verzorging staart en manen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

in_ge

verzorging staart en manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 16:32

Ik was eigenlijk wel benieuwd naar hoe jullie de manen/ staart verzorgen?

zelf borstel ik elke dag dr manen en staart door, en spray het zo 2x per week in!
Dr manen blijven er goed verzorgd uitzien! Wat jullie??

Thirsa_

Re: verzorging staart en manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:50

ik vlecht de manen, de staart in de winter ook maar nu niet, ivm vliegen ed.
Verder gebruik ik antiklit.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:19

De manen borstel ik dagelijks en aan zijn staart doe ik zo min mogelijk. Af en toe wassen als hij te vies wordt, dan antiklit erin en laten drogen. De volgende dag pluis ik hem dan uit en haal de klitten eruit. Als de staart nog nat is, lukt dat meestal niet zo goed. De staart borstelen doe ik in ieder geval nooit, mijn ervaring is dat als je er zo weinig mogelijk aan doet, dat ie dan het mooiste blijft en ook steeds dikker wordt.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:21

Paar keer per week de manen en staart insprayen met antiklit Lachen en dan 1 keer per week uitkammen en af en toe wassen
sommige paarden (mijn fries en 1 shet) krijgen vlechten, want die krijgen het vreselijk warm onder die manen bos

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 18:34

Elke dag de vingers er heel snel even doorheen, maar heel af en toe borstelen

CTJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 18:47

3 keer per week manen en staart borstelen, af en toe antiklit en nog minder vaak de staart wassen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:34

Als ze los hangen dan borstel ik een of twee keer per week door de manen heen. Eerst altijd wat cowboy magic erin.
En na een week maak ik dan weer een hengstenvlecht of losse vlechtjes. Die bijven twee weken tot een maand erin zitten. Ligt eraan hoe lang het mooi blijft zitten.
Daarna de vlecht weer eruit, wat cowboy magic erin, even uitborstelen en weer een weekje los laten hangen om te ademen.
Werkt prima, hij heeft nu manen van ongeveer 70 cm die steeds dikker worden Lachen

Zijn staart doe ik om de paar maanden helemaal uitwassen, dan wat drogen, weer cowboy magic erin, uitkammen, beetje bijknippen (hangt na een maand altijd op de grond) en dan in de winter invlechten en in een staartzak en in de zomer laat ik hem loshangen.

Anti-klit is niet goed voor het haar. Het wordt er broos van en gaat dan sneller breken.
Cowboy magic detangler is een stuk beter (en het ruikt lekker Haha! ). Het is eigenlijk ontwikkeld voor mensen, maar wordt nu vooral in de westernwereld voor paarden gebruikt. Echt heel fijn spul, je hebt er maar een druppel van nodig.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 21:02

Ik zal je vertellen, ik kam de staart NOOIT uit . Manen met een borstel heel voorzichtig. en het resultaat van de staart is, lekker mooie volle dikke bos! en daar ben ik trots op Haha! . dus ik raad iedereen aan, 1x in de maand een keer de staart uit te pluizen en het daarbij te laten, en alleen bij bijv. speciaale gelegenheden de staart te borstelen Ja .

yamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:37

ik gebruik gewoon mannen spray en voor wedstrijden was ik de staart Tong uitsteken

_Maurits_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:49

in_ge schreef:
Ik was eigenlijk wel benieuwd naar hoe jullie de manen/ staart verzorgen?

zelf borstel ik elke dag dr manen en staart door, en spray het zo 2x per week in!
Dr manen blijven er goed verzorgd uitzien!
Wat jullie??
Dat doe ik ook Knipoog . Voor een wedstrijd was ik ze ook meestal, ligt er wel aan hoe warm/koud het is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:30

ik pluis het allemaal regelmatig uit, gebruik er een honden borstel voor met metalen 'haakjes'. daarmee wordt het haar mooi los (dus niet van de gedraaide plukken), en oogt vol, maar het moet wél eerst uit de knoop zijn, anders trek je er heel veel haar mee uit. ik gebruik Rider's Magic en Equistar, als ik het was (komt zelden voor) gebruik ik paardenshampoo en een PH neutrale crèmespoeling.

vlinderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:10

zijn manen blijven wel mooi normaal en eigenaar knip het bij.
de staart als ik hem doe soms met een hyporama borstel zodat niet alle haren ruit trek. en natuurlijk daarvoor nog insprayen.

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:29

Ik gebruik voor de staart anti klit en een speciale borstel, omdat ze zo'n dikke brede staart heeft. De manen verzorg ik normaal, met een kammetje.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:07

ik doe de manen en staart van mijn jaarling andalusier niet, deze zijn als veulen in spanje helemaal afgeschoren, dit is traditie daar en zij doen dit zodat ze op 3 jarige leeftijd een extra volle staart en manen hebben, nou ben benieuwd haha, hij staat nu gewoon in de opfok en heeft eindelijk weer wat manen en staart!
dus aan zijn manen en staart doen we niks omdat we ze zolang mogenlijk willen hebben, word de staart te lang straks dan knippen we er een klein stukje vanaf!

van mijn verzorg haflinger doe ik ze iedere keer inspuiten met antiklit en daarna doe ik ze goed uitpluizen met mijn vingers en als dat klaar is doe ik ze goed uitborstelen!
doe ik dit niet iedere keer dan krijgt ze binnen notime vette klitten en dreads!
en als het weer meezit doe ik de staart een keer in de zoveel tijd lekker wassen! Pling

worden de manen te lang of lelijk aan de onderkant dan snij of knip ik ze bij de haf!
de staart knip ik alleen een puntje vanaf als te lang word!
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 29-05-07 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:10

Zowel aan manen als staart doe ik zo weinig mogelijk. Manen trek of snij ik wanneer het paard op wedstrijd moet en dus ingevlochten ( trekken/snijden is afhankelijk van hoeveelheid haar en hoe het paard reageert). Aan de staart doe ik alleen iets als het zo lang wordt dat ze er op gaan staan, dan knip ik er een stuk af.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:43

_sjors_ schreef:
De manen borstel ik dagelijks en aan zijn staart doe ik zo min mogelijk. Af en toe wassen als hij te vies wordt, dan antiklit erin en laten drogen. De volgende dag pluis ik hem dan uit en haal de klitten eruit. Als de staart nog nat is, lukt dat meestal niet zo goed. De staart borstelen doe ik in ieder geval nooit, mijn ervaring is dat als je er zo weinig mogelijk aan doet, dat ie dan het mooiste blijft en ook steeds dikker wordt.

Zo doe ik het ook.
Manen iedere dag borstelen, en staart alleen helemaal doen als hij is gewassen.

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:47

manen borstel ik elke dag en staart was ik wanneer die vies is. Dan veel antiklit erin en kan die er weer ruim 2 weken mee door.
Voor de rest pluis ik hem alleen uit bij wedstrijden of na het wassen en haal ik er elke dag een hele! zachte borstel door heen zodat het zand er uit is en het niet heel onverzorgt eruit ziet. Met die borstel kan je der niet echt haren mee uittrekken.
Zoals ze al zeiden ik blijf zo veel mogenlijk van de staart af des te mooier die word.

Merel001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:32

Ik pluis de staart 1 x in de 2 weken even uit, antiklit erin en dan gewoon met rust laten. De manen doe ik liever ook niets aan, soms even met een borstel, maar meestal laat ik ze gewoon lekker groeien.