Hoeveel wei heb ik nodig voor 2 paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Elsjuhh

Hoeveel wei heb ik nodig voor 2 paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 15:30

Heej, voor het houden 2 ijslandse paarden, hoeveel wei heb ik dan nodig?

capopjekop

Re: Hoeveel wei heb ik nodig voor 2 paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:56

Als je de zoekfunctie gebruikt of even verder kijkt zie je dat er meer topics met de zelfde vragen zijn.

viewtopic.php?f=13&t=777254

Daar gaat het niet over ijslanders, maar ijslanders zijn tenslotte ook paarden he Haha!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:59

Ga uit van 2 paarden per hectare (100x100 meter) Wel uitmesten en wei in stukken delen. Hooien kan je dan waarschijnlijk niet. Dit is zonder bijvoeren of extra mesten, etc.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:04

tamary schreef:
Ga uit van 2 paarden per hectare (100x100 meter) Wel uitmesten en wei in stukken delen. Hooien kan je dan waarschijnlijk niet. Dit is zonder bijvoeren of extra mesten, etc.

Wij hebben 0,6 hectare en mijn 2 d-pony's die erop staan verzuipen erin, 1 hectare voor 2 paarden is echt zwaar overdreven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:56

Normaal wordt inderdaad uitgegaan van een halve hectare per paard.

Mijn paard heeft een tijdje in zn eentje op 3000 m2 gestaan, maar dat had hij binnen een paar dagen kaal.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:51

ik sta nu met drie paarden op een stuk van 8000 m2 en dat is ruimte zat... Is in drie stukken verdeeld en ze komen mooi toe!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:34

Ik heb vorig jaar mijn IJslander en B-pony op een stuk van 2000m2 gehad, arme grond. Dit was zonder bijvoeren in de zomer te weinig. Met bijvoeren was het ok te doen.

Vanaf aankomende zomer heb ik een stuk van 5000m2 voor dezelfde paarden. Omdat ik dat in stukken verdeel en ook nog met strookbegrazing werk, gaat dat heel makkelijk lukken. Ik denk dat je met 2 IJslanders op 5000m2 een heel eind komt als je het goed beheerd. Strookbegrazing is in ieder geval aan te raden omdat het Nederlandse gras nogal rijk is voor IJslanders en ze binnen no-time erg dik kunnen worden.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 07:45

Ik weet echt niet wat de norm is of zou zijn, maar mijn twee paarden verzuipen in een weiland van ruim 1 hectare en ik kan er voor de hele winter hooi vanaf halen voor hunzelf en om te verkopen. Het ligt ernatuurlijk ook weer aan hoeveel ze eten etc. Ik heb een fjord die we echt heel sober moeten houden en een kwpn-er die niet weet wat hij met zoveel gras aanmoet en dus na een paar happen gaat spelen of slapen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 15:30

Wij hebben 3 ha voor 4 paarden.
In de winter hadden ze het echt helemaal kaal en moesten we de laatste 3 maanden flink bijvoeren, maar nu van het voorjaar hebben we genoeg gehad aan een kleine hectare (2 stukken van een kleine halve ha met ook nog strookbegrazing).
In de periode dat ze op het 2e stuk staan is het eerste weer mooi bijgegroeid en tot nu toe zonder bemesten.

We moeten een trekker en bloter hebben om het bij te gaan houden of laten hooien...
Of gastpaarden aannemen voor alleen de zomermaanden Knipoog

Als het erg nat wordt zullen we mee grond nodig hebben want dan lopen ze het hier vrij snel stuk.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 23:30

Mijn paard staat hier op iets minder dan 1 hectare, maar ik heb zoveel gras over daar kan ik wel minstens 3 paarden bij hebben.

Ik schat dat je voor twee ijslanders minimaal een halve hectare moet hebben, als je zorgt voor voldoende en goede bemesting. Hou de wei gezond, dan denk ik dat dat echt het minimum is.
Dan hou je denk ik niet veel over om te hooien.

Goede bemesting van de wei is wel belangrijk, maar ook kalk ed. op het land brengen. Op die manier is het gras gezond en groeit het goed genoeg om 2 paarden van voldoende voedsel te voorzien!
Verder worden ijslanders volgens mij vrij sober gehouden, dus ik denk dat je hiermee goed zou kunnen volstaan. Lachen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 23:34

ik heb er nu 2 op 0.5 hectare, is groot genoeg, mits je het in 2en verdeeld
had eers 0.8 voor 3 paarden, ging goed

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 09:43

We hadden eerst altijd iets van 1.3ha voor 2 paarden maar dat was veel te veel. Nu staan ze op 0.5 ha of iets minder. De rest gaan we hooien. Santos staat meestal in de bak en 's ochtends en 's avonds even in het land en ze krijgt wat hooi. Lady staat wel 24/7 in het land en die redt het zo wel.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:06

Ligt het er ook niet aan wat je wilt? Ze een paar uur per dag buiten of 24/7. Of je wel of niet bij wil voeren? Wat voor soort paarden het zijn (voor de sport,recreatie,als fok of gezelschapsdier)? Mijn paard staat nu zo'n 8 uur per dag buiten op een vette weide, nou je moet die buik zien als ze er van af komt Nagelbijten / Gniffelen Niet echt charmant en ze staat te dutten met opzadelen en een diepe zucht als ze aan het werk moet.

Ik ga straks (zie onderschrift) denk ik ze een paar uur per dag in de weide zetten en uur paar uur in de bak. Bijvoeren is dan natuurlijk wel nodig. Dan heb je volgens mij wel aan een kleiner stuk weide genoeg.

Bovendien, als ik zie waar ze bij ons (in pension) op staan...volgens mij is dat maar 0.3 hectare met gemiddeld vier paarden. Maar dus geen 24/7 op de wei en ze worden licht bijgevoerd.

De opfok staat wel in een veel groter stuk. Maar die staan ook 24/7 buiten natuurlijk.

lindenhofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:04

Het verschilt natuurlijk per paard wat ze moeten hebben.
Ik heb een te kleine weide bij de stal, hierdoor staat er helemaal niets meer ( je kunt het beter een paddock noemen Haha! ).Maar ze kunnen in iedergeval de hele dag naar buiten. Ja
Ik voer ze vrij veel hooi, ik ben van mening dat dit voor ieder paard beter is ( ivm koliek).
Ook al heb je dus niet z'n groot stuk grond, er is altijd wel een oplossing voor.
Heb je een grotere weide,en je wilt niet dat ze zo veel eten, deel je hem gewoon op.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:07

Lynn_Nikita schreef:
ik heb er nu 2 op 0.5 hectare, is groot genoeg, mits je het in 2en verdeeld
had eers 0.8 voor 3 paarden, ging goed

2 op een halve hectare is echt niet genoeg hoor.
Ik heb een slechte eter en een gewoon paard, maar het is altijd het hele jaar dor kaal.
Voordat het ene gedeelte bijgegroeid is is het andere gedeelte alweer kaal.

Ze staan bij mij zomers dag en nacht buiten en in de winter van 8.00 uur tot 22.00 uur.

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:58

Ik hoor ook vaak over een halve hectare per paard Lachen
Minder kan denk ik nog wel, maar niet te veel.. sowieso is het erg fijn als ze lekker de ruimte hebben Lachen

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:15

Zoals eerder werd geschreven, denk ik ook dat het aan de paarden ligt. Sommige die vreten de hele dag door en een ander paard eet minder en gaat spelen, slapen en rondkijken ofzo.

Maar denk dat een halve hectare per paard een goed gemiddelde is.