Wie rijdt er in een gewone zandbak zonder houtchips e.d.?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1

Wie rijdt er in een gewone zandbak zonder houtchips e.d.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 16:56

In mijn bak ligt woudzand, ik ben er wel tevreden mee maar het is soms iets te zwaar. Nu moet ik de bak goed slepen en nat maken om hem optimaal te houden. Ik denk er nu over om houtchips erin te laten gooien (megatop). Rijden jullie ook dressuurmatig in een zandbak en hoe bevalt dit? Komt jullie paard er goed doorheen?

magriet

Re: Wie rijdt er in een gewone zandbak zonder houtchips e.d.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 16:59

Ik rijd in een bak mee zeezand. In de winter en natte tijden ideaal. In de zomer te zwaar. Gelukkig hebik nog een stukje gras waar ik dan op kan rijden.

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:02

ik zou blij zijn met en zandbak!! heb alleen gras Boos!

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:03

Op stal staan 3 bakken, 2 binnen allemaal met zand ( weet alleen niet welk zand Knipoog )
Thuis heeft onze bak buiten ook alleen zand

Ik heb nooit problemen met de bakken, worden altijd keurig optijd gesleept e.d.
Is dus in feite nooit te zwaar.
Laatst bijgewerkt door wereldhummel op 03-06-07 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:04

ik heb ook een grote zandebak..geen last van gras. ligt ligt zand in. nou is hij toevallig vandaag gesleept en ontzettend zwaar, donker zand komt naar boven. dat vind ik wel minder maar verder vind ik zand wel prettig.

nikita_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:04

ik heb er ook een met alleen zand zou alleen niet weten wat voor zand het is Clown maar is ideaal! alleen in de winter is hij erg lang nat...maar we hebben er weer een laag nieuw zand in en tot nu toe gaat dat goed ook met regen e.d. dus even de winter afwachten Knipoog

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:05

wij hebben geel zand
als het eens goed geregend heeft lijkt het of je op een strand rijdt Haha!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:07

Ik heb voor 4 jaar het weiland achter ons huis om laten gooien door een loonwerker.
Daarna heel veel slepen en mijn bak is top.
Alleen met heel veel regen verandert ie in een waterbak.
Droogte heb ik eigenlijk geen last.
Er is wel 1 plek waar het iets mul is, maar daar rijd ik meestal niet.(ongeveer 5m2 net vanaf op de binnenhoefslag in 1 hoek)
Oh ja. Het was veengrond en nu gewoon rood zand.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:12

Ik weet niet precies wat voor zand wij erin hebben liggen maar nu is de bak echt te zwaar en rijdt ik in het land.
Je zou er houtsnippers in kunnen doen maar dat is zo weg.
Dan kan je beter op zoek gaan naar iets anders.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:50

Wij hadden ook altijd normaal zand, tot dit ook echt te zwaar werd, toen is er geel zand door heen gegooid. En zoals iemand eerder al zei, als het regent is het net het strand Clown. Maar het is altijd fijn te rijden Ja

micas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:30

Houtchips zou ik niet doen, het zat er bij ons in ( en ja hoor het is er allemaal weer uit gehaald, waardeloos!) Het eerste jaar ging het prima, daarna begint het te composteren en is het al snel een blubber paradijs (ondanks drainage)

Kijk eens naar Leemzand (Poelman Surhuisterveen)
Ik heb nu een dikke toplaag ca 15 cm leemzand erin liggen ( inmiddels 4 jaar) en de bak blijft goed.
Daaronder ligt drainagezand (ca 20 cm) met onkruiddoek tussen de twee lagen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:51

Wij hebben ook in alle banen leemzand liggen. Buiten idd ook gedraineerd en de baan is altijd super te rijden. Geen stuif, geen glibberige banen. Helemaal super.
Voor een indruk kun je hier even spieken Lachen
viewtopic.php?f=176&t=782879

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:54

Ik heb ook een zandbak. Ik zou graag wat anders willen, maar heb er gewoon de centen niet voor. Mijn bak is dus niet altijd berijdbaar. Dus dan train ik door in het bos.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:43

Wij hebben de grond om laten zetten.
Het zand van de bak is gemengd met Leem wat ook in de grond zat.
Voordeel is dat de bak heel lang goed te rijden blijft, hij wordt niet snel te zwaar.
Nadeel is dat het water er wat op blijft liggen. Het spettert dan wel met rijden. Als je de bak goed bol legt, dan stroomt het water van het midden naar de zijkanten en heb je er geen last van. Zitten er veel gaten en ongelijke stukken in dan blijven de plassen er wel in staan.
De bak is (nog) niet gedraineerd.

