Pensionstalling, maar wat zijn de verdere kosten???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aswas

Pensionstalling, maar wat zijn de verdere kosten???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 14:41

Hallo,

mijn vriend en ik zijn er over na aan het denken om in de toekomst een E-pony/paard te gaan kopen. Deze zal dan op een pensionstalling komen te staan.
Mijn vraag is wat de kosten nog verder zijn buiten de pensionstalling, harnachement + onderhoud, dierenartskosten, hoefsmid?

De pensionstalling die wij op het oog hebben biedt het volgende aan voor €250,00:

Naast de pension- stalling kunt u natuurlijk vrij gebruik maken van de binnen en buitenmanege.

Uw paard of pony krijgt bij ons drie keer per dag krachtvoer en 1x per dag ruwvoer.
De boxen worden 1x per dag opgestrooid en er wordt 1x per week uitgemest.

Standaard geven wij (op kosten van de eigenaar) enkele malen per jaar een wormkuur en
laten wij 1x per jaar inentingen (influenza en tetanus) verrichten.

Voor het opbergen van spullen heeft u een eigen kast in één van onze zadelkamers.
Er worden regelmatig dressuur- en springwedstrijden georganiseerd op de manege.

Ik wil graag voordat we uiteindelijk beslissen natuurlijk goed geïnformeerd zijn, of we de kosten wel kunnen dragen.

dolor

Re: Pensionstalling, maar wat zijn de verdere kosten???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 16:42

ik vind zelf dat 1 keer per week uitmesten niet zo fijn. maar dat is jou keus. ik doe het zowiezo allemaal liever zelf. en 1x per dag ruwvoer vind ik ook erg weinig. op mij stal krijgen ze in de zomer 2x per dag en in de winter 3x per dag. en eigenlijk zou ik het liefst onbeperkt ruwvoer geven, maar dat kan niet.

de kosten van de hoefsmid liggen er bij mij een beetje aan. hij staat nu voor op ijzers en de hoefsmid komt 1x in de 2 maanden. dat kost 45 euro. maar er komt bij ons op stal ook een andere hoefsmid en die rekent voor ijzers voor ongeveer 60 euro, dus het verschilt een beetje per hoefsmid. in de winter moet hij er sneeuw ringen onder, omdat wij alleen een buitenbak hebben, dat kost dus ook weer extra. als ik van de zomer op trektocht ga, krijgt hij ijzers rondom, dus dat is ook weer meer. het ligt er natuurlijk ook aan wat voor hoeven jullie pony heeft. bij ons op stal staan er een paar die zonder ijzers staan en sommige hoeven echt maar heel weinig. 1x in de 6 maanden ofzo.

als je een nieuw zadel koopt, moet je toch rekenen op 600 euro of meer. het ligt er natuurlijk net aan wat goed ligt op je pony en wat je zelf lekker vindt zitten. een hoofdstel heb je al vrij goedkoop. ze zijn er vanaf 20 euro ofzo, maar lopen op tot 200 euro ofzo. dan heb je nog de poetsspullen enzo. en de spullen om je tuig schoon te maken. ik heb voor mijn hoofdstel en laarzen zadelzeep en lederdressing en voor mijn zadel een goedje van stubben. mijn zadel is net nieuw dus dat kreeg ik er toen bij. zadelzeep kost iets van 5 euro en lederdressing 7 euro. hoe vaak je het koopt, ligt er net aan hoe vies je tuig wordt. ga je vaak naar het strandt enzo, dan moet je het toch wat vaker schoon maken, dan wanneer je alleen in de bak rijdt. ivm het zout of modder van het bos.
en dan heb je nog de sjabrakjes. ik wil er 1x in de zoveel maanden een nieuwe bij, omdat er dan weer een leuke uit is gekomen of er is een leuke kleur of nou ja, noem maar op. mijn paard heeft ook nog peesbeschermers en strijklappen. peessies kosten 20 euro (br) en strijklappen 15 euro (br). ongeveer. en dan nog de dekens enzo. ik heb een regendeken, 60 euro, een staldeken van 200 grams die onder mijn regendeken gaat bij koud weer (120 euro) en een winterdeken van 600 grams ( 150 euro) weet ik niet zeker meer, want ik heb de dekens al een tijdje. ik heb ook nog een zweetdeken, maar ik weet niet meer hoeveel die gekost heeft. bij de dekens ligt het natuurlijk erg aan het merk en aan de kwaliteit. maar dit is een eenmalig aanschaf, net zoals zadel en hoofdstel enzo. dus dat moet je eigenlijk bij de koopprijs rekenen, want dat komt erbij de aanschaf bij. en je hebt ook nog kans dat bij jullie pony het zadel+hoofdstel+dekens er gewoon bij zitten.

