plastic ronde balen hooi, kan dat?!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

berijl

plastic ronde balen hooi, kan dat?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 09:28

Een kennis hier in de buurt heeft super mooi kruidig grasland "over". Hij heeft mij gevraagd of ik belang heb bij van die 100kg ronde balen verpakt hooi voor een hele interessante prijs.
Aangezien mijn paarden absoluut geen voordroogkuil mogen, wilde hij het gras wel net als bij hooi, 5 dagen op het land laten drogen om het vervolgens door een bedrijf te laten draaien en verpakken in plastic.

Ik vroeg mij af of de zuurtegraad van dit gedroogde gras niet alsnog veranderd in de verpakking? Of kan dat dan op een gegeven moment niet meer?

Iemand een idee??

Woody2015

Re: plastic ronde balen hooi, kan dat?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:38

zolang als het gras droog genoeg is als het verpakt is kan er niet veel meer mee gebeuren!
wij hadden dit voorheen ook een nooit problemen gehad, wel een enkele keer als het niet genoeg gedroogd was en dan verpakt!
dan word het voordroog, dus je moet hem goed zeggen dat het heel belangerijk is dat het goed gedroogd word!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:41

Mooi kruidig grasland....ik hoop voor je dat het dan JKK vrij is....

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 09:58

Cassidy schreef:

spreekt voor zich.... Rolleyes
Laatst bijgewerkt door berijl op 06-06-07 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 10:00

pre schreef:
zolang als het gras droog genoeg is als het verpakt is kan er niet veel meer mee gebeuren!
wij hadden dit voorheen ook een nooit problemen gehad, wel een enkele keer als het niet genoeg gedroogd was en dan verpakt!
dan word het voordroog, dus je moet hem goed zeggen dat het heel belangerijk is dat het goed gedroogd word!

Oke dat klinkt hoopvol!!! Haha! Hij heeft mij aangeboden om het voor die tijd zelf te komen controleren of het droog genoeg is. Zou 5 dagen dan lang genoeg zijn? Het wordt 2 maal per dag geschud.

Minidroppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:02

Maar als ik jou was zou ik het dan wel snel tot balen laten maken. Vanaf vrijdag wil het weer veel gaan regenen! En het gaat schimmelen in het baal als het gras niet droog genoeg was. Maar tè droog is ook niet goed hoor!
Mocht er nou later wel iets verschimmeld hooi in een baal zitten. Moet je het er even uithalen. Hetzelfde geld voor broei.
Succes! Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:06

cano schreef:
Cassidy schreef:

spreekt voor zich.... Rolleyes

Is dat zo? Kijk jij weet ervan, die kennis misschien niet. Heb je het gras zien staan dan? Ben je zelf op dat land geweest?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:08

cano schreef:
Haha! Hij heeft mij aangeboden om het voor die tijd zelf te komen controleren of het droog genoeg is. Zou 5 dagen dan lang genoeg zijn? Het wordt 2 maal per dag geschud.

Op die manier blijft er niets van de structuur over.
Hij kan het beter 1x daags schudden. Ik denk dat het na 3 keer schudden wel voldoende is, daarna kan hij het met aan een zwil maken en eventueel iedere dag de zwil omkeren met de hark.

De komende dagen droogt het slecht; morgen en vooral overmorgen helemaal niet; veelste broeierig.
Als het hartstikke droog is, kan je de kosten van het wikkelen in plastic wel besparen, tenzij je de balen buiten moet bewaren.
Als het gras kurkdroog is kan het zonder plastic bewaard worden.

Meestal is het met hooi zo; als je denkt dat het goed droog is, en de de berichten zijn goed, laat het dan nog maar een dag liggen om dan pas in een baal te doen.
Tot ver over het weekend blijft het droog, dus je hoeft je niet te haasten. Tenminste volgens de berichten op RTV Oost, wel kans op een plaatselijke onweersbui.

Voor grote balen moet het gras wel droger zijn dan met kleine pakjes.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:09

5 dagen is vaak lang genoeg, zeker nu het zo warm is en goed geschud word!
controleer je wel even wat hierboven genoemd werd over jacobskruid, dit is dodelijk voor je paard en dus niet gewenst in je hooi!

succes

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 10:10

het hoeft niet deze week eraf gelukkig. Haha! Maar de volgende droge periode. Het gaat niet zozeer om het schimmelen (wat natuurlijk ook niet goed is ) maar om de zuurtegraad van het hooi. Als je het nog wat vochtig verpakt, zoals met (voordroog)kuil,wordt het zuurder en wat wil ik dus juist niet. Ik weet dus alleen niet of de zuurtegraad nog veranderd als het als echt hooi (heel goed gedroogd dus) verpakt wordt, vandaar mijn vraag hier! Haha!

Cassidy, ik werk er dus kom er vaak genoeg...... Haha!