De paddock is ook ongezet. In dat zand zat heel weinig leem. De paddock is dan ook veel losser en zwaarder. Ze zakken er verder in weg, springen en graven er makkelijker gaten in, maar het water zakt ook sneller en beter weg en hij blijft dus droger. Om te rijden en longeren minder geschikt.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:46

Wij hebben een gedraineerde bak met soort strandzand, zoals al eerder gezegt in de winter (veel regen) ideaal, wel vaak de bak gelijk slepen..
Wij willen ook snippers erin.. maar in de zomer rijd ik meestal op het gras Lachen

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:31

Wij hebben er 40 cm ophoogzand in liggen. Was de eerste weken (voor er regen viel) ontzettend zwaar. Nu nadat het een aantal keren geregend heeft is het zand een beetje ingeklonken en is de bak nog steeds redelijk zwaar, maar heel goed te doen. Onze bak ligt iets hoger dan de rest van het land met een wal van klei eromheen, hierdoor hebben we (tot nu toe) weinig last van plassen e.d. Weet nog niet hoe het van de winter gaat worden, want hij ligt pas sinds maart. Voorlopig ben ik zeer tevreden met hetgeen ik heb t.o.v. wat het heeft gekost (en dat was nog zat hi hi)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:30

Ik heb een tijd in een zandbak gereden. Ik moet zeggen dat k weinig tevreden was. OF zeiknat, OF juist kurkdroog en stoffig, OF bevroren. Dat de bak goed was kwam bijna nooit voor. Als hij droog was wassie ook mega zwaar, als hij nat was dan zoog het. Zorda je een drafje waagde in de natte bak zat ALLES vol met modder, en zomers zat je altijd vol met stof...

K ben blij dat k nu een betere bak tot m'n beschikking heb.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:32

Wij hebben ook gewoon een zandbak. maar wel een sproei instalatie gelukkig! maar ik vermaak me er prima in hoor Lachen Heb ook nooit anders gehad dus ben het gewend dat de boel kledder nat of zelfs bevroren is sommige tijden Lachen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:54

Ik rijd in allebei maar merk geen verschil, ja de één is buiten, de ander binnen, en buiten kijken de paarden meer om zich heen maar over het lopen eigenlijk geen verschil.
Denk dat ik het buiten nog fijner vind.

kimera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:07

wij hebben sinds 2 jaar ook een bak en hier zitten 4 verschillende soorten zand in. waaronder ook zeezand. hij is echt altijd droog en niet te zwaar. onder het zand hebben we wegen doek gelegd en drainage dit is wel een tip hoor dan blijft je bak altijd goed groog. verder is het een bak die weinig onderhoud nodig heeft in de winter staan ze er hele dagen op en poepen dan ook veel maar ondanks dit blijft hij toch goed droog.

k weet niet waar je woont ik woon in de omgeving van rotterdam en anders kan je wel het tel nummer geven van de loonwerker die het bij ons heeft gedaan,
groetjes kimera

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 18:06

Ik rij ook in woudzand, dit is vaak zwaar waardoor er ook veel water wordt gesproeid.

Merel001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 19:14

Wij hebben ook een gewone zandbak. Ben er niet erg tevreden over. In de zomer rijd ik er weinig in, omdat het dan een soort woestijn is, en veel te stoffig. In de winter staan er altijd plassen e.d. in. En dat ondanks de drainage. Veel in de bak rijden zit er dus denk ik nog niet in, tot de binnenbak komt.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 19:16

Ik rij ook in zo'n bak, en idd is af en toe wel heel zwaar maar we hebben nog een bak in zwart zand dus als die echt heel erg zwaar is dan gaan we in de andere bak!

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 19:20

Bij mijn vzpaard hebben ze een bak met alleen zand. Gewoon zand. Hartstikke knudde. In de zomer te droog en daardoor te mul wat slecht is voor de pezen, in de winter snel bevroren en in de lente en herfst staat t blank. Niet zo lekker dus Knipoog

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 20:37

ik geloof dat er bij ons op stal ook in de ene binnenbak woudzand ligt, is idd een vrij zware bodem, en we hebben er drainage in liggen.. dus natmaken hoeven wij zowiezo niet...

maar ik vind het prima te rijden zo... hij zou wel ietsjes minder zwaar mogen zijn..