Wat voor eigen stal hebben jullie.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Wat voor eigen stal hebben jullie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 10:13

Hopenlijk krijgt mijn paardje in de toekomst een nieuwe stal. Graag zou ik willen weten wat voor stallen jullie hebben en waar ik rekening mee moet gaan houden.

Hoeveel stallen en hoeveel paarden hebben jullie.
houten of stenen stal
wat voor berging voor stro/hooi/zadel/spullen om de weide te onderhouden.
Hoe ziet de stal eruit.
wat voor vloer
Is er voor de stal een uitloop
poetsplaats?
Is de opslag voor hooi en stro vlakbij de stal?
eventueel goede verkopers/stalbouwers?

Nu staat die van mij in een stal van 3x3. Stro en hooi ligt opgeslagen in een garage en een kleinere hoeveelheid ligt onder een afdakje naast de stal. Paardenspullen staan nu in een tuinhuisje.
Zat dus zelf te denken om drie stallen te doen. Dus 1 waar paard in staat, 1 voor zadel en 1 voor stro, hooi en voer. Mijn opslag is trouwens voor 1 heel groot pak stro en dan voor max 20 pakjes hooi. Indien ik dus de voorraad dicht bij de stal heb hoef ik ook geen appart afdakje om de dagelijkse spullen neer te leggen. Zelf zat ik te denken om misschien een soort van gang achter de stallen te hebben zodat ik misschien 1 stal in de toekomst kan gaan gebruiken voor een tweede paard en de gang voor zadel en spulletjes.

Foto's zou ik ook leuk vinden en kunnen eventueel gemaild worden. Weet niet of die zo in dit topic mogen.

_Martine_

Re: Wat voor eigen stal hebben jullie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:08

Hallo!

Ik heb eigenlijk gewoon buitenboxen. Dus binnenboxen met een dak erop.
Er zitten kunstof planken in. Ik vind het ideaal. Je hoeft er verder niks aan toen en het blijft goed afweren. Het enige nadeel is dat het in de zomer uit kan zetten vanwege de hitte, maar dan gebeurt er eigenlijk ook niks. Wij hebben eerst een stuk laten bestraten en daar de stallen opgezet;

Afbeelding

Dus gewoon zo. Ik heb ze bij http://www.rutjespaardenboxen.nl (bezorgd in heel Nederland) vandaan en dan krijg je dus de wanden, de schroeven, de planken en spantjes (dus die het dak moeten vormen) erbij. Zelf moet je het dan in elkaar zetten met de boor en grondboor en je moet zelf dakpanelen en nokken halen. Als ik jou was zou ik een paar doorzichtige aan de achterkant doen, zodat het lekker licht is in de stallen en het niet lelijk staat aan de voorkant.
Verder moesten we de elektriciteit en de waterleiding aanleggen. We hebben het allemaal achterlangs gedaan.

Afbeelding

Je kan de zijkanten van het dak ook nog dichtmaken met platen ofzo, maar ik heb er voor gekozen om het niet te doen, zodat het nu lekker door kan luchten.
Zoals je ziet heb ik 2 stallen en 1 kleinere voor opslag. Daar heb ik 2 kasten voor mijn spullen en in de hoek leg ik altijd het hooi neer voor 1 dag. Dat haal ik dan van wat verder weg, want het word altijd gebracht en bij de stal kunnen ze niet komen. Dan bestel ik een baal van een paar honderd kilo en die staat aan de andere kant van de heg en dan haal ik het iedere dag met de bolderkar Clown
Voor bix heb ik gewoon een bak met een dekseldeur, die goed afsluitbaar is, ivm muizen.

Mijn paarden staan op vlas en de baaltjes staan altijd links op de foto. Dat is gewoon het makkelijkst voor een eigen stal. De baaltjes zitten in plastic, je hebt niet veel mestafval van het stro en het is heel zuinig.
Helemaal links zie je de poetsplaats. Die heb ik gewoon in het verlengde van de stal gemaakt en als je nog wat dakplaten over hebt, kun je mooi een overdekte poetsplaats maken!

Als je helemaal wil zien hoe het gebouwd is moet je kijken op mijn site; www.stalloo.tk en dan bij ontstaan.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en vragen staat vrij!

