Groeiachterstand.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chippewa

Groeiachterstand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 14:31

Vraagje:

Is een jaarlinger dat met 2 maanden verstoten is door de moeder en daardoor iets een groeiachterstand heeft opgelopen per definitie een slechte jaarlinger ?
Trekt zo'n achterstand met goede verzorging bij...

alle opmerkingen etc welkom

Groetjes Jennifer

Joto

Re: Groeiachterstand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:35

Met 2maanden lijkt het mij dat het nog aardig bevalt.Aangezien de biest het belangrijkste is en als ze dat maar krijgen. sommige blijven gewoon aan de kleine kant.Die van ons was bij de geboorte al verstoten maar die groeit als kool! Verschilt denk ik p.p.

Chippewa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 17:14

dank je wel voor je antwoord.
Ze groeit nu ook, maar blijft wel wat kleiner dan de andere jaarlingers, gedeeltelijk is zoiets natuurlijk ook genetisch bepaald en hoeft het niet perse met de verstoting te maken hebben.
Ze is vrolijk, gezond..
maar hoor nog weleens wat oh's en ah's vandaar de vraag.

Groetjes Jennifer

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:43

-> VMR-VSW

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:59

ik heb mijn andalusier uit spanje!
hij is in december gekomen en was in maart geboren, dus hij was nog geen jaar!
toen ik naar hem ging kijken stond ie op een slechte stal en hij was erg nerveus en bang voor mensen!
hij had natuurlijk ook al heel wat meegemaakt, in spanje zomaar van de wei geplukt en toen in een trailer opweg naar nederland!
behoorlijk stressvol als je het mij vraagt!
hij was toen ook best wel klein!
ik heb hem toen meegenomen en in een opfok geplaats bij sofie83 in broekhuizen.

sinds hij daar staat is hij met 100% veranderd!
hij is al een flink stuk gegroeid en hij is heel sociaal geworden!
hij is nog wat kleiner dan de meeste gewone kwpn'ers maar dat zijn ook groter gefokte paarden, toch heb ik het idee dat ie steeds meer bij gaat trekken!
en hij is nu pas net een jaar!
al is het wel zo dat andalusiers erom bekend staan dat het late groeiers zijn!

dus zorg dat je jaarling goede zorg en goed voer krijgt en dan komt het helemaal goed denk ik! Knipoog

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:52

ook ik maak me zorgen om mijn 2 jarige die van de winter een flinke dip heeft gehad.
wat raden jullie aan te voeren / doen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:03

hoeft helemaal niet hangt ervan af hoe de voeding en bewegingstoestand verder is.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:08

ik voer nu pavo podo en pavo koeken bij
ze staat op groot stuk wei met lang gras
maar nog komt ze niet super aan

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:12

Mijn merrie heeft op een leeftijd van 17 maanden, 3 maanden boxrust gehad. Ze zou eigenlijk iets van 1m54 worden maar is nu als 4 jarige blijven steken op 1m46...
Jonge paarden lijden veel als ze iets tekort komen. Ik denk niet dat mijn merrie de 1m54 nog gaat halen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 09:46

Chippewa schreef:
Is een jaarlinger dat met 2 maanden verstoten is door de moeder en daardoor iets een groeiachterstand heeft opgelopen per definitie een slechte jaarlinger ?
Trekt zo'n achterstand met goede verzorging bij...
Als er vanaf 2 maanden heel serieus mee is omgegaan en men er alles aan gedaan heeft om er voor te zorgen dat er voldoende vitaminen, mineralen etc naar binnen is gegaan, dan hoeft het geen blijvende achterstan te betekenen.
Is dit niet gebeurd en naar nu dus blijkt er een groei-achterstand is loop je ook de kans dat het beenwerk zwakker zal blijken te zijn.
Helaas kom je hier pas na een aantal jaren achter als het paard in training komt. Persoonlijk zou ik vooraf foto's laten maken om te zien hoe de groeiplaten er aan toe zijn vóór het paard belast gaat worden.
Dit is sowieso een goede zaak gezien de leeftijd waarop Quarters/paints normaliter ingereden/belast gaan worden.

Teigetje01 schreef:
Met 2maanden lijkt het mij dat het nog aardig bevalt. Aangezien de biest het belangrijkste is en als ze dat maar krijgen.
Dit heeft niets met biest te maken. Biest dient er voor om de antistoffen die de moeder bij zich draagt door te geven aan het veulen, zodat het na de geboorte niet meteen ziek wordt van alle bacteriën/virussen die er rondzwerven en voor oudere paarden al heel normaal zijn.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 09:52

mijn - nu 2 jarige- was ook als 3 jarige van de moeder af en heeft daarna bijna fulltime binnen in een stalletje gestaan (geen beweging dus geen mogelijkheid om te groeien)..vervolgens t land op gegaan..trok niet echt blij Bloos
die staat nu sinds een halfjaar op een nieuwe stal - waar ze serieus net iets groter was als een grote maat shet (we hebben t hier over een hafje) > ze groeit als kool!!!
ze zal altijd een kleine maat blijven maar geen maxi shet maat Haha!

de natuur lost dat denk ik vanzelf ook wel op..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 09:58

sabby schreef:
de natuur lost dat denk ik vanzelf ook wel op..
Tuurlijk, alleen niet zoals jij denkt waarschijnlijk.
De buitenkant mag dan leuk bijtrekken met een rond buikje en een glanzend velletje, maar de binnenkant (de botten) zie je niet. En daar moet ie wel zijn hele leven gezond op rond kunnen lopen. Iets wat met een slechte botstructuur wegens jeugdige achterstand niet gaat lukken.