Partij voor de dieren in de Hoefslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Partij voor de dieren in de Hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 17:33

(dit leek me de beste plaats voor dit topic, maar verplaats maar als er een betere is)

In de Hoefslag van deze week staat een interessant artikel over de kijk van de Partij voor de Dieren op de paardenwereld. Marianne Thieme doet een paar uitspraken waarvan ik benieuwd ben hoe de gemiddelde bokker er tegenaan kijkt.

Zo zegt ze:

"Het natuurlijke gedrag staat wat ons betreft boven alles: boven economische belangen en boven vermaak van mensen."

"In verschillende takken van sport gebruiken trainers ontoelaatbare hulpmiddelen om paarden bijvoorbeeld hoger te laten springen of anders te laten lopen. De professionele sport is duidelijk de grenzen stees verder aan het verleggen en dat kan ten koste gaan van het paard."

"Daarnaast zullen er regels gesteld moeten worden. Ik verwacht daarin weinig van de sector zelf; daarom zie ik het als een overheidstaak."

Ook is Thieme voor een verbod op bepaalde takken van paardensport, zoals cross country, rodeo en ruwe vormen van western riding.

"Voor paarden zijn beweging, sociaal contact en goede voeding wezenlijke natuurlijke behoeften."

"We kunnen een minimum aantal uren weidegang en beweging per dag vastleggen in wetgeving."

"Een verharde uitloop bij een stal is al een hele verbetering op de huidige praktijk."

"Sociaal contact tussen paarden onderling kan ook verplicht worden."

"Kort gezegd moeten we ophouden het paard aan te passen aan ons leven. Het moet andersom zijn: de mens moet zich gaan aanpassen aan wat het paard nodig heeft. Wij hebben het recht niet om het lichaam van het paard aan te tasten door zonder kennis en goede begeleiding op zijn rug te gaan zitten, door de benen van een merrie te kluisteren als ze zich niet wil laten dekken, door KI te gebruiken om een paard drachtig te krijgen."

"Het kan niet zo zijn dat dieren een stressvol leven leiden omdat de mens zich wil vermaken. Voor de hand liggende voorbeelden zijn circussen en dierentuinen, maar dit kan ook gevolgen hebben voor de paardenhouderij."

"Mensen moeten inzien dat de manier waarop ze al jarenlang paarden houden, niet om die reden te rechtvaardigen is. Paarden de hele dag op stal: iedereen weet dat dat heel slecht is voor een paard. Maar mensen zijn heel goed in het rechtpraten van iets waarvan ze eigenlijk heel goed weten dat het krom is."

In het artikel staat verder ook nog dat dr. Machteld van Dierendonck inmiddels wetenschappelijk heeft aangetoond dat beweging en sociaal contact minnimale voorwaarden voor een goed paardenleven zijn.

Ook staat in het artikel (niet duidelijk of het een uitspraak is van Thieme of van de redactie):
"Een bijzonder kwalijk fenomeen is de omgang met 'stalondeugden'. Paarden die de hele dag op stal staan, kunnen zich eindeloos gaan vervelen. Sommige ontwikkelen stereotiep gedrag zoals weven en kribbebijten. Dit soort gedrag is bijna altijd gemakkelijk op te lossen door het paard weidegang en sociaal contact te bieden. Maar wat doen we? Het paard krijgt een weefrek voor zijn staldeur of een band om zijn nek. Het voor de mens (!) vervelende gedrag wordt onderdrukt, maar het paard voelt zich geen greintje beter. Stalondeugden zouden bij de eigenaar een belletje moeten laten rinkelen: mijn paard is diep ongelukkig op stal!"

Ik vind het mooi dat er langzamerhand meer andacht gegeven wordt aan mensen die bovenstaande verkondigen. Het werd tijd. Wat vinden jullie?
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 01-06-07 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: sancties kunnen met de mods/mids worden besproken

slimmerik

Re: Partij voor de dieren in de Hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 18:57

Die domme Thieme gooit alleen maar met populaire uitspraken. Gekozen door een stel domme dozen. Alles wat ze er tot nu toe erdoor gedrukt hebben is zo dieronvriendelijk als het maar zijn kan.