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:34

Waar ik mijn pony heb staan is het zelfde idee als bij _Martine_..
Alleen wij hebben houten planken erin..
Persoonlijk vind ik dit mooier, maar het is wel veel werk om het elke keer te lakken.. (weet niet zeker of dit ook moet maar wij hebben een showmodel gekocht waar al een deel was gelakt, en het ziet er niet uit als een deel wel is gedaan en een deel niet Tong uitsteken)
Achter de stallen staat een grote kapschuur waar we alles ligt wat we nodig hebbenvoor de paarden..
De stal staat bij ons ook écht in het weiland, maar aan de linkerkant is nog een stuk van ongeveer 3 bij 3 bestraat en hier hebben we ook haken met kettingen aan de stallen gemaakt om de paarden vast te zetten en evt te wassen/poetsen.. dus een was/poetsplaats..
ook hebben we voor de stallen een strook van een meter breed en over de lengte van de stallen bestraat..
Ik vind het heel practisch werken zo..
Alleen zou een 3e stal extra wel super practisch zijn om zadels en stro e.d. neer te leggen.
Ik weet niet hoe het met de diefstal gevoeligheid bij jou in de buurt zit.. maar een zadel in de stal is natuurlijk best diefstal gevoelig Knipoog

Dit is de beste foto die ik zo kan vinden.. als je een betere wil zou ik die voor je kunnen maken pb dan maar ff Lachen
Afbeelding

Buterblom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:44

We hebben momenteel 4 stallen maar er komen nog 4 bij. een stal is op hout en de andere 3 rubberen matten, het zijn open ruime stallen zodat ze alle vrijheid hebben en altijd met hun hoofd uit de box kunnen. op zolder ligt het stro en als ondergrond voor de stallen hebben we flasstro. we hebben een zadel kamer, de weiden scheppen we dagelijks poep( we hebben 3 weilanden) waarvan we er altijd 1 gebruiken, komt elke dag 1 a 2 kruiwagens vanaf(per 4 paarden) We gaan een poetsplaats + wasplaats maken.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 11:57

Super dit is wat ik zoek.
_Martine_ Jouw stal is echt mooi!! Klinkt misschien wel raar maar door de spijlen ziet het er iets minder strak/ wat meer rommelig uit. (niet verkeerd opvatten) Maar wel zo luchtig voor de paarden.
Ktink die stal ziet er ook leuk uit. Diefstal valt nog mee maar het gedeelte waar dan zadel in komt zal dus dicht moeten zijn en afsluitbaar.

Die "doorzichtige" dakplaten zijn wel een super idee trouwens nog niet eens bij stil gestaan.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:17

Ik heb een gedeelte van een oude stal verbouwd tot stallen. Ik heb drie stallen en twee paarden. een box ligt dus leeg. Mijn vriend heeft muurtjes gemetseld en wegklapbare tussenschotten gemaakt (wat schoonmaken vergemakkelijkt). De vloer is beton met een giergoot erin. Stro en hooi ligt tegenover de paarden (met een 'gangpad' ertussenin) en in dezelfde ruimte staan ook twee kasten en twee bokjes waar de zadels op liggen. Verder is er stromend water aangelegd!
De stal ligt los van de wei, dan is eigenlijk het enige mindere, maar de paarden kunnen schuilen voor regen/wind en zon onder bomen dus het is geen ramp.
Zal eens proberen foto's te maken vandaag Haha!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:25

joyce83 schreef:
Super dit is wat ik zoek.
_Martine_ Jouw stal is echt mooi!! Klinkt misschien wel raar maar door de spijlen ziet het er iets minder strak/ wat meer rommelig uit. (niet verkeerd opvatten) Maar wel zo luchtig voor de paarden.
Ktink die stal ziet er ook leuk uit. Diefstal valt nog mee maar het gedeelte waar dan zadel in komt zal dus dicht moeten zijn en afsluitbaar.

Die "doorzichtige" dakplaten zijn wel een super idee trouwens nog niet eens bij stil gestaan.

Haha, dankje! Vind ik ook, hoor. Beetje gezellige stal is veel leuker.
Je moet wel oppassen met doorzichtige dakplaten; In de zomer als de zon er recht op staat kan je paard verbranden. Maarja; waarom zou je paard op stal staan in de zon in de zomer Haha! Maar dat je dat weet Lachen

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:33

Ik sta op een pension stal met 15 boxen, 15 zadelkasten en de ruimte zelf kun je zien als een grote loods. De grond is van cement of iets dergelijks. Van 1 stal is een wasbox gemaakt met waterslang, put,verlichting en wasbak. Het hooi en stro is opgeslagen in de ruimte naast de stallen. Waar ook tractoren e.d staan maar hier kunnen de paarden niet bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:57

- 2 Stallen, 3 paarden (1 veulen, voor alleen de zomer)

houten of stenen stal
- Stallen zijn in de hoek vn een schuur gemaakt, 1e stal bevat volledig stenen wanden, 2e stal 3 stenen wanden en 1 houten hek.

- Al mijn troep staat naast de stal in dat deel van de schuur. Hooi ligt op een platte wagen (3 grote balen). Stro ligt op pallets in de andere helft van de schuur (2 grote balen). Rest van de opslag ligt of in de grote schuur of aardappelschuur.

wat voor vloer
- Ene stal heeft een gegoten betonnen vloer. Andere stal ligt in de oude deel van de schuur en bestaat uit stenen en klinkers. Hier ligt een mat over (is makkelijker mesten.

