FNRS sterren... meer oog voor welzijn van het paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

FNRS sterren... meer oog voor welzijn van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 09:00

In aanvulling op de discussie die zojuist is begonnen in het volgende topic:
viewtopic.php?f=13&t=781880&hilit=

Hoe denken jullie over het FNRS sterrensysteem?? Is het terrecht dat er voornamelijk wordt gekeken naar het welzijn van de ruiter, of zou het paard hoger in het vaandel moeten staan??

De FNRS heb ik zojuist een mail gestuurt met dezelfde vraag. Specifiek heb ik gevraagt waarom weide/paddock gang voor de paarden geen onderdeel is van de beoordeling.

Het FNRS sterrensysteem is hier te vinden:
http://www.fnrs.nl/pagina.php?id=108 en dan onderaan de link. Daar zie je een overzicht van alle punten.

Esther

Re: FNRS sterren... meer oog voor welzijn van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:05

Mijn mening over FNRS maneges is dat er te weinig wordt gekeken naar het welzijn van de paarden.
De paar FNRS maneges die ik bezocht heb vielen me gruwelijk tegen, apathische, slecht opgeleide paarden. Een grote luchtbel vond ik, waar ik zo doorheen kon prikken.
Imo wordt er te weinig gekeken naar wat een paard werkelijk nodig heeft, dat is echter ook op andere stallen zonder FNRS lidmaatschap. Dat er een luxe aankleding is voor de mensen vind ik niet erg als het welzijn van het paard maar voorop staat. Een paard heeft niks aan gouden bollen en een bult krachtvoer in een vaak donker hok van 3 x 3 m. Dat in een aantal gevallen weidegang compleet ontbreekt vind ik dan ook zeer kwalijk, een paard is nog steeds geen brommer die je weg kunt zetten in een hoekje tot het volgende gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:57

Als je het riedeltje van boven naar beneden langs loopt, dan lijkt de kantine het meest belangrijke aspect om een ster voor te krijgen. Echt ongelooflijk! Boos!

Scroll je door naar beneden (op zoek naar het meest essentiële aspect voor het wezen paard), dan staat onderin onder "Diverse voorzieningen" dan eindelijk 'weidegang', samen in het rijtje met o.a. stapmolen, longeercirkel, shop en overnachtingsmogelijkheid.

Ik vind het ronduit schandalig.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 11:08

Idd, en dat is dan voor de aanvullende waardering... dit zou toch echt als een van de belangrijkste punten moeten staan. Zonder weide of paddock gang, geen ster. Dat zou op z'n plaats zijn. Eerst het paard, en als het paard goed verzorgd wordt, het plezier van de ruiter. Bij de FNRS lijkt het omgekeerde het geval..

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:15

Ik ben echt heel benieuwd naar de reactie van de FNRS Haha! Als ze al reactie geven! Voor wie zijn de sterren in het leven geroepen eigenlijk? Puur voor de mens?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 11:37

Ik ken de achtergrond niet van de sterren, maar dit is wat de FNRS op de site heeft staan:

Laat de consument zien wat uw ruitersportcentrum qua kwaliteit in huis heeft.
De FNRS-ruitersportcentra staan voor hoogwaardige kwaliteit en veiligheid en een hoge mate van klantvriendelijkheid. Om de keuzevrijheid van klanten een handvat te geven, heeft de FNRS een jaar of twintig geleden al een kwaliteitsbeoordeling in de vorm van een sterrensysteem ontwikkeld. Door middel van FNRS-sterren wordt door keurmeesters aangegeven wat de kwaliteit van het ruitersportcentrum is.

Herkenbaar onderscheid in kwaliteit
Het sterrensysteem rekent punten toe aan diverse faciliteiten op en om het ruitersportcentrum en de activiteiten het ruitersportcentrum organiseert. Er wordt uitgebreid stilgestaan bij de mate van kwaliteit van bedrijfsvoering en andere keuringsonderwerpen. Al deze beoordelingspunten tezamen bepalen de waardering van het ruitersportcentrum en daarmee ook direct de sterrentoekenning.
(www.fnrs.nl, onder ondernemers, lidmaatschap fnrs, sterrensysteem)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 11:37

puur voor de ruiters dus. En dat is jammer. Hoe kun je nou plezier hebben met paarden die zelf totaal geen leven hebben??

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:40

Daarbij vind ik het zelf nog steeds niet kunnen dat in deze moderne tijd, paarden en pony's nog in stands moeten staan.
Zelfs maneges met 4 sterren hebben nog stands waar de pony's instaan.
Een weiland/paddock vind ik zelf nog wel een minder belangrijk punt, dan kun je voor een boer als stalplk kiezen ipv een manege...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:41

_angela_ schreef:
Zonder weide of paddock gang, geen ster. Dat zou op z'n plaats zijn. Eerst het paard, en als het paard goed verzorgd wordt, het plezier van de ruiter. Bij de FNRS lijkt het omgekeerde het geval..

Ik wil het wel sterker stellen: zonder weide of paddock geen manege, geen bestaansrecht.
Het lijkt wel bio-industrie op deze manier. Verdrietig

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 11:43

ElCamino schreef:
Daarbij vind ik het zelf nog steeds niet kunnen dat in deze moderne tijd, paarden en pony's nog in stands moeten staan.
Zelfs maneges met 4 sterren hebben nog stands waar de pony's instaan.
Een weiland/paddock vind ik zelf nog wel een minder belangrijk punt, dan kun je voor een boer als stalplk kiezen ipv een manege...

Misschien vat ik het verkeerd op, maar een paard dat de buitenlucht nooit ziet (zonder ruiter dan), dat is toch geen paardwaardig bestaan te noemen?? zoiets moet je als organisatie toch niet gaan aanmoedigen (of niet ontmoedigen)?? En daar moet je toch ook geen sterren aan hangen.. want iedere particulier ziet: oh... 5 sterren maar liefst... hier hebben de paarden het vast ook heel goed!!