zuring in de weide en het gras is gemaaid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

zuring in de weide en het gras is gemaaid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 22:29

we hebben gisteren het gras maar eens gemaaid we hebben nog 2 weides het was zo lang maar nou zit er allemaal zuring in dus ook tussen het gras enzo en willen hooien kan dit kwaad? wil de meeste zuring er toch tussenuit halen wat mogelijk is omdat toch elke dag geschud wordt maar er zit best veel in.wie heeft hier ook last van het spuiten helpt weinig is vaker gedaan maar blijft te hardnekkig..gr emaartje

Emaartje

Re: zuring in de weide en het gras is gemaaid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 23:07

niemand?

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:35

Ik heb de zuring in mijn wei vorige week allemaal met de hand doodgespoten.... Heel veel werk en een spierpijn de volgende dag..... Zuring in het hooi kan verder volgens mij weinig kwaad, alleen zijn de paarden er niet zo gek op.

dewindhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:23

Bij mij blijft het er ook tussen zitten. Wel probeer ik altijd in het voorjaar al te spuiten. Dit helpt iets maar er blijft altijd wat groeien.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:48

heeft het ook niet iets met de kwaliteit van de grond te maken?
Wij halen het ook altijd met de hand ertussen uit als het gras gemaaid is.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:19

Paarden vinden het niet lekker. Wij hebben ook een deel weide waar veel van deze planten staan, wij zijn sinds zaterdag pas verhuisd en de weide was behoorlijk verwaarloosd.
Een boer gaat alles voor ons maaien in de dat deel. En als we er een stukje weer van bijpakken om te verweiden halen we alle jonge planten er met de hand uit.

Het kan geen kwaad dat het in het hooi zit, ze willen het alleen niet vreten Knipoog

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:23

Als je alleen de zaden van de planten afhaald heb je volgend jaar ook geen zuring meer in je weide.De plant zelf sterft toch af in het najaar.Het zijn de zaden die elk jaar nieuwe zuring planten veroorzaken.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:24

Je kunt je land ook door een loonwerker laten bewerken. Zuring dood laten spuiten en door laten zaaien. Ben je er weer voor een paar jaar vanaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:12

Rugbus met mengsel roundup vullen en spuiten maar Lachen Daarna met de hand (denk aan handschoenen) eruit trekken.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:24

Maya schreef:
Rugbus met mengsel roundup vullen en spuiten maar Lachen Daarna met de hand (denk aan handschoenen) eruit trekken.

Dan natuurlijk, maar is wel een beetje afhankelijk van hoeveel weiland je moet spuiten. Haha! Als het een niet te groot stuk is, dan kun je het idd het beste met de hand (rugspuit) doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 16:23

Het is idd een pokkewerk.. ben ook heel erg blij met mijn vader die het spuiten voor zijn rekening neemt. En ik ruim dan de dode planten op. Zo is het toch het effectiefst gebleken bij ons Lachen En natuurlijk ook geregeld tussendoor bijhouden.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 23:06

ik heb alle zuring uit de weide gehaald voordat ze het gingen persen,dus er zit niets meer tussen gelukkig en de kwaliteit hooi is nou goed..gr emaartje

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:14

In België kun je Starane kopen is speciaal voor zuring en werkt geweldig!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:19

gohya schreef:
Als je alleen de zaden van de planten afhaald heb je volgend jaar ook geen zuring meer in je weide.De plant zelf sterft toch af in het najaar.Het zijn de zaden die elk jaar nieuwe zuring planten veroorzaken.

Hier heb je het mis.

Zijn al jaren bezig om van die rommel af te komen en het wordt elk jaar al iets beter.
Wij hebben eerst geprobeerd om het dood te spuiten, maar dit lukte niet goed.
Daarna over op de ouderwetse manier.
Eruit steken met de bats.
De wortel zorgt ervoor of je weer ridderzuring krijgt.
Dus als je de wortel niet verwijdert, krijg je volgend jaar of later in het seizoen gewoon weer deze akelige plant.
Het beste kun je een 20 cm vanaf het midden van de plant in de grond steken en deze omhoog wippen.
Even laten rusten en je trekt hem er zo uit.
Ik steek er altijd een stuk of 20 los en dan begin ik met de 1e los te trekken.
Arbeidsintensief, maar anders kom je er niet vanaf.
Heel veel succes. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:56

Ik spuit 1 of 2 keer in het voorjaar als ze nog klein zijn met de rugspuit. Wat ik gemist heb haal ik er nu uit. Met poepruimen heb ik een snoeischaar mee en dan knip ik ze bij de grond af en in de kruiwagen. De wortel blijft dan idd zitten maar ik ga niet mijn wei omspitten. Na het weiden van de paarden gaat de bloter nog een keer over het land en dan heb ik meestal niks meer. Ik laat in het voorjaar altijd koeienmest uitrijden en daar zit altijd van die rotzooi in.