Bak maken of in het gras rijden? Tips, ervaringen..........

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yuno_

Bak maken of in het gras rijden? Tips, ervaringen..........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 15:01

Hoi,

ik zit een beetje met een dilemma. Ik woon sinds 3 maanden samen met mijn vriend op een boerderij. Aan beide kanten ligt er een flinke lap gras. En hier wil ik graag een paard op zetten. Het is altijd mijn droom geweest .... een eigen paard! Maar nu twijfel ik of dat ik de grootste lap grond splits (i.v.m. omweiden) en van de andere lap een bak maak. Die laatste lap grond is driehoekig en hier kan ik een bak van 20 x 40 uithalen en dan houd ik 2 hoeken gras over. Hier zou mijn toekomstig paard in de winter in kunnen.

Of ik maak geen bak maar zet gewoon 20 x 40 af en ga in het gras rijden. Wat zouden jullie doen? Zijn er meer mensen die op gras rijden? Hoe bevalt dit?
Als ik een bak maak laat ik de grondlagen wisselen. Dus zwart zand eruit, geel zand eruit, zwart zand terug en geel zand bovenop. Zijn er mensen die ervaring hebben hiermee? Ik zal toch alleen zelf gebruik maken van de bak dus hij krijgt niet heel veel te verduren. En ik zal regelmatig ook buiten rijden.

Ik zou ook geen vergunning aanvragen. De driehoek gras is al omheind en dan ''spit'' ik hierbinnen gewoon een rechthoek om van 20 x 40. Zouden hier problemen mee te verwachten zijn? De bak wordt dan niet omheind.
Wat zouden jullie doen en wie heeft er ervaring met het maken van een bak d.m.v. grondlagen wisselen?

lianne_

Re: Bak maken of in het gras rijden? Tips, ervaringen..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:46

ik zou kiezen voor het 1ste, dat je een bak maakt van 20-40.
want in de winter is het gras heel nat, en glad
en je trapt al het gras kapot zodat je 1 modderbad krijgt
dan gaat mijn voorkeur uit naar zand. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:49

Ik heb zelf gekozen voor het om laten spitten
Wel heb ik wel wat gemengd met het zwarte zand, omdat gele alleen anders te zwaar wordt.

Maar je moet kijken of dat bij jou haalbaar is, zonder drainage
Hoe snel is het nu nat?
Staan er meteen plassen op de wei na wat regen, of kan het dagen regenen zonder dat je het echt merkt?
Dat is dan natuurlijk met je bak ook niet anders Lachen

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:53

even een stipje

Veraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:54

Hoi,

Ik heb een jaartje geleden ook een bak laten aanleggen. Heel simpel, zwarte zand eruit, witte zanden eruit. Eerst weer het zwarte zand terug en dan het witte zand. Nou moet ik wel zeggen dat onze bak net wat hoger ligt dus drainage is niet nodig geweest. Ik denk dat je het beste een bak aan kan leggen mits het misschien echt erg nat wordt en toch met drainage en speciaal zand aan de haal moet. Misschien kun je je bak wat kleiner maken?

Yuno_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 15:56

@ runningkawa: hier staan eigenlijk nooit plassen in de wei!!! Dan moet het echt dagen regenen voor ik iets merk. Dus jij hebt ook de grondlagen laten wisselen maar dan door het geel een beetje zwart laten mengen? En hoe bevalt de bak, want jij hebt ook geen drainage toch?? Zou je het een tweede keer weer zo doen of had je het anders gedaan?

Zou je me misschien willen laten weten wat het je ongeveer gekost heeft, het laten omspitten (eventueel via PM)?

Alvast bedankt!!!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:57

Of je last krijgt als je geen vergunning aanvraagt, verschilt per gemeente. Maar als je in jouw gemeente een vergunning aan hoort te vragen voor een bak, kun je wel problemen verwachten.

Ik heb zelf ook geen bak, en in de winter kan ik dus niet thuis rijden. Maar dan ga ik met de trailer naar de manege...niet ideaal maar ook niet onoverkomelijk.

Of dat met die grondlagen lukt is erg afhankelijk van de grondsoort waar je op zit, daar kan alleen een deskundige iets zinnigs over zeggen.

Yuno_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 15:58

Ik wil toch graag een 20 X 40 bak. Gelukkig is het hier niet zo snel drassig.

En wat denken jullie i.v.m. de vergunning. Valt een NIET-afgezette rechthoek van 20 X 40 in een weide onder een bak waar je een vergunning voor aan moet vragen?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:59

Of je een vergunning aan moet vragen kun je beter even bij de gemeente navragen dan op bokt denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:59

Ik had dus ook zelden water in de wei staan, vandaar ook de gok zonder drainage te doen.

Op aanraden van een kennis die hetzelfde gedaan heeft hebben we idd een beetje zwarte door de gele laten zitten. En het bevalt me super!
Maar het is hier dus puur zandgrond.

Ik heb er maar 500,- (of zoiets, geheugen laat me in de steek Knipoog Lachen voor betaald, maar dat was imo echt een vrienden prijsje voor 10 uur werk met een grote kraan (20 x 60 bak)

teska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:04

ik zou voor een bak gaan en een vergunning heb je nodig op het moment dat je er een vaste omheining omheen maakt zolang je dat niet doet en alleen een draadje eromheen spant heb je geen vergunning nodig. Verder zou ik wel absoluut voor de bak gaan met zand heb je niet het probleem dat als het een keer nat is geweest de vorige hoefafdrukken er in blijven staan, minder kans op uitglijden en in de winter wordt het minder hard dus veel minder kans op blessures!

