Waterbron met pomp - Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Waterbron met pomp - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 19:08

Wij hebben op onze nieuwe stal een waterbron met een pomp.

Alleen hij is een tijd niet gebruikt. Hij is nooit fanatiek gebruikt, want onze stal staat er nog niet zo heel lang.
Als ik het water kom, komt er iets zand mee. Naarmate ik vaker pomp dan wordt het wel minder maar toch zit er nog iets zand in.

Is dit een kwestie van gewoon heel vaak gebruiken en dan is dit goed.
Of hebben we kans dat de slang van de pomp dieper of hoger moet?
En hoe diep zit zo'n waterbron eigenlijk.

Wie heeft hier ervaring mee? Lachen

LisaB

Re: Waterbron met pomp - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 19:09

bij ons komt er eerst altijd troebelig water uit. we laten hem eerst doorlopen voordat we de bakken vullen. Misschien moet ie wat hoger, zodat er geen zand mee komt. beetje expirimenteren

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 19:10

Oke ik ben niet zo heel technisch maar kan je dit zelf makkelijk doen? Schijnheilig

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 19:19

wij hebben zowel een ouderwetse handpomp op een bron als een weidepomp, als je het een poosje niet gebruikt, of als het waterpeil heel laag staat wordt het water een beetje troebel, kwestie van flink doorpompen, dan wordt het weer beter

Hoe diep de bron zit, hangt af van waar je zit......dat zal je aan degene die hem geslagen heeft moeten vragen

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 19:33

Wij hebben er 1 die we weinig gebruiken, soms om de weilanden te sproeien ofzo en die zit op ongeveer 10 meter diepte en we hebben er 1 waar de paarden van drinken (en ik ook Haha! ) en die zit op iets van 60 meter.
Op die 2e zit ook een hele water zuiverings installatie, die komen ze ook regelmatig controleren of het water aan alle normen voldoet.

Die kleine laten we altijd eerst even doorstromen anders ziet het er erg vies uit en die grote kunnen we zelf niks aan doen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 20:27

Maar hoe vaak moet ik pompen dan voordat het beter is?? Tong uitsteken
Eerst was hij heel erg troebel hij is lang niet gebruikt, na 20 emmers water was het wel beter, maar nog steeds klein laagje zand onderop.

Dus vraag me af of dat normaal is en of dat nog verbeterd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 18:11

maak je je druk om het zand? Als het voor de paarden is, dan maakt dat volgens mij weinig uit. Het zand zakt wel naar de bodem van de waterbak/ton.

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:43

De dieptje van je put kun je heel makkelijk zelf bepalen met een touwtje met iets zwaarts er aan, bijvoorbeeld een moer(tje).
Neem aan dat het de pomp betreft die op de foto staat in je profiel. Waarschijnlijk zit de pomp met 2 bouten aan de bronleiding vast. Die schroef je los zodat je het touwtje met iets zwaars erin kunt laten zaken....totdat ie niet meer zakt.
Maarkeer dat punt op het touwtje en je haalt het touw er weer uit. Nu weer je de diepte + het gedeelte dat boven de grond uitsteekt. Het gedeelte wat boven de grond uitsteekt trek je natuurlijk weer vanaf.
De lengte waar het touw nat is zo veel water heb je dan nog om omhoog te pompen.

Veel succes...

Het belangrijkste van de put is dat ie het hele jaar water geeft. Dus ook in een heel droge zomer.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 16:08

Als je hem regelmatig gebruikt, word het water met de dag schoner.

Heb dit zelf ook met zo'n ding waarbij een paard met ze neus ertegen aan moet drukken. één van mijn paard vind dit geweldig toen
zede wei inkwam direct met dat ding, het was was heel vies gewoon bruin dus eerst even een half met me voet staan pompen en toen was het mooi schoon en helder Lachen .

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 08:27

Hij doet het super nu! Inderdaad veel gebruiken en het water wordt helder! Zit ook haast geen zand meer in, ik laat het eerst bezinken in de waterton onder de pomp en schep het dan over!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:38

je moet je slang dan iets minder diep doen. beetje zand komt er altijd mee omdat het grondwater is maa rkan absoluut geen kwaad