Tekenpreventie bij paarden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Casca

Tekenpreventie bij paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 20:26

hallo,

Mijn paard heeft nu steeds hele kleine mini witte teekjes, kleiner, veel kleiner dan gewone teken maar iedereen zegt dat het wel echt teken zijn.. Maar is er iets op de markt ter preventie bij paarden?? Voor honden en katten is er Frontline, maar voor paarden?? Ik ben er een beetje flauw steeds op mini-teken-jacht te moeten..
Kan iemand me helpen?

Smookyke

Re: Tekenpreventie bij paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 20:33

Ik zou ook wel eens willen weten of er iets tegen bestaat want mijn paard krijgt altijd van een tekenbeet een gezwel van een golfbal dik.. Maar de dierenarts zegt dat hij daar niets aan kan doen dat het gewoon een overreactie is.. Ik spuit hem nu wel telkens in met een spray speciaal voor teken en sindsdien is het hard verbeterd..
Tips zijn altijd welkom Knipoog

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 20:35

Casca schreef:
hallo,

Mijn paard heeft nu steeds hele kleine mini witte teekjes, kleiner, veel kleiner dan gewone teken maar iedereen zegt dat het wel echt teken zijn.. Maar is er iets op de markt ter preventie bij paarden?? Voor honden en katten is er Frontline, maar voor paarden?? Ik ben er een beetje flauw steeds op mini-teken-jacht te moeten..
Kan iemand me helpen?

Zijn het geen horzeleitjes, die zijn ook klein en wit.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 20:56

nee, horzeleitjes zitten aan de haren, deze bijten zich vast in de huid, als je ze verwijdert hou je ook een klein wondje over waar wondvocht uitkomt.. Het is echt een mini-teek, een klein lijfje, met pootjes, maar als ik ze eruit heb gehaald zijn de meeste ook meteen dood, 1 leefde nog die ik toen alsnog heb vermorzeld..

Het zijn rare teekjes, met andere verhoudingen dan een "gewone" teek.. Ik zal kijken of ik eens een foto kan maken..

@Smookyke: Wat gebruik je dan voor spul?

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 21:33

Afbeelding
Bron; www.dierenkliniekduurstede.nl

ze lijken heel erg op de rechter, en dan in het mini, de verhouding van zwart lijfje en witte buik/ronding is hetzelfde maar dan maar tsja, ik denk ongeveer 1mm groot.. Echt veel kleiner dan een gewone onvolgezogen teek maar in de verhouding van een volgezogen.. en wit..
zo duidelijk?? Tong uitsteken nu nog iets vinden wat die beestjes niet zo fijn vinden...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:35

je kan je paard knoflook voeren blijven ze weg en de kroonrandjes met azijn insmeren. dan kunnen ze er niet omhoog kruipen verders kan je er niks aan doen. niet gaan beginnen aan die frontline druppels. is niet zo goed voor je paard.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:36

Teken
· Het is een beestje wat je vaak in het bos tegenkomt

· Het is een soort mijt

· Het komt vooral voor bij paarden die in de buurt van bomen en het bos staan

· Ze brengen de ziekte van lyme over bij paard, andere dieren & de mens

· Ze kunnen bloedarmoede over brengen bij paarden, als deze vol zitten met teken

· Ze zuigen zich vol met bloed. Daardoor krijgen ze een groot lijf en kleine poten. Normaal gesproken zijn de pootjes net zo groot als de kop.

Hoe verwijder je de teek?
· Met een kleine tekentang. Eerst draaien, dan trekken
· Met je vingers (grote / lange nagels) Dit kan alleen als het grotere teken zijn
· Na verwijderen altijd jodium gebruiken

Preventie:
Moeilijk: paard weg houden van de bomen

Controle:
- poetsen / wassen
- oor
- elleboog
- manenkam
- staartwortel
- kootholte
- neusvleugel

[bron:aoc De Groene Welle, Zwolle]

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:39

Ik heb het idee dat jouw paard luis heeft hoor....
Als ik met mijn witte sokken paard naar het bos ga, spray ik zijn sokken in met Frontline tegen de teken, of veerust maar daarvan weet niemand of het werkt! Succes!

Animal_ABCJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:43

Van Noa heb ik vorige week ook enkele mini-teekjes van haar neus gehaald. Echt zeker teken, maar inderdaad kleiner dan "normale" die ik soms van mijn hond pluk voor ze zich hebben vastgebeten... Misschien gewoon baby-teekjes?

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 22:01

@ikke20 : Knoflook? helpt dat ook tegen teken?? ik dacht alleen vliegen.. Kunnen het proberen Lachen en ik ga wat azijn op zn hoefjes doen, is dat niet schadelijk voor zijn hoeven?? Heb je er ervaring mee? (vraag het maar even voor de zekerheid Knipoog )

@Elzepelze : Bedankt Haha! Paard weghouden bij bomen gaat idd moeilijk, hij staat juist in de wei met veel bomen langs de kant zodat hij wat schaduw heeft.. Ik zal er in het vervolg ook wat jodium op doen Lachen

@Passiepaard: maar luizen zijn toch zwart? en zuigen die zich ook zoo vast dat ze een klein/miniscule wondje achterlaten? En dan zou hij toch jeuk moeten hebben??

