Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
). Ik vind een winterdeken met de 18 graden die het nu nog is gewoon te warm. 
adriana schreef:Hallo
Ik ben benieuwd wie zijn of haar paard/pony al een winterdeken opheeft en dan niet sinds vandaag maar al een tijdje.
Ik ben van mening dat als je je paard nu al een winterdeken opdoet je het paard als het echt koud wordt meerdere dekens op kan doen, wat dus in feite on nodig is.
Het gaat hierbij niet om paarden die worden geschoren.
Ik heb hier gisteren met onze paarden arts over gesproken en die is van mening dat het niet gaat om de temperatuur maar om de lichturen.
Hij heeft ook wedstrijd paarden en die zitten nog mooi glad in het haar.
En passen jullie het dek ook aan aan het weer op dat moment?

Sterre schreef:Voor wie de Duitse taal een -beetje- beheerst: in de nieuwste Pferde-börse van Cavallo, staat een heel artikel over de zin en onzin van dekens.
Erg interessant! Vooral voor diegene die niet zeker zijn of ze wel of niet dekens gaan op doen en : wanneer welke deken??!
Chrystal-gek schreef:Lijkt me een interresant artikel, maar mijn Duits is niet zo goed.
Zou jij niet een klein samenvattinkje willen geven/maken???
! Ik denk dat je de Pferdebörse wel bij een betere boekhandel kan krijgen of anders bestellen! (Bij de Bruna op een groter station??!)
, het art. begint op blz. 34!)
! Niet omdat ik absoluut anti-ben, maar meer omdat ik het zo´n gedoe vind! Ik heb een paard, wat graag ligt te rollen en ik heb gewoon geen zin om steeds met van die smerige dekens naar de stomerij (á € 10,- ieder keer!!) te lopen. Soms is het wel eens lastig, vooral Dikke zweet erg snel (hij krijgt ook altijd een erg dikke vacht), vooral nu, de vacht is er al bijna helemaal, maar de temp. liggen nog steeds zo rond de 15 C, soms zelfs nog wat hoger
! Ik heb dan ook besloten, hem dit jaar een zgn. "ralley-streeep" te scheren
.