ik vind zelf dat 1 keer per week uitmesten niet zo fijn. maar dat is jou keus. ik doe het zowiezo allemaal liever zelf. en 1x per dag ruwvoer vind ik ook erg weinig. op mij stal krijgen ze in de zomer 2x per dag en in de winter 3x per dag. en eigenlijk zou ik het liefst onbeperkt ruwvoer geven, maar dat kan niet.
de kosten van de hoefsmid liggen er bij mij een beetje aan. hij staat nu voor op ijzers en de hoefsmid komt 1x in de 2 maanden. dat kost 45 euro. maar er komt bij ons op stal ook een andere hoefsmid en die rekent voor ijzers voor ongeveer 60 euro, dus het verschilt een beetje per hoefsmid. in de winter moet hij er sneeuw ringen onder, omdat wij alleen een buitenbak hebben, dat kost dus ook weer extra. als ik van de zomer op trektocht ga, krijgt hij ijzers rondom, dus dat is ook weer meer. het ligt er natuurlijk ook aan wat voor hoeven jullie pony heeft. bij ons op stal staan er een paar die zonder ijzers staan en sommige hoeven echt maar heel weinig. 1x in de 6 maanden ofzo.
als je een nieuw zadel koopt, moet je toch rekenen op 600 euro of meer. het ligt er natuurlijk net aan wat goed ligt op je pony en wat je zelf lekker vindt zitten. een hoofdstel heb je al vrij goedkoop. ze zijn er vanaf 20 euro ofzo, maar lopen op tot 200 euro ofzo. dan heb je nog de poetsspullen enzo. en de spullen om je tuig schoon te maken. ik heb voor mijn hoofdstel en laarzen zadelzeep en lederdressing en voor mijn zadel een goedje van stubben. mijn zadel is net nieuw dus dat kreeg ik er toen bij. zadelzeep kost iets van 5 euro en lederdressing 7 euro. hoe vaak je het koopt, ligt er net aan hoe vies je tuig wordt. ga je vaak naar het strandt enzo, dan moet je het toch wat vaker schoon maken, dan wanneer je alleen in de bak rijdt. ivm het zout of modder van het bos.
en dan heb je nog de sjabrakjes. ik wil er 1x in de zoveel maanden een nieuwe bij, omdat er dan weer een leuke uit is gekomen of er is een leuke kleur of nou ja, noem maar op. mijn paard heeft ook nog peesbeschermers en strijklappen. peessies kosten 20 euro (br) en strijklappen 15 euro (br). ongeveer. en dan nog de dekens enzo. ik heb een regendeken, 60 euro, een staldeken van 200 grams die onder mijn regendeken gaat bij koud weer (120 euro) en een winterdeken van 600 grams ( 150 euro) weet ik niet zeker meer, want ik heb de dekens al een tijdje. ik heb ook nog een zweetdeken, maar ik weet niet meer hoeveel die gekost heeft. bij de dekens ligt het natuurlijk erg aan het merk en aan de kwaliteit. maar dit is een eenmalig aanschaf, net zoals zadel en hoofdstel enzo. dus dat moet je eigenlijk bij de koopprijs rekenen, want dat komt erbij de aanschaf bij. en je hebt ook nog kans dat bij jullie pony het zadel+hoofdstel+dekens er gewoon bij zitten.
bij ons op stal komt de paardentandarts 1x per jaar. de controle is gratis, maar als er geveild wordt kost dat ongeveer 40 euro. ligt er net aan hoeveel er geveild moet worden enzo.
als je wedstrijden wilt gaan rijden komen daarvan de kosten er ook nog bij. zoals wedstrijdkleding enzo. maar aangezien ik (nog) geen wedstrijden rijd kan ik daar weinig over vertellen.
een wormenkuur verschilt erg per prijs. het ligt er net aan waartegen je ontwormt en hoe zwaar de wormenkuur is. de inenting kost ongeveer 20 euro, maar ook hier ligt het eraan waar tegen je inent.
en dan is er natuurlijk nog je eigen outfit, want je wilt er natuurlijk wel een beetje leuk uitzien op je paard. de prijzen verschillen erg per merk, dus daar kan ik weinig over zeggen. en het ligt natuurlijk ook aan je eigen smaak.
hopelijk heb je hier voldoende info aan, misschien zelfs een beetje veel. als je nog wat te vragen hebt, meldt je het maar of stuur even een pb.