Is mijn mening maar Haha!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 18:59

Wat een hoop onzin zeg, vraag me af hoe die haar research heeft gedaan. 90% lijkt gebaseerd op pure speculatie en zieltjes winnen.
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 01-06-07 21:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:01

leuk voor al die paardenliefhebbers hier op het forum, die zo naïef waren om op haar partij te stemmen!! Had ook niet anders verwacht; heeft weinig ervaring/omgang met dieren maar er wel een verstrekkende mening over Ach gut zou bijna zeggen 'zie je wel' want de zwartkijkers onder ons hadden dit op voorhand al kunnen voorspellen en denk erom dat ze het de paardensporters nog heeeel moeilijk kan maken Huilen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:02

Serieus: wat vinden jullie nu zo erg aan het artikel dan? Wat zou jij als paardenhouder dan anders moeten gaan doen?

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:06

Afbeelding

Pling Weet je wat, we geven het 3 maanden en dan gaan we al deze regels invoeren. Ik zie het al helemaal voor me: rijen paarden voor de slachthuizen, enorm veel maneges die hun deuren moeten sluiten, dus niemand meer die paard leert rijden waardoor we deze regel al overtreden: Wij hebben het recht niet om het lichaam van het paard aan te tasten door zonder kennis en goede begeleiding op zijn rug te gaan zitten. Ja, lijkt me echt een strak plan en heel erg haalbaar Ziek Nagelbijten / Gniffelen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:09

Jeetje, wat een kort door de bocht reacties hier. Typisch bokt weer.

Ik vind ook niet alles goed wat de Partij voor de Dieren roept, maar ik kan me in deze uitspraken prima vinden. Ja

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:12

oh, oh ik moet altijd stiekum wel een beetje lachen hoor om hun domme uitspraken en bedenksels.
gekke mensen die niets beters te doen hebben.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:12

Erm, wat is er eigenlijk mis met KI? Nagelbijten / Gniffelen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:13

Wat is er mis met deze uitspraken?
Of schopt het weer tegen de zere benen van het typische 'paardenwereldje'?

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:14

Pseudo-psychologisch geneuzel Clown

Ik zou erg graag van iedereen die achter deze "uitspraken" van de PvdD staat eens willen vragen of zij de gevolgen hiervan hier willen noemen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:15

Waarom zijn dat nou weer typisch bokt reacties? Omdat we geen naturals zijn?

Mijn paard stond rondom op ijzers met zooltje, ik scheerde hem, hij stond onder een deken en snachts op stal.

Citaat:
"Het natuurlijke gedrag staat wat ons betreft boven alles: boven economische belangen en boven vermaak van mensen."

Dat mijn paard ijzers had, geschoren werd, op stal stond snachts en biks kreeg 3 keer op een dag wil niet zeggen dat mijn paard niet zo natuurlijk mogelijk gehouden werd. Hij kon niet anders.

Wat is er nou mis met KI? Het is nog hygienischer ook, en in de meeste takken van sport die worden genoemd zijn ze juist veel veiliger aan het worden.

Als ze zo nodig moet streven naar zo natuurlijk mogelijk houden, dan kunnen ze het hele rijden gelijk verbieden, want wat is nou onnatuurlijker dan op de rug van een paard te gaan zitten? Clown maar daar hoor je ze dan weer niet over Haha! Haha! Dat kan dan opeens weer wel?

Pff, wat een onzin zeg

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:18

Tja, er zijn weinig gevolgen voor mij. Mijn paard hou ik al zo natuurlijk mogelijk, hij is niet te dekken of te KI-en (ruin Tong uitsteken ) en rijden doe ik er ook nog niet op en als ik het wel doe met de juiste kennis van zaken.

