nieuw gras, staat hoog, klein land, eerst maaien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nexthorse

nieuw gras, staat hoog, klein land, eerst maaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 19:05

Even een snelle vraag:
Vanaf volgend week kan mijn paard hopelijk het land op.
Mijn paard staat dan in eerste instantie alleen op een landje van 20 * 60 meter.
Ik bouw het zowiezo heel langzaam op, maar nou is mijn vraag:
Het is "nieuw" gras (vorig jaar ingezaaid, heeft nog nooit paard op gestaan en is nog nooit gemaais) en staat momenteel meer dan 25cm hoog. Zal ik het eerst laten maaien? Zoja, hoe lang moet ik ermee wachten om dan mijn paard er op te kunnen zetten? Mijn paard moet hier iig tot september mee kunnen doen!

ps. het is voor mijn paard geen optie om strookbeweiding te doen, aangezien ze dan over het draadje springt met alle gevolgen van dien Vork

Wat zouden jullie doen?

Liselot

Re: nieuw gras, staat hoog, klein land, eerst maaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 20:05

ik zou het zeker maaien! je wilt echt geenbevangen paard...

en dan goed opbouwen, dus eerst een week steeds een uurtje, dan een week 2 uurtjes en ga zo maar door

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 20:14

Ik ben me er ook in aan het verdiepen, aangezien mijn paarden straks voor het eerst 24/7 op het weiland gaan, en ik heb juist gehoord dat ik het beter lang kan laten. Dit omdat kort gras meer fructaan aanmaakt (omdat het wil groeien) en de kans op hoefbevangenheid dan dus juist groter is.
Maar ik ben dus ook nog aan het inlezen... Clown

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 20:17

oke, ik heb juist ook gehoord dat het beter is om het gras lang te houden ivm het fructaangehalte. Maar dat je de eerste keer beter kunt maaien, omdat het erg vettig is...
Vandaar!

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 20:46

het kan morgen gemaaid worden. Maar zitten er dan niet juist meer eiwitten in het gemaaide gras? Wat zal ik doen.
Gras laten maaien? of de eerste tijd mijn paard alleen een uurtje op het land laten en niet verder opbouwen totdat het gras wat korter is?
Wat zouden jullie doen?

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 20:47

gras laten maaien met de weilandbloter (=boomgaardmaaier)

maaien is ook beter voor je zode aangezien het nieuw ingezaaid is. en als je hem in lang gras zet loopt hij het plat en daar wordt je zode ook niet beter van.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 20:57

maar is het dan niet zo dat het fructaangehalte hoger is? als het gemaaid is/wordt?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 20:58

Bij ons staat het gras ook redelijk hoog..
Maar het is in 2 weken tijd gigantisch gegroeid.
Alleen er hebben wel schapen op gelopen tot 2 weken terug, en toen was het redelijk kort.
Hoe zit het dan?

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 21:45

heb er toch maar voor gekozen om niet eerst te maaien, aangezien ik het risico van het fructaan te groot vind (heb een paard met al heel wat medische problemen en wil er liever niet nog een bij Knipoog ). om te voorkomen dat ze te dik wordt en daar weer problemen van krijgt, ga ik haar eerst alleen een uurtje laten grazen, totdat het iets korter is. Daarna verder opbouwen.
Dankjulliewel voor de tips/info!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:54

Nieuw gezaaid gras moet je altijd eerst laten maaien.
In het voorjaar even met de sleep erover en dan met de wals. Vervolgens laten groeien en maaien.
Dit is beter voor het gras dan zet het zich beter vast.

Met je vraag over fructaan. Korte intensief begraasde weilanden geven fructaan in de halmen.
Als je maait moet je sowieso twee tot drie weken wachten al naar gelang de weersomstandigheden voordat je laat begrazen. Gras wat gestrest wordt omdat het steeds weer afgegraasd wordt en dan praat ik over echt heel heel erg kort bouwt fructaan op in de grasspiysen het gras probeerd als het ware heel heel erg hard te groeien. Dit frucaan kan bijvoorbeeld hoevbevangenheid veroorzaken.
Dit is een vrij nieuwe theorie en niet ieder paard is er overigens gevoelig voor.

Ik zou dus zeker voor het gras eerst laten maaien.