bij ons op stal komt de paardentandarts 1x per jaar. de controle is gratis, maar als er geveild wordt kost dat ongeveer 40 euro. ligt er net aan hoeveel er geveild moet worden enzo.

als je wedstrijden wilt gaan rijden komen daarvan de kosten er ook nog bij. zoals wedstrijdkleding enzo. maar aangezien ik (nog) geen wedstrijden rijd kan ik daar weinig over vertellen.

een wormenkuur verschilt erg per prijs. het ligt er net aan waartegen je ontwormt en hoe zwaar de wormenkuur is. de inenting kost ongeveer 20 euro, maar ook hier ligt het eraan waar tegen je inent.

en dan is er natuurlijk nog je eigen outfit, want je wilt er natuurlijk wel een beetje leuk uitzien op je paard. de prijzen verschillen erg per merk, dus daar kan ik weinig over zeggen. en het ligt natuurlijk ook aan je eigen smaak.

hopelijk heb je hier voldoende info aan, misschien zelfs een beetje veel. als je nog wat te vragen hebt, meldt je het maar of stuur even een pb.

Shawny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 19:40

Stalling is vaak een basisbedrag.Er kan een hoop bij komen.Vaste kosten zijn hoefsmid wormenkuur en ieder geval een maal per jaar enten.Verder is het natuurlijk wat harchement etc wat je zelf wilt en hoe duur je het zelf wil maken.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 19:49

De bedoeling is western te gaan rijden, en dan in de recreatieve vorm. Dus lekker op een relaxte manier door het bos gaan. Wedstrijden rijden ambitiëren wij beiden niet.

Het strand op zou gigantisch fijn zijn, maar dat heb je in Limburg gewoon niet.... Tong uitsteken

Zoals ik het nu lees, heb ik de kosten dan dus toch wel allemaal op een rijtje. Buiten het harnachement en de eigen rijkleding, want hier kun je idd zelf bepalen hoe duur je het wilt hebben.

Weet niet of anderen nog iets zien, wat ik over het hoofd zie??? Buiten genoemde zaken die al eerder beschreven zijn natuurlijk.......

Maar vind het zo vreemd, dat je voor deze kosten (vind ze namelijk niet echt veel), eigenlijk alleen nog maar de lusten hebt. Of zie ik dat nu zo verkeerd???

Shawny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:06

Als je mazzel hebt blijft dat ook zo.Het verstandigste is ook om je paard in een verzekering te krijgen.De hoogste en meest onverwachte kosten kunnen van een DA zijn. Het is natuurlijk nooit te hopen dat je er een wat dat betreft nodig hebt.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 20:10

wat ben je kwijt aan verzekering per maand? En tegen wat precies kun je je paard verzekeren? Zitten hier ook dierenartskosten in verzekerd??? Natuurlijk niet allemaal, maar ik weet dat je ook bv honden en katten kunt verzekeren voor operaties e.d. (ook hier weer niet alle operaties).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 21:22

Ik vind 3x per dag krachtvoer erg veel, en 1x per dag ruwvoer heel erg weinig...

En nee, je hebt de kosten nooit helemaal op een rijtje. Dat dacht ik ook voordat ik m'n paard kocht, maar dat kan niet, t kostaltijd meer dan je denkt...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:12

De stal zelf klinkt bij mij niet super geweldig , geen woord over weidegang ??? En dat is juist het allerbelangrijkste voor een paard.