Is er voor de stal een uitloop
- Ja, een grondpaddock van 20*20, de twee stallen zijn met elkaar verbonden, en de ene stal gaat naar buiten. Ze kunnen dus altijd kiezen waar ze gaan staan. Momenteel bestaat die nog volledig uit grond, maar hij gaat deels bestraat (betonplaten) worden.

poetsplaats?
- Doe ik aan het hek van de paddock op een stuk gegoten beton.

- Ja, dat wat ik dagelijks gebruik ligt in dezelfde schuur. De grote opslag ligt dus in de andere schuren.

-----------
Moderatoropmerking:
Foto's mogen als link Knipoog

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:16

Wij hebben 5 paarden en 1 shetje. We hebben 4 stallen, binnekort komen er nog 2 bij Lachen

houten of stenen stal
Van Hout, met daarom heen een beschermlaag, maar waar dat van gemaakt is weet ik niet Tong uitsteken

Wij wonen op een boerderij, Zaagsel en Stro ligt bovenop een schuur in de zolder. Grasblokken zetten wij met een kar binnen.
Zadel en alle andere spullen hebben we een zadelkamer voor, deze zit gelijk naast de stal, daar staan ook de tonnen met krachtvoer en liggen alle dekens.

Hoe ziet de stal eruit.
Stallen van 3x3, bodem van klinkers (stenen), in de stallen zitten voerbak, hooiruif en drinkbak + hanger voor liksteen.
Geen uitloop, maar wel 2 deuren en 1 raam die open staan voor de frisse lucht. Bovenop liggen lichtplaten waardoor het goed licht is binnen, er hangen 3 lampen boven er er staat een radio.

poetsplaats?
We hebben een spuitplaats waar ook gepoetst kan worden.

Ja, ligt op een andere schuur.

eventueel goede verkopers/stalbouwers?
Onze binnen stallen komen bij de Wit uit Kamerik vandaan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:19

Wij hebben een buitenstal voor 2 shetten en een welsh. Het zijn 3 stallen van 3x3 en eentje daarvan gebruik ik voor hooi/vlas opslag en daar hangen de halsters en poetsspullen. Zadels enz liggen thuis, ik woon er 40m vanaf, dus dat risico neem ik liever niet. Hij is van hout, zo'n bouwpakket, staat binnen een dag. Poetsen doe ik gewoon buiten en met regen onder de luifel. De deuren staan altijd open en ze kunnen er dus in wanneer ze willen

Foto:
http://album.zoom.nl/user/14219/images/ ... KmQdNv.jpg

Citaat:
Maarja; waarom zou je paard op stal staan in de zon in de zomer Haha! Maar dat je dat weet Lachen

Om te schuilen voor de hitte Tong uitsteken

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:24

Wij hebben 2 stallen, 1 paard. De wanden rondom zijn van beton (ook betonnen voerbak ingemetseld. Het tussenschot is van hout. De ondervloer is van beton met een roostervloer waar rubberen matten opliggen.

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:29

Ik heb 3 pony's. De stal is een oude kalverstal van 6 of 7 x 5. Het is 1 ruimte waar ze alledrie tegelijk in kunnen staan. De stal staat in de wei zelf. Ze kunnen dus zelf kiezen wat ze doen. Aan de ene kant van de stal heb ik een klein stukje waar ik dekens e.d. in kisten heb zitten. Ik kan ca. 2 baaltjes stro en 4 baaltjes hooi in de opslag daar kwijt. De rest van het stro / hooi liggen in de hooiberg en op de strozolder (woon op boerderij). Ook een kruiwagen voor de oliebol staat in dat kleine stukje. Zadel e.d. liggen binnen in huis.
De stal heeft een zandvloer. Ik heb dus een potstal. Alleen drollen wippen en opstrooien. Een keer in de twee jaar wordt de hele stal leeggetrokken en begin ik opnieuw. Dit is heerlijk want ik hoef nooit volledig te mesten. Nadeel is dat in hele natte tijden soms vocht optrekt van onderen. Dan blijft de stal dus wat nattig. Dit trekt overigens in droge tijden weer weg.
Mijn stal heeft een stenen muur van ca. 1 meter. Daarboven is het hout.
Conclusie: ik ben heel blij met mijn stal Haha!

