Ik rij met Rocky recreatie, maar ik doe ook wel veel dressuur. Zoals elke recreatieruiter heb ik graag dat mijn paard niet té dik staat.
Rocky staat bij ons heel de tijd op de wei. Hij en de andere pony's hebben wel een heel degelijke schuilstal, maar we kunnen ze niet opsluiten en als ze in de paddock staan willen ze zo hardnekkig terug de wei in dat ze de omheining al eens durven rammen (en er staat nogthans stroom op). Daarom (en om vele andere redenen, onder andere het paardvriendelijke aspect van op de wei staan) staan onze paarden altijd op de wei. Nu is het gras niet heel rijk meer, maar toch eten de paarden zich te pletter aan het gras. Rocky heeft altijd wel een grasbuik en ook een speknek (= het echte vet).
Mijn vader zegt dat ze zich zo overeten omdat het rgas niets meer waard is en ze een honger-gevoel hebben (of eerder een gevoel van slapte), ook al is hun buikje rond gegeten. Hij denkt dat de pony's minder rond zullen zijn als ze wat krachtvoer bijkrijgen. Klopt dit? Kan je door krachtvoer te geven een grasbuik wegkrijgen? Sinds het slechtere weer krijgen ze dan ook krachtvoer bij, zeker mijn paard, waar ik toch intensieve lessen mee volg.
Toch kan je niet zeggen dat hij echt slank is. Dit komt mijn rijden niet ten goede, want een echt goede conditie opbouwen is erg moeilijk met al die kilo's.
Ik heb al vaak gelezen over mensen hier die hun paarden 24/7 op de wei laten in de zomer. Worden jullie paarden dan niet dik? En hoe regelen jullie het dat jullie paarden niet té dik worden als ze op de wei staan? Ik heb ook al ontdekt dat als ik ze maar enkele uren op de wei zet (met risico op uitbrekingen, de pony's vooral zijn erg hardnekkig
) , ze zich nog veel meer te pletter eten en met een gigantisch dikke buik van de wei komen. Dat kan toch ook niet gezond zijn?Ik rij ongeveer 3 keer per week.

)
iets is afgenomen..
Dikke buik dikke spek nek.. We 1 zomer geprobeerd om haar in de zomer binnen te zetten s'nachts want dan kon ze niet eten duz dan werdt ze wel dunner, zo was onze gedachte altijd....nou het hielp helemaal nix
Wat ze s'nachts niet at dat at ze dan de volgende dag wel erbij
. Maar goed dan maar een dikke pony in de zomer..ik kon er toch nix aan doen....Zelf als ze op super kaal gras stond (ook geel) dan werd ze nog dik, al gaven we haar dan wel wat hooi erbij anders ging ze zand eten