Ook 1 keer per week uitmesten is smerig. Halen ze wel elke dag de drollen en pisplekken weg ?

1 Keer per dag ruwvoer is ook veels te weinig , ruwvoer is belangrijker dan krachtvoer.

Kijk als ze overdag op een goede grazige wei staan en 's avonds 1 keer hooi krijgen dan is het begrijpelijk , maar het klinkt alsof de arme dieren de hele dag in een hokje staan ?

Dat zou voor mij absoluut on-acceptabel zijn.

Als je vooral buiten wilt rijden dan is een binnenbak wellicht ook overbodige luxe , je stalling is erg aan de prijs.

Wormenkuren , hoeven bekappen 4x per jaar of laten beslaan elke 6 weken , is ook een heel verschil. Dat komt nog eens bovenop het flinke stallings bedrag.

En wat voeren ze ? Elk paard heeft andere behoeftes , is wel belangrijk dat je voer geeft dat goed bij je paard past.

Wat nu als je later je wat meer gaat verdiepen in voer , en iets anders wilt gaan voeren , kan dat dan of jaagt dat je op extra kosten en gedoe ?

En idd. je verder uitgaven.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 13:09

Van de weidegang zou ik inderdaad na moeten vragen. Blond, maar daar had ik zelf nog niet over nagedacht Bloos! Weet wel dat erom heen genoeg weiland is. In de zomer kun je er namelijk voor kiezen om je paard 24/7 op het weiland te zetten.
Het is op een manege, deze pensionstalling. Weet niet of dat verder veel verschil uitmaakt.

Op dit gebied ben ik nog zo groen als gras. Heb altijd op een manege gereden, en een tijdje verzorgpony's gehad. Weet dus echt niet goed wat er allemaal bij komt kijken.

Zelf vind ik 1x per week uitmesten ook erg weinig. Zou het dan zelf er nog extra bij doen, omdat ik dit ook niet vind kunnen.

Nogmaals de vraag over de verzekering:
wat ben je kwijt aan verzekering per maand? En tegen wat precies kun je je paard verzekeren?

In ieder geval al heel erg bedankt voor de reacties!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:12

Komen ze op die penstionstalling buiten? 1x per week mesten ben ik niet voor, en 3x daags krachtvoer ook niet zo. Vindt de prijs ook wel erg hoog liggen, maar dat hangt ook af in welke regio je zit.

Over verzekeringen, ik zou gewoon een keer van die boekjes opvragen bij diverse verzekeringen, daar kun je alles nalezen, en bellen voor vragen. Lachen

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 13:16

regio is Midden/Zuid limburg. Ben nog helemaal aan het oriënteren en wil nog de prijzen tussen de verschillende pensionstallingen gaan vergelijken. Ik ben wel iemand die graag zo veel mogelijk luxe heeft. Vond zelf de prijs van deze nog wel meevallen, maar na de reacties gelezen te hebben, is mijn mening hierover toch wel gigantisch naar beneden gekelderd. Maar goed, eerst even navragen over de weidegang.

Verzekeringen zal ik eens voor rond gaan snuffelen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:16

Moet je gewoon 'paardenverzekering' intypen bij google. Het ligt er helemaal aan hoe uitgebreid je je paard wil laten verzekeren en hoe duur je paard zelf is. Verder ben ik het eens met pmarena: weidegang is het belangrijkt voor een paard, en voldoende ruwvoer en sociale contacten ook. Dus dat zou ik eerst eens gaan navragen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:19

Ik zal je even een voorbeeld geven Aswas.
De stalling waar ik sta:
Op basis van zelf je stal doen:

-hele jaar weidegang
-binnenbak
-buitenbak
-longeercirkel
-wasplaatsen
-poetsplaatsen
-paddock
-zadelkamer
-kantine
-grote ruime stallen