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 17:21

joyce83 schreef:
Hoeveel stallen en hoeveel paarden hebben jullie. - Bij de eerste 1 grote stal met 1 pony., Bij de tweede 5 stallen waarvan er 2 bezet zijn.
houten of stenen stal - Alle twee zijn ze van hout.
wat voor berging voor stro/hooi/zadel/spullen om de weide te onderhouden. - Bij de eerste een hok met eten + stro enzo en een zadelkast met zadel en spullen, Bij de tweede een groot hok waar alles in staat alleen het stro en hooi ligt in een schuur.
Hoe ziet de stal eruit. - Bij de eerste is een grote stal gewoon vierkant (7x7 meter), Bij de tweede een gewone stal net zoals _Martine_ maar dan binnnen.
wat voor vloer.- Bij alle twee steen.
Is er voor de stal een uitloop. - Nee.
poetsplaats? - Ja bij alle twee.
Is de opslag voor hooi en stro vlakbij de stal? - Bij de eerste wel en bij de tweede niet.
eventueel goede verkopers/stalbouwers? - Geen idee =p

P.S
Eerste = Shetlander'tje verzorgpony.
Tweede = KWPN-ruin verzorgpaard.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:09

ik heb 2 stallen. en heb 2 paarden. van hout met trailies ervoor. een loopruimte van 2 meter ertussen voor het poetsen/opzadelen.stallen zijn allebei 4x4. hooi en stro opslag is tijdelijk in het tusenpad en in de stal en mn spullen in de stal omdat de stallen nog maar net klaar zijn en de rest dus nog niet. spul voor de wei staan buiten(kruiwagen/mestboy) en voor de stal(riek, schop,bezem) staan in de stal. het voer heb ik opgeslagen in containers in de stal. vloer bestaat uti ongedraaide grindtegels. de uitloop moet nog gemaakt worden. maar 10 meter verder zijn de weilanden en staan ze nu dag en nacht in. hooi stor opslag weten we nog niet waar die komt nu erg dicht bij de stal. goede stalbouwers: mn papa mn vriendje en ik:P

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:16

Twee stallen, voor een mini shetje (74 cm) en negen geitjes. van hout, vloer is beton. Er is een kleine uitloop (stukje beton voor de stal), maar de stal staat in de wei, en ze kunnen we altijd in of uit, het is dus alleen om de stal net dat beetje schoner te houden.

Hooi en stro staan in de schuur, Bobby's spullen bewaar ik naast de wei, in een kist.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:08

Tja, wij hebben hier een stal staan die ik zelf ontworpen heb. Haha. Heel praktisch en makkelijk!
Maar goed, hoe ga ik het uitleggen.

Plattegrondje:

Afbeelding

De stal is in totaal 50 m2, en voor maximaal 2 paarden en 2 pony's. Maar dan moeten dus 2 ponystallen in de grote stal worden gemaakt. Bij ons staat hij er om een trekker en 2 paarden in te stallen.

Het is een stenen stal, met hout erop bevestigd. Het is met grote lompe stenen blokken opgebouwd. Dat is aangesmeerd door metselaar en dat hebben we weer mooi egaal geverfd in een mooi grijs kleurtje, maar dat laatste is absoluut niet noodzakelijk. Aan de buitenkant hebben we hout gemaakt.
Er staat een puntdak op de stal (een ouderwetse, degelijke sporenkap). En in de grote stal hangt een trap aan het plafond, waarmee je zo de zolder op kan, waar al het hooi ligt opgeslagen (max. 200 balen hooi kunnen erop). Het is daar zo hoog, dat je in het midden prima kunt staan.

Afbeelding
Hier kun je al een groot gedeelte zien.

In de vloer is beton gestort. En omdat dat niet goed afgewerkt was en het dus heel erg stofte, ligt er nu een speciale coating overheen, die de ondergrond stroef maakt en niet meer laat stoffen. Ideaal!

Aan 1 stal zit dus een uitloop, daar kunnen ze zelf de wei in.
Paard in andere stal moet dus door 2 schuifdeuren heen.

En voor de stal, dus tegen de raamkant van de grote stal aan, daar hebben we een grote was/poetsplaats. Die door de stal en gewoon door het hekje in de wei te bereiken is.

Zadelkast is klein, maar groot genoeg om een heleboel spullen in op te bergen.
In de grote stal hebben we trouwens nog een kraan met spoelbak en er hangt een bord met allerlei haken waaraan we het gereedschap ophangen. Verder staat er ook de weidesleep en de maaier daarin. En ondanks dat kun je er nog gemakkelijk doorheen. En er kunnen nog een paar hooibaal liggen om in de stallen te doen, anders moet je steeds op zolder.
De deuren aan de grote stal en zadelkast zijn gewoon normale deuren, geen staldeuren. De andere wel, dus van die 2-delige deuren.

De wanden tussen de stallen, zijn van die schuifdeur-wanden. Die je in manege's ed. als voorkant ziet. IJzer, met onderaan bruin kunstof nep hout.

Pff, beetje duidelijk?
Het is een hele makkelijke stal in gebruik, maar het bouwen ervan heeft lang geduurt. We hebben het dan ook alleen in de weekenden gedaan, vrijwel helemaal zelf op een timmerman en een metselaar na.