@snuffelhues: Waren die van jou ook wit? (het buikje dan Knipoog ) ik dacht ook dat het baby's waren Lachen

Animal_ABCJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:43

Naar het buikje heb ik niet gezien, had al een microscoop nodig om ze te verwijderen! Knipoog

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 22:45

haha, dat had ik ook bijna, het leek eerder een huidschilfertje dan een teek.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:51

ikke20 schreef:
je kan je paard knoflook voeren blijven ze weg en de kroonrandjes met azijn insmeren. dan kunnen ze er niet omhoog kruipen verders kan je er niks aan doen. niet gaan beginnen aan die frontline druppels. is niet zo goed voor je paard.

Knoflook helpt niet. En verder zitten teken vaak in hoge begroeing en laten zich vallen. Azijn op de kroonrand heeft dan geen zin, omdat ze via een andere weg op je paard komen.
Enige veilige preventie is elke dag nakijken en eventuele teken meteen verwijderen. Ziektes overbrengen doen teken pas als ze klaar zijn met bloedzuigen (dus na 12-24 uur).

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 23:09

tamary schreef:
Ziektes overbrengen doen teken pas als ze klaar zijn met bloedzuigen (dus na 12-24 uur).

oh, kijk, dat wist ik niet!

Mar teken zitten toch ook in het gras? Dan zou azijn wel kunnen helpen voor die paar die uit het gras komen.. Tsja, jammer dat ze geen anti-tekenspul voor paarden hebben..

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 04:42

In bit gaven ze een keer de tip om frontline spray te gebruiken op de benen, maar dat was wel gericht op gewoon een buitenrit en niet de hele dag op de wei..

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 07:39

Casca schreef:
@ikke20 : Knoflook? helpt dat ook tegen teken?? ik dacht alleen vliegen.. Kunnen het proberen Lachen en ik ga wat azijn op zn hoefjes doen, is dat niet schadelijk voor zijn hoeven?? Heb je er ervaring mee? (vraag het maar even voor de zekerheid Knipoog )

@Elzepelze : Bedankt Haha! Paard weghouden bij bomen gaat idd moeilijk, hij staat juist in de wei met veel bomen langs de kant zodat hij wat schaduw heeft.. Ik zal er in het vervolg ook wat jodium op doen Lachen

@Passiepaard: maar luizen zijn toch zwart? en zuigen die zich ook zoo vast dat ze een klein/miniscule wondje achterlaten? En dan zou hij toch jeuk moeten hebben??

@snuffelhues: Waren die van jou ook wit? (het buikje dan Knipoog ) ik dacht ook dat het baby's waren Lachen

Mijn haf had luizen en die waren witgrijzig. De teken die ik zowel op mijn paard als op de hond vind zijn zwart...Van luis hoeven ze geen jeuk te hebben dat had mijn haf ook niet....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 22:16

ik gebruik er veeluispoeder voor, ook voor de katten. werkt prima.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 22:21

Ik ga dit goed volgen! Mijn paard had er vanavond 6, welke ik gevangen en vermoord heb.
deze waren 4 grijze, en ook 2 witjes, ze waren allemaal tussen de 4 en 8 mm groot..
hij had ook nog een heleboel bultjes met een korstje erop, daar heeft dan waarschijnlijk dus een teek gezeten..
Morgen was ik zijn benen met betadine-oplossing, omdat even goed schoon te maken.
Als je betadinezalf op die wondjes doet is dat dan voldoende?

Modimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:34

ik moet ook goed kijken bij mijn paard! net als bij naaltje! Tong uitsteken

birken187

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:39

Ik heb van de dierenarts een middel gekregen wat werkt tegen alle parasitaire beestjes.
Je moet dit verdunnen met water en kan het dan zo opsprayen.

Ik weet even niet hoe het heet, maar het is een diergeneesmiddel voor schapen etc. (ik kan het niet nakijken want ik ben op mijn werk)

Het werkt goed tegen teken, dazen etc.

Mijn paarden staan in een nat, bosrijk gebied en hebben nadat ik dit ben gaan gebruiken geen teken meer gehad.

Frontline werd mij door de dierenarts afgeraden omdat dit niet goed is voor je paard.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:23

frontline is iddnie goed voor je paard. knoflook helpt wel degelijk. gewoon elke dag een schepje. hierdoor krijgt het bloed een smaakje en laten ze los. bij mijn paarden werkt het perfect.in lang gras zitten de teken ook.daarvoor het azijn het kan geen kwaad als je dat op de kroonranden smeert. mijn paarden zijn al een hele tijd teek vrij.