazen (1,5 ha.).

Ik wil eigenlijk niet uitproberen en dan toch de Dartmoor naar de buren terug brengen. Volgens mij veroorzaak je dan alleen maar extra veel stress. Lijkt me ook niet goed als het niet nodig is. Ach gut

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 09:07

Als je het voorzichtig wil aanpakken kan je een stukje afzetten voor je nieuwe paard zodat ze over de draad kennis kunnen maken en na een paar dagen zet je haar erbij.

Ik heb een nieuwe er gewoon gelijk bij gegooit en dat gaat wel goed. eerste week is het een beetje dreigen en elkaar uitdagen maar na een week ging het altijd perfect. Ieder paard had zijn rangorde geaccepteert.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 09:08

dat valt heus wel mee, je moet aleen in het begin opletten dat ze niet gaan vechten!
je kunt in het begin ook een apart weidje ernaast maken zodat ze eerst wat aan elkaar kunnen wennen en snuffelen!
en gaat dat goed dan zet je haar erbij!

mijn verzorgpaard staat ook met 2 andere pony's in de wei, dit geeft geen enkel probleem, en het is fijn want zoals je al zei als je dan gaat rijden dan blijft er niet eentje alleen achter!

ikzelf denk dat het wel los loopt, maar als het echt niet gaat dan kun je over een paar weken ook nog het paard van de buren eruit halen!

succes Knipoog

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 09:10

Wij hadden eerst 2 merries samen staan. Toen kregen we er nog een ruin bij, en die hebben we er gewoon bij gezet. De ruin is nu de baas, en ze staan alle 3 verspreid over het weiland.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 09:38

Shine staat ook met 3, gaat prima hoor!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 09:56

Dus die opmerking die ik hier ergens las, was een tikje overdreven. Het gaat dus wel degelijk vaak goed met 3 op de wei.

Mooi. Ik ga niet overvoorzichtig doen met een stukje afzetten. Dat kan altijd nog als het een vechtpartij wordt, wat ik eigenlijk niet verwacht met deze paarden. Hoogstens een uurtje flink de wei doorgalloperen ofzo. Goed voor de dikke buiken hier! Haha!

Al blijf ik er wel een paar uur bij, de nieuwe pony begint op leeftijd te komen en die hoeft van mij geen conditietraining door mijn Hannoveraan. Cool

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:05

Wij hebben er ook 3 op de wei staan en het is niet zo dat er 1 alleen staat omdat de andere 2 closer zijn.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:32

hier heb ik ook alles gemengd staan, sommige ook per 3
en ze staan altijd samen, de een is meer close met de ander maar nooit problemen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:34

Bij mij staat er soms wel een alleen maar dat is niet zo'n knuffel pony. Mijn shetten staan juist de hele dag aan elkaar te kriebelen. Maar met eten lopen ze vaak wel bij elkaar, dus als ze willen zoeken ze elkaar wel op

shadow27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:37

Je kan ook eerst een stuk afzetten dat ze aan elkaar wennen en dan daarna bijelkaar zetten. Ik denk dat het wel goed gaat in de natuur zijn er toch ook grotere groepen paarden en dan hebben ze ook niet allemaal een maatje.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:08

Mijn merrie heeft ook een tijdje met nog 2 anderen gestaan.
één viel er toch wel een beetje buiten.. wat natuurlijk niet wil zeggen dat dat altijd zo zal gaan!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 15:11

Ik zat er ook aan te denken eventueel daarna nog een shetter erbij te kopen, hartstikke leuk! Het weiland-met-schuilstal is groot genoeg, maar ik moet rekening houden met het feit dat ik maar 3 binnenboxen heb op het moment en je weet nooit wat er kan gebeuren waardoor ze opeens naar binnen moeten. En ze moeten natuurlijk allemaal bekapt en geent worden e.d.

Dus eigenlijk vond ik 3 wel genoeg, ik hoop dat het gaat lukken!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:14

zou ze eerst ff kennis 1 op 1 laten maken met elkaar (heb je n bak die je kan gebruiken?). en als dat goed gaat dr gewoon bij zetten. Dan merk je t vanzelf wel. en alleen is ie dan sowieso niet Lachen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 15:18

Nee, ik heb geen bak.