Maar als ik denk aan al die stalpaarden, die amper buiten komen voor sociaal contact, als ik denk aan de hengsten die ik 24 uur dagenlang binnen heb zien staan, als ik denk aan sommige maneges, als ik denk aan sommige dwangmiddelen die men gebruikt om een paard te laten doen wat een mens wil, tja, kom maar op met die regels. En over overschotten aan paarden; begin er gewoon niet aan als je paarden niet dat kan geven wat ze nodig hebben; een wei en vriendjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:19

Voor veel mensen zijn deze uitspraken natuurlijk erg confronterend. Maar om ze dan 'dom' te noemen? Verward
Ik kan me helemaal in deze uitspraken vinden. Ze heeft gewoon gelijk.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:20

Nadya schreef:
Tja, er zijn weinig gevolgen voor mij. Mijn paard hou ik al zo natuurlijk mogelijk, hij is niet te dekken of te KI-en (ruin Tong uitsteken ) en rijden doe ik er ook nog niet op en als ik het wel doe met de juiste kennis van zaken.

Maar als ik denk aan al die stalpaarden, die amper buiten komen voor sociaal contact, als ik denk aan de hengsten die ik 24 uur dagenlang binnen heb zien staan, als ik denk aan sommige maneges, als ik denk aan sommige dwangmiddelen die men gebruikt om een paard te laten doen wat een mens wil, tja, kom maar op met die regels. En over overschotten aan paarden; begin er gewoon niet aan als je paarden niet dat kan geven wat ze nodig hebben; een wei en vriendjes.

Dus ben je gewoon vreselijk egoïstisch. Jouw paardje staat goed (in jouw optiek) en dus moet elk paard maar zo staan en zo niet, kop er af.

Het gaat om het hier en nu. Ik heb zo geen cijfers van hoeveel paarden er zijn in Nederland, maar als we van het slechtste uitgaan en daar dus 80 % niet van gehouden wordt zoals het zou "moeten", wat dan?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:21

arno8 schreef:
'Wij hebben het recht niet om het lichaam van het paard aan te tasten door zonder kennis en goede begeleiding op zijn rug te gaan zitten

Lees eerst eens goed voordat je gaat roepen over niet rijden. Wat is er mis met kennis en goede begeleiding? Als je die kennis al hebt, prima, maar hoe vaak zie ik hier op bokt geen mensen op te jonge paarden zitten of met slechte zadels e.d. Daar mag van mij best iets aan gedaan worden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:22

Craighnet..???, dus IK ben egoistisch??? Doe effe normaal, zeg. Ik denk tenminste aan het welzijn van mijn paard. Dat gaat me voor mijn eigen gemak. En geloof me, een stal zou een stuk gemakkelijk zijn.
Hoe durf je zeg!!! Boos!
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 01-06-07 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:23

Je moet naar ieder paard kijken als een individu, en dat jou paard 24 uur per dag op het land kan staan of dergelijke dan is dat leuk voor jouw paard, maar niet alle paarden kunnen hier tegen. Zijn wij dan verkeerd bezig? Ik ga mijn paard niet zonder ijzers zetten omdat ik zo nodig natural moet zijn hoor, echt niet Lachen

Ik ken trouwens in de weide omtrek geen "stalpaarden" of hengsten die er nooit uitkomen, en ik denk dat je dat enorm overdrijft, tenzij je met gegronde en bewezen cijfers komt.

@Nadya, het gaat erom dat ze streven naar "zo natuurlijk mogelijk". Rijden is gewoon niet natuurlijk, of je er nou boomloos op gaat zitten of niet Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:28

Cayenne, ik heb vorig jaar nog op een stalling gestaan waar hengsten amper buiten kwamen. Waar paarden stonden die 2x in de week hun eigenaar op bezoek kregen, verder keek er niemand naar om. Er werd betaald voor de stalling en dat was goed zo. Na 3 weken ben ik vertrokken, kon het niet langer aanzien.

Op de stalling waar ik nu sta, staan ook paarden die er niet dagelijks uitkomen in de winter. En dan heb ik het alleen nog maar over recente zaken die ik gezien heb, niet over wat ik in de afgelopen 30 jaar gezien heb.
Ik steek tenminste mijn kop niet in het zand. Men roept hier ook niet dat de paarden 24/7 uur naar buiten moeten, maar wel dat ze dagelijks weidegang moeten hebben met andere paarden. Wat is daar mis mee?