Yuno_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 16:05

Gelukkig hebben wij ook zo'n vriend met een grote Atlas kraan Knipoog Bij ons rond de boerderij is het gelukkig ook zandgrond. Pas verder de polder in wordt het overgangsgrond en dan klei. Ik wil gewoon eerst alles klaar hebben (omheining, bak, stal) voor dat ik naar een paardje ga kijken. Dus ben me nu hier in aan het verdiepen. Dank je wel voor je info!!!!

Snne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 08:05

als je een dressuurring uitzet van 20x40 kan je pony er ook gewoon doorheen lopen in de wei, ik zelf rij ook bij iemand in een uitgezette ring en de pony's staan daar ook altijd in de wei

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:04

het ligt eraan hoevaak je wil gaan rijden in je bak?
als je maar afentoe thuis rijd dan kun je dat best op het gras doen!
maar als je echt wat serieuze wilt gaan rijden zou ik voor een bak kiezen, op gras is het vaak glad en kun je niet goed zien of er kuilen endergelijke zitten waarin je paard zich lelijk kan verstappen!
gras is vaak gladder en dus niet zo fijn met trainen, ze kunnen lelijk uitglijden!

ik raad je wel aan om toch een omheinig om je bak te zetten, zeker omdat deze zoals ik het begrijp gewoon in de wei ligt!

zover ik weet heb je voor een buitenrijbak geen directe vergunning nodig, omdat deze geen zichtbelemmering geeft en ook weer zo is af te breken als het moet! Haha!

succes Pling

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:16

Ik zou inderdaad evengoed voor de bak gaan, want áls het dan een keer goed nat is, kunnen ze daarin en hoeven ze niet op de wei, of in de stal te blijven. Tenzij er natuurlijk iemand met een bak in de buurt woont, maak je daar gewoon goede afspraken mee.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:19

Als je de mogelijkheid en het geld heb om een bak aan te leggen zou ik dat zeker doen, want je kan niet altijd op het gras rijden. Bovendien zou je in noodgevallen je paard(en) in de bak kunnen zetten als het weiland te nat is.

Buterblom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:41

Ik zou een bak maken, maar vergeet niet;een goede bak kost een hoop geld!
's winters kan je vaak niet rijden op gras omdat het te glad is, je moet dus je paarden altijd op ijzers hebben + kalkoeken, want zonder zou je wegglijden.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:14

Wij hebben hier ook een bak laten maken. Wij hadden geluk dan de zandlaag in de grond van zeer goede kwaliteit is. Dus ik heb àltijd een droge bak. Ik heb een tijdlang geen bak gehad, maar dat is toch wel echt rampzalig. Het is glad ed. Nee, geen aanrader! Ik ben ook de enige die de bak gebruikt, maar het is absoluut de moeite waard.

Wij hebben hem wel omheind, en niets geen vergunning ofzo aangevraagd. Geen problemen mee gehad oid.

http://i106.photobucket.com/albums/m246/christa_luesink/8%20maart/IMG_0587.jpg
Hier foto'tje.

Ook 20x40. En ik ben er super blij mee!

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:30

wij rijden ook op gras
vergunning bak krijgen we niet, niemand hier in de buurt helaas
als het te erg word rijden we op de grootte wei die stuk droger is

Yuno_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 22:14

pre schreef:
ik raad je wel aan om toch een omheinig om je bak te zetten, zeker omdat deze zoals ik het begrijp gewoon in de wei ligt!

Nou dit is de kleine wei. Als ik een bak van 20 X 40 maak dan hou ik twee driehoekjes over van maar 4 X 2 ofzo Knipoog Dus vandaar dat ik enkel een goede omheining van de wei voldoende vind. Dan kan mijn toekomstige paard in de winter in de bak en houdt hij toch een randje groen over Lachen

Aangezien ik de enige zal zijn die er zo'n 3 a 4 keer per week (recreatief) in gaat rijden denk ik dat een bak zonder drainage wel voldoet. De rest van de dagen ga ik lekker buiten rijden. Zal die vriend met die kraan eens lief aankijken en vragen wat het kost om de lagen te laten wisselen Lachen
En ik ben trouwens bang dat als ik informeer over een vergunning dat ze extra controleren of we een bak maken of niet.

Iedereen bedankt voor de reacties!!!

Pienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 17:00

Ik ben vaak meegeweest met een vriendin.
Daar was een grasbak, maar als het regende kon je niet rijden
omdat het te glad was. Ik zou er een bak van maken.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 17:19

ik heb net als runningkawa onze bak laten diepspitten, dit is zo'n 2maanden terug gebeurd maar ik vind onze erg mul/zwaar, heb jij daar tips voor runningkawa? of iemand anders? het is alleen zeg maar wit/geel zand... baal er best van..

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 17:20

op hoeveel meter hebben jullie trouwens palen staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 17:28

Daarom kreeg ik dus de tip om er wat zwarte tussen te laten zitten.

palen staan hier om de 5 meter

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 17:28

heb jij tips wat ik nu nog kan doen?