€190 per maand

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:34

Ik vind de stalling ook erg hoog hoor, maar op maneges liggen de prijzen sowieso altijd een stuk hoger...
Waarom kijk je niet naar een pensionstalling (ipv een manege), of ergens bij een boer ofzo, ik weet niet hoe de prijzen liggen in limburg, maar daar (pension of boer)zijn de prijzen al gauw een stuk lager.
Vooral ook omdat je zegt recreatief te willen gaan rijden, dan heb je naar mijn mening al die "luxe" niet eens nodig (dat dressuur gedoe)
Of wil je wel perse op een manege staan? Ik zou daar zelf namelijk absoluut niet willen staan, zoveel mensen om je heen, iedereen bemoeit zich met iedereen, bakken altijd bezet, allerlei regeltjes.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:58

O , een manege zou ik zelf ook absoluut niet voor kiezen. Ook geen grote pensionstal met veel paarden.
Dan wil je rijden in die dure bak waar je flink voor betaald , en is er net les of er rijden teveel andere mensen in rond. Heb je er nog weinig aan. Bovendien is het meestal druk op maneges en heb je kans dat er constant lessers aan je paard zitten te rommelen , of je spullen lenen en niet terugleggen enzo.

Ook zou ik voor dit geld absoluut niet alsnog zelf de stal uit gaan mesten , dat is echt van de gekken hoor Knipoog

Limburg is bepaald geen randstad , ik weet niet of daar bij jou om 1 of andere reden de prijzen hoger liggen , maar ik vind het echt enorm duur voor wat je zegt dat je ervoor krijgt.

Ook willen maneges nog wel eens op de centen zijn en dan mindere kwaliteit voer geven , goedkope brok en mindere kwaliteit hooi en stro , dat is ook iets om rekening mee te houden.

Ik zeg niet dat het altijd zo is , absoluut niet , maar veel manege-eigenaren willen er toch wel wat aan verdienen en bezuinigen dan graag op zulke dingen Knipoog

Het 1 keer per week uitmesten is imo. al een goede indicatie daarvoor.

Verzekering kun je zo duur maken als je zelf wilt , je kunt vast rondvragen bij de verschillende verzekeraars.

Ik verzeker zelf mijn dieren niet , neem het risico zelf wel.
Het is sowieso maar de vraag of je de pech gaat hebben dat je dier een dure operatie nodig heeft. De kans is groter dat dat niet gebeurd , dan wel als je gewoon met gezond verstand recreatief op een simpel knolletje rijdt zoals ik. Heb je een duur sportpaard dan kan ik me er wel iets bij voorstellen.

Bovendien zijn er altijd nog allerlei kleine lettertjes in de verzekering waarbij ze niet uitkeren , en ook wil ik niet dat het dier naar de verzekering gaat als het niet meer "bruikbaar" is.

Want dan halen ze je paard op om er weet-ik-wat mee te gaan doen , en krijg jij je geld uitgekeerd , paard wordt dan van de verzekering. Overigens is er vaak wel de mogelijkheid om het dier terug te kopen van de verzekering zodat je zelf bepaald wat er verder mee gebeurd.

Maar daar heb ik allemaal geen trek in hoor dat gedoe.
Als je uitrekend hoeveel geld de verzekering je kost , dan zet ik dat geld liever zelf apart op een spaarrekening. Mocht er dan iets gebeuren dan kun je dat geld altijd aanspreken itt de verzekering die bepaalde dingen niet vergoed) en gebeurd er gewoon weinig geks dan heb je dat geld niet voor niks weggegooid.

Maar dat is mijn persoonlijke keuze Lachen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:00

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 08:57

wat de stal biedt klinkt goed!
dat zemaar een keer per week uitmesten hoeft geen probleem te zijn zolang ze maar voldoende opstrooien zodat de stal niet te nat en vies is!

wat ik me wel afvroeg is hebben de paarden weidegang?

de prijs vind ik vrij hoog maar aan de andere kant word hij wel ontwormd en ingeent!
dit moet je wel in de gaten houden of dit ook gebeurd!

langs de stalling komen de kosten van de hoefsmid ook nog ongeveer eens per 6 weken terug en als je rondom ijzers wilt ben je dan dus al gauw rond de 65 euro per x kwijt!

verder moet je altijd rekening houden met extra dierenartskosten voor het geval dat er eens wat gebeurd!
als je paard goed ziek word of geblesseerd ben je snel rond de 400 euro kwijt, dus daar moet je rekening mee houden!

verder heb je een hoofdstel en zadel noding, dit kun je zo duur maken als je zelf wilt!
ik denk dat als je goed zoekt naar een goed 2dehands zadel en een hoofstel met bit koopt en poetsspullen dat je rond de 1000 euro klaar bent!

dit kan goedkoper, maar dat hangt ervan af wat je wilt!

succes Haha!

