Lucerne ipv hooi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Lucerne ipv hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 22:02

Ik hoorde vandaag dat er bij iemand op stal Lucerne ipv hooi gevoerd word. Zitten er in lucerne dan dezelfde voedingsstoffen als in hooi? en komen de paarden daarbij niks te kort?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 22:18

In Lucerne zit zeker genoeg voedingstoffen, zelfs meer dan in gewoon hooi.
Er zit meer calcium in en vooral meer eiwit. Dat is bij sommige paarden ook het probleem met lucerne... Die zijn dan gevoelig voor veel eiwit en kunnen er niet goed tegen. Die hebben dan meer aan gewoon hooi.
Lucerne is ook fijn om door het krachtvoer te mengen als je een schrokkerig paard hebt. Hij moet dan echt beter kauwen!
Haha!
Greetz

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 22:31

Ze krijgen er ook veel energie van! Ik vind het veel fijner om bij te voeren dat je je hooi vermindert en een beetje bij voert in de middag ofzo, maar om het nou echt helemaal te vervangen Verward

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 22:38

Wij hebben bij ons op stal een paard dat met Lucerne gevoerd wordt ipv hooi. Dit omdat het paard een hooi -allergie heeft!!! Ze krijgt de Lucerne van Hartog, dat is eiwit-gereduceerd! Franziska doet het er prima op Lachen !!!

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 22:42

Lucerne bevat genoeg voedingsstoffen.
Mijn pony kreeg het omdat ze hooi niet meer kon kauwen, en het beviel prima.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 22:46

Jah dan is het zeker wel beter jah!!

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 23:06

maar 'gezonde' paarden eten dit dus ook.. Dat is dan dus niet erg ? ik had er nl nooit van gehoord, dacht dat ze altijd hooi moesten hebben.
Zo leer ik nog eens wat *LOL*

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 08:38

Ik voer hooi en lucerne. Ik doe de lucerne door het krachtvoer heen, zodat Imker goed moet kauwen. Hij is er stapeldol op!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 09:44

Lucerne is heel erg goed voer, maar is is niet mogelijk zomaar het hooi te vervangen voor lucerne!!! Er zit namelijk veel meer in, dus zal je je krachtvoer ook duidelijk aan moeten passen.
Bij ons op stal voeren we al jaren lucerne. Sinds kort met de Hartog granenmix en Hartog concept (=brok) omdat je dan een heel uitgebalanceerd voer hebt. Maar hiervoor voerden we andere granenmixen. Dan moet je wel even flink rekenen dat je van alles genoeg hebt, en van niets te weinig.
Het grote voordeel van lucerne is dat ruw en krachtvoer tegelijk opgenomen worden, zodat het voer veel beter verteerd wordt.
Als je 's ochtends eerst alleen biks voert, valt dat in de maag uit elkaar en krijgt het lichaam (en de lever) in één keer een gigantische hoeveelheid voedingsstoffen te verwerken, en dat is niet goed.
Door de lucerne gaat de vertering veel langzamer.
En inderdaad er zit redelijk wat eiwit in lucerne, maar dit is eiwit wat voor een groot deel pas in de darmen en niet in de maag afgebroken wordt en daardoor veel minder schadelijk. Na al die jaren voeren heeft er nog niet 1 bij ons last gehad van eiwuit teveel ofzzo.
Hooi krijgen ze alleen in de trailer in het hooinet, of als het vriest en ze kunnen er niet uit, om wat te doen te hebben.
Onze paarden staan wel op stro, want ze doen wel minder lang over het eten. Als je paard op rap staat, zou ik een beetje stro of hooi bijgeven om verveling tegen te gaan.
Maar nogmaals, niet zomaar hooi vervangen voor lucerne zonder de rest van je voer aan te passen!!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 10:07

Ik heb geen keus, bij ons op stal geven ze weinig of geen hooi, dus voer ik lucerne bij. Het is erg rijk ja, dus moet je heel erg voorzichtig beginnen. mAar de paarden doen het er heel goed op en ze glimmen mooi. Maar eigelijk is hooi onmisbaar voor een paard.