Jacobskruiskruid, waarmee bespuiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Jacobskruiskruid, waarmee bespuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 09:22

Waar kan je jkk mee bespuiten zodat het dood gaat?

Ik weet wel dat er een middeltje was, maar dat is nu niet meer verkrijgbaar.

Brennie

Re: Jacobskruiskruid, waarmee bespuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:50

Ik laat het altijd groeien tot het ongeveer 50 cm hoog is en dan trek ik het er met wortel en al uit, doe ze dan in een vuilniszak en gooi het in de container. Wel met handschoenen aan! Op deze manier hoef je niet met enge middelen te werken en kunnen mijn paarden gewoon in de wei blijven lopen. Ze eten ze toch niet, je moet ze alleen wel helemaal verwijderen, want als je een deel laat zitten droogt dit uit en eten ze het alsnog op. Daarom laat ik het ook groeien tot de wortels dik genoeg zijn, met ongeveer 50 cm hoogte, als ze nog klein zijn trek je ze kapot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:53

Starane helpt tegen JKK
MCPA wordt vaak tegen de ander onkruid gebruikt
Daarom wordt er vaak met een mengeling van MCPA en Starane gespoten

Vergeet na het spuiten ook niet je land goed te bemesten
Zover ik heb weet houd jacobskruid niet van goed bemeste grond.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 17:44

MCPA en Starane hebben we beide liggen, binnenkort word daar 1 wei mee bespoten dus ik ben benieuwd!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:46

Ik trek ze ook met wortel en al eruit.
Het kan wel kloppen wat RK zegt, dit jaar is onze wei voor het eerst niet bemest met varkensmest en voor het eerst hebben we last van jjk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:38

Bemesten idd. Iemand van een ander forum had flink veel kunstmest op het plantje gegooit en paar dagen later was het dood

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:43

Klopt, dat heb ik hier van iemand ook ooit eens gelezen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:12

Brennie schreef:
Daarom laat ik het ook groeien tot de wortels dik genoeg zijn, met ongeveer 50 cm hoogte, als ze nog klein zijn trek je ze kapot.

Dag Brennie

Het is makkelijker om in het rozetstadium de planten te verwijderen, jonge plantjes dus. Efficiënte handmatige verwijdering vereist het weghalen van de hele plant en alle wortels. Uit kleine wortelresten kunnen er weer nieuwe planten groeien. Handmatig verwijderen is over het algemeen alleen efficiënt bij zaailingen en rozetten, grotere planten zijn vaak te diep geworteld. Nadeel is het overnieuw verstoren van de grond en maakt het hiermee ook mogelijk eerder begraven zaad naar de oppervlakte brengen, waardoor het in een gunstiger positie komt om ook te ontkiemen. Jakobskruiskruid groeit snel terug na het snijden of het maaien vaak binnen een paar weken. Vaak komen er meerdere planten voor in de plaats. Op mijn website heb ik een pagina Jakobskruiskruid in een paardenweide. Staat onder Biolologie en Ecologie op http://www.jakobskruiskruid.com/
Ik hoop dat je er wat mee kunt. Het is geen eenvoudig probleem als je het al in de weide hebt. Jakobskruiskruid is een lastig te bestrijden plant.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:16

Ik speur het hele land af naar rozetten en als ik die vind steek ik ze uit. Als ze al gegroeid zijn kan je idd het best een hand kunstmestkorrels erop gooien, paar dagen later alsnog uitsteken. Bloeiende JKK eerst een zak erover zodat de bloemen niet nog even snel kunnen gaan schieten (dat doen ze dus) en daarna uitsteken of eerst een hand kunstmestkorrels en een paar dagen later uitsteken maar wel altijd een vuilniszak over de bloemen.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 21:00

Het beste wat je kunt doen is het met wortel en al eruit trekken! Ervaring mee namelijk.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:33

Starane doodt dat het gras niet?
Ik heb werkelijk alles al geprobeerd. Ik heb hele arme grond. Dit jaar iemand gevonden die het bemest heeft voor me en ik heb nu meer last als andere jaren lijkt wel. Ik steek en pluk zo'n beetje het hele jaar door, maar lijk er niet vanaf te komen.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:36

Even een vraagje
Als je het gewoon afmaait eten de paarden dat dan op? (ze hebben wel genoeg te eten hoor Knipoog ) Ik ben als de dood dat er hun wat zou overkomen maar om 3 hectare te gaan uitspitten? Clown
Ik weet wel dat het terug groeit, maar als ik het enkele malen afmaai per jaar gaat het ook wel. Het blijft sowieso terugkomen aangezien de buren het niet afmaaien en de grond hier heel schraal is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 14:43

Ja afgemaaid herkennen paarden het niet meer en eten ze het op. Starane doodt het gras niet.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:43

whisperramse schreef:
Even een vraagje
Als je het gewoon afmaait eten de paarden dat dan op? (ze hebben wel genoeg te eten hoor Knipoog ) Ik ben als de dood dat er hun wat zou overkomen maar om 3 hectare te gaan uitspitten? Clown
Ik weet wel dat het terug groeit, maar als ik het enkele malen afmaai per jaar gaat het ook wel. Het blijft sowieso terugkomen aangezien de buren het niet afmaaien en de grond hier heel schraal is.

Ja als je het afmaait loop je zeker het risico dat het wordt gegeten omdat het dan de bittere geur verliest en de paarden het dan niet meer herkennen. Kun je het land in vakken verdelen en pleksgewijs per vak met een selectief middel spuiten? (ook dan de dode planten opruimen natuurlijk) Met maaien maak je het eigenlijk alleen maar erger omdat de plant door beschadigingen zich als overjarig gaat gedragen. Selectieve herbiciden zijn erg belangrijk, dus middelen die het gras laten staan. Hoe meer concurrentie JKK heeft hoe minder kans hij krijgt. Met name zorgen voor een dichte zode is belangrijk, en dat valt niet mee in een paardenweide. Roterend grazen kan wel helpen omdat het gras dan steeds de tijd krijgt weer te kunnen herstellen.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:55

Het grote probleem is dat ik wel alles kan doen wat ik wil om het weg te krijgen, maar de buren moeten dat ook willen. Vorig jaar zijn wij 4 keer bij de politie het gaan aangeven en het mocht niet helpen. Je bent nl verplicht van het weg te doen dacht ik? Dan wordt het voor mij hier maaien en met de kruiwagen opruimen. Spuiten e.d. meer zijn geen opties, tegen de tijd dat ik de palen in de grond heb staat het overwoekerd (was nl een stort waar ze aarde op hebben gedaan en zo weides gemaakt, hele schrale grond) We hebben wel een staalonderzoek van de grond gedaan en dat was niet schadelijk voor de paarden, net als het putwater dat we van daar hebben Lachen