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 11:42

@dorientjuh: deze stallingen liggen inderdaad ook bij mij in de buurt. (Op de Brant is eigenlijk nét te ver) Heb de pagina's eens bekeken. Erg jammer dat Op de Brant nét te ver is, want zij bieden nog meer dan de stalling die ik had gevonden.
Van de dominicushoeve vind ik maar weinig info op hun site.
In ieder geval wel bedankt voor de tips!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:56

Ik weet niet of je allang je keuze hebt gemaakt.
Maar ik sta zelf bij de dominicushoeve en dat bevalt prima.
Ze staan veel buiten en er wordt veel westerngericht gewerkt.
Het ligt toch een stukje uit de buurt voor jouw, maar hier staan meerdere paarden waarvan de eigenaren verder weg wonen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:19

Ik vind de stalling ook wel erg prijzig voor wat je krijgt....
Bij ons op stal mest je elke dag zelf en zet je zelf het voer klaar voor je paardje (voor de stal)
Hun geven ze s'ochtends voer en zetten ze buiten en s'avonds worden door hun binnen gezet en gevoerd.
Stalling is 125,- en de rest ligt aan hoeveel voer en wat je voor je stal gebruikt.
In de winter zit je tussen de 150,- en 185,- per maand en in de zomer 135,- (staan ze 24/7 buiten).
3 keer krachtvoer is gekkenhuis (vind ik persoonlijk als je geen wedstrijd paardje hebt en hij de hele dag op stal staat) mijn paard krijgt helemaal geen krachtvoer, alleen bij veel inspanning.
En ruwvoer moet zeker wel 2 keer per dag gegeven worden en met geen weidegang meer.
Is het niet andersom?? 3 keer hooi en 1 keer biks??
En sommige manege's/stallen mag je niet zelf mesten! Dus vraag dat na. Wij vonden zijn stal erg leeg en wilden er wat bij doen en dat mocht absoluut niet.

Is er niet een privé terrein in de buurt? Bij mensen op het erf? Manege's zijn vaak erg duur vind ik.
Bij ons betaal je bijna 300,- op de manege en staan ze de hele dag binnen.
En bij een boer zit je tussen de 100,- en 175,- per maand geloof ik en daar heb je vaak weidegang.

Verder idd wormenkuren, entingen (dierenartsen rekenen allemaal andere prijzen hier) en kan je het zo duur maken als je zelf wil.
Wil je scheren? Dan zit je met dekens en scheerapparaten.
En voor een goed zadel ben je ook heel wat kwijt (vanaf 500,- tot hoe ver je maar wil gaan).
Hoefijzers zijn hier tussen de 60,- en 85,- rondom. Elke 2 maanden en in de winter staat ze op niks maar moet je wel bekappen (tussen de 25,- en 60,-).
En dierenartskosten.... Heb je mazzel betaal je jaren niks maar als er iets mis is kan dat ontzettend hoog oplopen dus bij de maandelijkse lasten hoort ook wel wat geld apart gezet te worden voor een noodspaarpotje voor dierenartskosten of evt een nieuw zadel.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:32

Ik vind je stalling ook wat prijzig, voor weidegang zul je waarschijnlijk ook nog extra moeten betalen. En ik vraag me af of je met jullie ambities je thuis voelt op zo'n manege.
Mijn paardje is verzekerd bij hippozorg http://www.hippozorg.nl/ Op hun site staan de verschillende verzekeringen die ze hebben, je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Mijn ervaringen zijn iig erg goed.