luie jaarling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lando2

luie jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 22:47

Ik vroeg me af hoe jullie jaarlingen zich gedragen?
Ik kan niet zeggen dat ik de mijne veel zie rondrennen, hij heeft een maatje bij zich staan maar echt crossen of rennen doe ze zelden of nooit. Wel klieren en aan elkaars halster trekken. Vork
Eigenlijk staan ze veel aan de draad, te wachten tot ik weer wat hooi kom brengen of wortelen en brokken. Slapen
Ze staan natuurlijk wel veel buiten, maar is dit normaal?
Moeten zo een jonge dieren niet veel energieker zijn? Ze zijn altijd op tijd ontwormd en geent.
Ik geef ze ongeveer 2,5Kg veulenbrok per dag en hooi zoveel als ze willen verder staan ze op een weide waar nog wel wat gras opstaat, niet superveel meer er valt nog wat te plukken.

groetjes

_Noah_

Re: luie jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:52

Deed hij voorheen wel veel rennen of ook niet, het kan gewoon zo zijn dat dat zijn aard niet is en hij gewoon wat rustiger en niet zo erg speels!

Wat ook zo kan zijn dat die nu midden in een groeispurt zit dat had ik ook met mijn jaarling en daar gaat veel energie naar toe en daardoor zijn ze wat rustiger!

Het kan ook zo zijn dat het niet op die manier klikt met zijn weidemaatje want ik heb gemerkt bij die van mij dat die niet met iedereen speelt.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:57

onze jaarlingen lopen op de wei en krigen kuilhooi bijgevoerd er staat een rol in de wei zoat ze zoveel kunnen pakken als ze nodig hebben..

onze vandaag 2 jarige belg Pling ..stond vorig jaar nog thuis en kreeg 3kg veulenbrok en 2 balen hooi....
maar met lopen aan het halster slofte ze en leek loom te zijn...
we hebben DA erbij gehaald en die dacht in 1e instantie dat ze *atactisch *was, later na verder onderzoek bleek dat wij met onze goede bedoelingen haar hadden overvoerd! deze energie van de broken kon ze niet kwijt en daarom hebben we haar gekort naar 2 kg over 3/4 voerbeurten per dag en meerdere keren per dag kleine porties hooi.
na een week was er al verbetering
ook hebben we haar een opkikkerpasta gegeven

**atactisch betekend een storing in het bewegingsstelsel is chronisch!**

succes hoop dat je er iets aan hebt en vraag anders de dierenarts eens en bekijk het rantsoen en de inhoud van de brok....

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 23:09

@joyja Als veulen rende hij wel meer rond, maar ook niet overdreven veel, en ja hij is de afgelopen tijd enorm aan het groeien. Het lijkt wel of hij het niet fijn vindt om buiten te zijn.

@prints Ik heb de dierenarts vandaag gebeld, hij had hem 14 dagen geleden nog gezien en zegt dat er absoluut niets mis is met hem. Hij zei wel dat ik misschien wat moest minderen met brokken.
Aan het touwtje om naar de stal te gaan is het wel een treintje. maar zo een jong dier kan toch beter buiten staan?
Wat voor opkikkerpasta had je gegeven? dat wil ik ook wel eens proberen,extra vitamientjes kunnen nooit kwaad. Haha!

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:15

het is een pasta die je toediend op de zelfde manier als onwormings pasta ,verkrijgbaar bij paarden winkel en boer en bond etc.. zij kunnen je daar verder helpen.

wij hebben haar nooit op stal gehad althans wel 1x geprobeerd met een natte weide....ze stond nog geen uur op stal en het zweet droop eraf in de winter!!maar inderdaad een veulen groeid het beste op een weide buiten met soort/leeftijdsgenootjes!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:29

Ik dacht ook meteen aan teveel brok, maar dat heb je nu dus al zelf vernomen. Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:36

Inderdaad voer je wel erg veel brok. Die jonge beestjes kunnen prima op alleen ruwvoer, misschien aangevuld met zo'n pavo koek, voor de mineralen en vitaminen. Mijn jaarling kreeg zomers helemaal niks bij, ja een keer een appeltje als ik kwam kijken ( foei Bloos ).
En het ene paard is nou eenmaal actiever dan de andere. Als hij voor de rest goed in zijn vel zit ( mooie vacht, kijkt wakker uit zijn ogen etc. ) dan zou ik me er geen zorgen over maken. Mijn inmiddels 3jarige verzette ook nooit een stap te veel. Als die andere aan het spelen waren, stond hij rustig door te grazen. Nou ja, ieder zijn hobby hè Haha! Staat hij wel met leeftijdsgenootjes, die hem uitdagen om een beetje te spelen? Want als hij bij wat oudere paarden staat, dan spelen die vaak niet zo mee, en wordt een jong paard daarin ook niet meer zo enthousiast.
Zo'n spuit, ik vraag me af of je daar wat aan hebt. Onze veearts zei dat dat weinig zin heeft. De extra vitaminen piesen ze meteen weer uit. Je kan beter structureel naar je voer kijken.

dupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:53

Ik moet mijn jaarling ook echt uitdagen om even de beentjes te strekken. Soms vindt ie dat leuk, soms heeft hij absoluut geen zin en kijkt mij enkel raar aan. Met zijn vriendinnetje wil hij soms wel wat klieren maar ik zie ze zelden een sprintje trekken. De mijne staat op het gras overdag en 's nachts op stal met ruwvoer. Hij krijgt verder een kleine schep muesli zonder melasse e.d. met een eetlepel lijnzaad. Daarnaast krijgt hij een halve Pavo koek en wat worteltjes en een sneetje brood voor het slapen gaan.

Ik denk dat jouw jaarling ook wel veel brok krijgt en zou dat zeker verminderen en misschien ipv een eenmalige opkikker in de vorm van een vitaminespuit gewoon standaard iets bijgeven met vitaminen en mineralen.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:46

Ik zou dan idd de brok minderen die van mij kreeg toen die in de winter 's avonds op stal kwam 1.5 over 2x en in de zomer geen brok toen stonden ze vol in het gras en toen het gras minder werd zo'n pavo summerfit koek!

Ik zou aan die van jou ook eerder zo'n pavo koek nemen dan zo'n vitaminespuit want dan krijgen ze in 1x heel veel vitamine binnen en wat die op dat moment niet kan gebruiken dat plast die uit en met de pavo koeken geef je dagelijks die extra vitamine en mineralen!

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 12:42

Ik ben idd aan het minderen met brokken, maar ik vraag me dan af met zo een summerfit koek, geef je dan podo of zo iets bij?
wilde vandaag trouwens wel een sprintje trekken omdat ik met zijn voer wegliep Bloos
is denk ik een vreetzakske Clown

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:45

mmm, ik zou eerder de brok helemaal schrappen(afbouwen) en idd iets van podo gaan voeren ....

of in ieder geval veel en veel minder brok en dan aanvullen me podo oid.

zou ook zeker uitkijken dta ze niet vet worden ...
dikke jaarlingen is heel slecht voor het skelet

eempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:10

Ik heb dan wel een arabier,
en nu hij op het land staat tref ik hem en zn vriendjes altijd zo aan;
http://i129.photobucket.com/albums/p202 ... cn4407.jpg
Hij heeft 1 maand in een box gestaan en toen was hij heel anders en de hele tijd druk,
waarschijnlijk hebben ze gewoon genoeg beweging op het land.
Ik denk dat er niks aan de hand is hoor, je ziet ze natuurlijk niet de hele tijd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 08:00

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 22:31

Ja, zo'n foto's heb ik ook in overvloed. Dierenarts is toevallig bij ons geweest en toen heb ik hem even laten kijken, Hij zegt dat mijn jaarling kerngezond is en het ivm groeispurt is. Ze mogen tot 1 jaar ook behoorlijk veel brok, daarna wat minderen. Omdat de groei dan ook vertraagd. Nu het wat frisser is is meneer ook wel wat actiever, maar dan echt vooral klieren met zijn collega. Bloos

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:52

mijn verzorgpoiny is nu drie jaar en de eigenaresse zei dat hij als jaarling en tweejarige veel slomer was,en nu heeft ie veel meer energie,dus misschien komt dat later in de groei pas?:P

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 22:41

Kan inderdaad komen doordat hij veel energie verbruikt om te groeien op dit moment.

Staat hij met een andere jaarling of is dat een ouder paardje?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 00:35

Kan inderdaad ook ja, maar hoe lang per dag zie je hem? Ik hoorde namelijk laatst dat Bobby (wel bijna drie) er vaak flink even op los rent, maar bij mij doet ze dat alleen als ik aanleiding geef tot spelen (en ze dan ook nog zin heeft)

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 09:08

Af en toe rent mijn jaarling helemaal als een gek door het weiland! Ziet er wel leuk uit moet ik zeggen.
En als ik haar terug zet in de wei rent ze ook meteen naar achteren toe, dus die van mij krijgt genoeg beweging Tong uitsteken:P

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 01:18

Mijn jaarling heeft tot 10 maanden bij een oudere merrie gestaan, maar toen hij oog begon te krijgen voor vrouwelijk schoon Bloos heb ik voor een jaarlinghengst gezorgd. Nu moet ik zeggen dat hij nu terug wat actiever is, een klein spurtje kan er wel zo nu en dan af. Alleen deze draf of galop ziet er dan een beetje raar uit, als veulen kon hij supergoed bewegen, nu lijkt het zo een slungel, maar hij is dan ook enorm groot, het andere veulen is een maand ouder, maar bijna 15cm kleiner.