Schimmel schoon houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Schimmel schoon houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 10:04

Leo is onze prachtige wit (gele Haha! Haha! ) schimmel.

Volgens mij wil hij liever geen schimmel zijn want hij doet altijd zijn best om zichzelf zo vies mogelijk te maken. Als ik zoals afgelopen (pinkster)maandag om negen uur ´s ochtends moet starten, vlecht en was ik hem een dag van tevoren. Dan spuit ik hem in met equi shine en doe hem een katoenen deken om en hoop dat hij zich ´s nachts goed gedraagt. Helaas is dat 9 van de 10 keer een teleurstelling. Hij gaat liggen en volgens mij zelfs rollen zit hij dus weer onder de gele vlekken. De deken doet niet voldoende, het gaat er door heen en het schuift op.

Zoals afgelopen maandag is het te koud om hem te wassen (hebben geen solarium) en gaan dan maar met een wat geel doorschijnende schimmel op wedstrijd (waar we overigens nog wel gewoon een 8 voor de verzorging kregen).

Houtskool werkt ook niet genoeg.

Je hebt ook van dat spuitspul Tong uitsteken hebben we ook één soort (weet niet meer welke) geprobeerd, ook niet genoeg.

Nieuw vlas in de stal ´s avonds hebben we ook geprobeerd maar dan vindt hij het nog fijner om te gaan rollen Boos!

Ben dus een beetje ten einde raad en weet niet goed wat nu nog kan. Heb nu zitten denken aan een vliegendeken met hals en buikflap maar dat is fijnmazig en daar gaat het volgens mij ook doorheen? Iemand ervaring? Hoe doen jullie dat nou?

Moet wel zeggen dat het volgens mij minder was toen ze nog op stro stonden. Staan nu op vlas.

Sim

Re: Schimmel schoon houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:21

-> VSW

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:24

heerlijk ik heb een schimmel die altijd scoon is Lachen (ja soms wat plekjes) ben benieuwd ik volg dit even

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 13:40

Ik was altijd 's morgens voor de wedstrijd. Al is het ook om 6 uur.
Doe na het wassen een wollen zweetdeken op (heb ook geen solarium en een zweetdeken werkt prima) en een uurtje later is ze droog.
Ik ga dus altijd met een schone schimmel op pad

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 13:45

ik heb dan wel geen schimmel, maar een bonte... dus mag half mee praten Clown

Die van mij houdt zich op de een of andere magische wijze altijd zelf schoon. Ik krijg wel eens de vraag hoe ik hem zo wit houd en moet dan altijd bekennen dat ik geen flauw idee heb. Moraal: ik kan je dus ook geen handige tip geven. Bloos

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 13:49

als het mooi weer is was ik hem wel eens (een tinker => bont)
eigenlijk altijd als het mooi weer is ik doe dat gewoon met water.... zonder shampo (af en toe met)
en lekker laten opdrogen en daarna de wei in (op stal word hij veel viezer)
en veel poetsen... Knipoog

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 14:23

Ik zelf heb ook een schimmel die het dus ook altijd erg leuk vind zichzelf geel te verven Clown . Met goed rossen gaat het altijd al wel redelijk weg. Wil het dan niet weg dan wil het vaak wel met een klein beetje water, ook heb ik Sectolin Equi skin dat je er op spuit even in later trekken en dan uitwrijven met een doek en als je dan na borsteld dan is het nog even vuilafstotend.

edit: naam van het "spul" erbij gezet Tong uitsteken

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 14:26

Heb zelf geen schimmel, maar weet dat het lastig is. Ik ken mensen die hun pony's gewoon alleen op stal houden omdat ze anders buiten viesen kunnen worden. Verschrikkelijk!!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 14:28

Girlgamer schreef:
Heb zelf geen schimmel, maar weet dat het lastig is. Ik ken mensen die hun pony's gewoon alleen op stal houden omdat ze anders buiten viesen kunnen worden. Verschrikkelijk!!

Dat is best wel ernstig, om die reden je paard binnen houden. Gelukkig is mijn schimmel altijd veel schoner op het land.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 14:47

Kun je de schimmel niet de nacht vantevoren op de wei/paddock laten? In de stal worden ze vies door de mest, maar buiten in het zand rollen kan geen kwaad, dat borstel je er zo uit Lachen
Mijn wit (bont) paard staat dag en nacht buiten, en is bijna altijd mooi wit. Ik borstel een keer per week, en om de paar maanden wordt ie gewassen. Maar hij blijft gewoon schoon omdat hij niet in de mest rolt.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 07:12

Alani schreef:
Doe na het wassen een wollen zweetdeken op (heb ook geen solarium en een zweetdeken werkt prima) en een uurtje later is ze droog.

OK dan! goede tip. Ben altijd bang dat hij ziek wordt maar op deze manier kan het dus wel? Maar niet in de winter als het echt koud wordt neem ik aan?

Iedereen bedankt voor de reacties.

Ennuh, een reden om hem op stal te houden is het juist niet. Op stal wordt hij viezer dan op het land. Alleen bij ons worden de paarden ´s nachts altijd binnen gezet. Gaat-ie niet leuk vinden om alleen buiten te blijven Knipoog .

Moet zeggen dat het ook goed werkt om hem nat te maken en daarna in het land (zwart zand) te laten rollen. Op stal verklaren ze ons dan altijd voor gek Tong uitsteken Bloos Maar mooi dat als hij weer droog is je het zand eraf borstel hij weer mooi schoon is. Maarja, dan moet het wel warm weer zijn.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 07:14

Hebben ook al gedacht om hem maar alvast op de trailer te zetten ´s nachts maar d´as ook wel heel zielig hé ROFL ROFL ROFL

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:59

ja dat is ook een mogelijkheid....
weet niet of je paard daar zo blij mee is Knipoog