De paddock is net afgebroken omdathet hout rot was en kapot en de bak van de buren, waar ik rij, heeft geen omheining.

Dus 1 op 1 laten wennen is moeilijk hier. Eentje op stal houden gaat niet lukken, die breekt de boel af.

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:49

Ik heb er sinds kort ook 3. Twee van mijn paarden staan al 7 jaar samen en zijn dan ook helemaal gek met elkaar. De derde is wat dat betreft wat minder close met ze, maar heeft ook zeker een plekje veroverd. Als ik één van de paarden meeneem, dan zijn die andere twee helemaal happy met elkaar, welke combinatie dan ook. Een even getal is misschien wel idealer, maar 3 hoeft ook zeker geen probleem te zijn.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 15:53

Heb jij het derde paard er ook gewoon zo bij gezet?

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:13

Stado schreef:
Ik heb er sinds kort ook 3. Twee van mijn paarden staan al 7 jaar samen en zijn dan ook helemaal gek met elkaar. De derde is wat dat betreft wat minder close met ze, maar heeft ook zeker een plekje veroverd. Als ik één van de paarden meeneem, dan zijn die andere twee helemaal happy met elkaar, welke combinatie dan ook. Een even getal is misschien wel idealer, maar 3 hoeft ook zeker geen probleem te zijn.

wij hebben een paar paarden van grote fokker in opfok en die adviseerde zelfs een onevenaantal, hij zegt dat er dan altijd goede rangorde heerst, beter dan met een evenaantal.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 11:32

Wij hebben er ook 3 op het land staan. De laatste er vanaf dag 1 dat hij kwam gelijk bij gegooid en zelf even omgedraaid Clown
Na de eerste normale strubbelingen is het een hecht clubbie. 2 staan er altijd praktisch bij elkaar en de derde graast op kleine afstand. Bij een tukkie zoeken ze elkaar weer op Lachen
Gaat super goed Ja

zo dus let niet op het gewiebel in het begin Clown

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 21:26

GamblersCup schreef:
Heb jij het derde paard er ook gewoon zo bij gezet?

Ja, ik heb ze gewoon bij elkaar gezet. Veel mensen zeiden dat, dat niet kon omdat ik twee hengsten heb (de nieuwe was hengst en ik had dus ook al 1 ruin en 1 hengst). Maar ik heb het gewoon geprobeerd en het ging eigenlijk hartstikke goed! Wel een beetje dominantiestrijd in het begin (grappig genoeg niet tussen de twee hengsten, dat klikte gelijk, maar wel tussen mijn ruin en de nieuwe), maar ik heb dat gewoon lekker op z'n beloop gelaten. Werkt veel beter dan je ermee bemoeien Knipoog. En nu gaat het dus super!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 14:55

Nou, ik had me helemaal niet druk hoeven maken!

Pony eerst even in de paddock, konden ze even over het draad kennis maken en kon ze eerst even rustig de loopstal bekijken en waar het water staat. Na een paar minuutjes al de paddock open gegooid en het ging prima!
Even gek doen, achter elkaar aanlopen en klaar. De Dartmoor plakte gelijk aan de nieuwe pony en was er niet weg te slaan. Binnen korte tijd lagen ze al in het zand te rollen en stonden ze gewoon te grazen. Niks aan het handje.

Gisteravond zag ik wel dat mijn Hannoveraan en de Dartmoor in het stalletjes stonden en de Hannoveraan stond de Dartmoor af te schermen van de nieuwe pony zeg maar. Beetje gegil af en toe, meer niet. Vanmorgen stonden ze gezusterlijk met z'n drietjes naast elkaar te grazen. Helemaal prima, ben ik ook weer rustig!

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:57

Heb ook 3 paarden en 3 hele verschillende, een grote KWPN `er, een kwpn jaarling een een pony van 1.18 en dat gaat super. Zijn wel alledrie ruinen zou kunnen schillen op merries. Maar die drie kunne niet zonder elkaar

Pienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:38

Ik denk dat het uitproberen is. Je wou een van de pony's al weg doen maar doordat je een derde pony wel handig vind hou je die ook. Mocht het helemaal fout gaan kun je altijd alsnog die ene pony wegdoen.