Nee hoor, ga meteen het hele naturalgebeuren maar weer bekritiseren. Lees eerst eens echt goed wat er staat, voordat je wat roept.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 01-06-07 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:29

Nadya schreef:
Craighnet..???, dus IK ben egoistisch??? Doe effe normaal, zeg. Ik denk tenminste aan het welzijn van mijn paard. Dat gaat me voor mijn eigen gemak. En geloof me, een stal zou een stuk gemakkelijk zijn.
Hoe durf je zeg!!! Boos!

Oh, ik durf nog wel veel meer hoor, want van opmerkingen als: Ik denk tenminste aan het welzijn van mijn paard. gaan mijn nekharen namelijk overeind staan. Zo ken ik er n.l. ook wel een paar (ben geëmigreerd voornamelijk vanwege m'n paard, die heeft nu 3,5 ha. grasland en een soortgenoot, daarvoor had hij het ook al niet bepaald slecht. Hij staat 24/7 buiten en toch hè, krijg ik de kriebels van dat zogenaamde 'naturalgedoe').

Denk eens praktisch: wat zouden nu, op dit moment de gevolgens zijn als deze regels ingevoerd zouden worden??

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 19:29

Heel erg opvallend dat veel mensen al op hun achterste benen staan. Ik sta er echt van te kijken. Ik had meer reacties verwacht als: "tja, dat wisten we toch al"

Maar nee: iedereen roept: onzin, dom, etc.
Ik heb niemand ook maar 1 argument zien geven WAAROM het dan dom zou zijn. Duizenden paarden zouden bij de slacht eindigen.... Tja, dat gebeurt nu ook al doordat paarden verkeerd worden gehouden. Trouwens: ik zie niet in hoe duizenden paarden op deze manier bij de slacht eindigen. Wie een heel klein beetje verstand van politiek heeft snapt dat veranderen niet van de ene op de andere dag worden doorgevoerd. Dus het gaat heus niet in de vorm van: "Vanaf morgen moet ieder paard 1 hectare voor zichzelf hebben."
Het is meer als: "Over 10 jaar moet ieder paard 1 hectare voor zichzelf hebben."
Dan kunnen mensen daar rekening mee houden en wordt er dus minder gefokt.
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 01-06-07 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:29

Cayenne schreef:
Ik ga mijn paard niet zonder ijzers zetten omdat ik zo nodig natural moet zijn hoor, echt niet Lachen

Ik ken trouwens in de weide omtrek geen "stalpaarden" of hengsten die er nooit uitkomen, en ik denk dat je dat enorm overdrijft, tenzij je met gegronde en bewezen cijfers komt.

Ik lees in de quotes van de openingspost niks over ijzers, dus ik snap niet waarom je die erbij haalt?

Die "stalpaarden" zijn er wel degelijk. Je ziet ze niet, omdat ze op stal staan. Pling

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:31

Daar is niets mis mee, maar het is gewoon jammer dat er weer zo enorm gegeneraliseerd wordt. De meeste mensen hebben het beste voor met hun paard, of ze nou onder dek staan of aan KI doen of Eventing rijden of niet.

@JoviBan, de ijzers waren een voorbeeldje van "niet natuurlijk mogelijk" Knipoog

Ik ben eten Doei, doei

slimmerik

Als de paarden bij de slacht eindigen dan zal er ook wel behoefte zijn aan het vlees Haha! ...heerlijk!! Vingers aflikken

Twiggy2008

Ik zie ook niets over ijzers. Verward

Heb vorig jaar de DB een aantal keren gesproken, die niets kunnen doen aan toestanden met paarden die nooit buiten komen. Maar ze erkenden het probleem wel degelijk. Maar dat mag je hier niet zeggen op bokt, want niemand heeft het ooit gezien. Jaja.
Nou, ik wel. En ik zit hier echt geen bullshit te verkopen.