De giftigheid hiervan is ruimschoots bekend bij zowel mij als de kennis.

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 10:13

tienus63 schreef:
Als het hartstikke droog is, kan je de kosten van het wikkelen in plastic wel besparen, tenzij je de balen buiten moet bewaren.
Als het gras kurkdroog is kan het zonder plastic bewaard worden.

We hebben niet zoveel opslag. Daarom zou het verpakken in plastic wel praktisch zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:18

Maakt jullie loonwerker geen vierkante balen?
Deze zijn wel iets duurder, maar het voert veel gemakkelijker dan ronde balen.
Een vierkante baal kun je weer behoorlijk dicht maken tijdens het voeren.
Kostprijs vierkante baal, dus alleen het wikkelen en in plastic doen is ongeveer € 16,- ex BTW per baal.

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 10:22

waarschijnlijk wel maar die zijn dan weer veel zwaarder, dacht ik. Wat voor hier weer niet zo praktisch is. De kostprijs is dan idd een stuk duurder als waarvoor ik ze kan krijgen maar dat is niet het alle belangrijkste.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:21

Het droogt momenteel helemaal niet zo goed omdat de grond nog niet droog is op de meeste plaatsen en dus de onderkant wel vochtig blijft (en vooral 's nachts).
Wij schudden nu (op advies van de loonwerker) tweemaal daags en hopelijk kan het dan zaterdag droogpakjes in. De tweede snee doen wij wel sealen. Vierkante baaltjes hoeven niet direct zwaarder te zijn. Onze loonwerker perst balen van 100 x 80 x 80. Heel handig. Lekker klein en goed te hanteren.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:07

waarom mogen ze absoluut geen vdh.
bij ons zit het er echt als hooi in en blijft ook goed, wel binnen een jaar opvoeren en goed dicht houden, gaatjes brengt toch wat vocht er in.

als je niet heel snel voert dan zou ik voor vierkante pakken gaan, blijven langer goed omdat je ze niet helemaal uit plastic hoeft te halen.
of ronde balen die je in de stal kan leggen.
wij voeren vrij snel en dan heb ik liever rond omdat ik die zelf nog kan rollen en vierkante krijg ik geen beweging meer in.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:37

Als je echt hooi ingepakt wil hebben, hou dan ook rekening met het tijdstip van inpakken. Als je te vroeg op de ochtend inpakt kan er nog dauw inzitten, dan wordt het alsnog voordroog. Hetzelfde is, in mindere mate, mogelijk als je later op de avond inpakt.

@naiade: er zijn paarden die niet tegen voordroog kunnen. Sommige paarden gaan er van aan de dunne poep, anderen krijgen darmproblemen en nog weer anderen worden er heet (dwangmatig druk) van. Onze stalbaas had vorig jaar prachtige voordroog (hooi met dauw ingepakt), toch hadden een aantal paarden er nog steeds problemen mee in de vorm van dunne poep.

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 16:24

waratje: bedankt voor de tip! Zal het met der tijd goed overleggen met diegende. Ik mocht het ook nog zelf komen controleren dus dat is wel fijn.

micas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:51

Ik gebruik al jaren als hooi gewonnen kuil ( dat wil zeggen hooi verpakt in balen)
Het bevalt me uitstekend, je moet er wel rekening mee houden, dat wanneer je een pak openmaakt deze in ongeveer 14 dagen wel op moet zijn (i.v.m schimmel)
De paarden doen het er uitstekend op!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:54

erg leerzaam hier!

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 19:15

Ik krijg net in een ander topic het bericht dat de zuurtegraad altijd veranderd vanwege het in plastic verpakken. Hoe droog het ook is. Dit werd de berichtgever verteld door silverlinde en een holistische dierenarts. Ik vind dit daarom dus niet geschikt voor mijn paarden en laat het dus in gewonen baaltjes persen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 19:34

cano schreef:
Ik krijg net in een ander topic het bericht dat de zuurtegraad altijd veranderd vanwege het in plastic verpakken. Hoe droog het ook is. Dit werd de berichtgever verteld door silverlinde en een holistische dierenarts. Ik vind dit daarom dus niet geschikt voor mijn paarden en laat het dus in gewonen baaltjes persen.

Ik heb de ervaring dat het wel kan zonder die verzuring. Mijn paard reageert ook heel sterk op nou juist die omzetting (overdreven heet) en heb ondertussen een goede neus ontwikkelt voor die omzetting. Het hooi moet meer dan droog zijn en liefst op de middag ingepakt worden. Bij een vroegere stal is dat jarenlang goed gelukt en zelf heb ik het ook een keer kunnen regelen met een boer.
Maar goed, als je gewone baaltjes goed kunt opslaan dan is dat natuurlijk de zekerste manier om geschikt ruwvoer te hebben.