manen trekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piewie

manen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 07:53

Hoi hoi,
Ik heb een vraagje....
Ik kan niet aan de manen van mijn paard komen, zelfs niet om gewoon te kammen. Dan begint ze te trillen en gaat ze echt steil de lucht in.
Op de een of andere manier is ze bang voor haar manen, dat er iemand aan komt. Voor de rest nergens problemen mee, alleen de manen zijn geen succes.
Heeft of herkent iemand dit probleem????
Of heeft iemand tips voor mij.
Ik durf haar niet in een opvoerbox te zetten, want dan ben ik bang dat ze daar ook omhoog komt.... en dan kan het nog weleens verkeerd aflopen....

__PrinCess

Re: manen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:58

mag je wel in de nek van je paard komen?

ik zou proberen om met een zachte borstel in de nek te borstelen en een beetje kroelen tot ze dat niet erg meer vind..
dan zou ik zachtjes steeds dichter bij de manen komen met je handen gewoon of met een zachte borstel en zo steeds opbouwen..

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:33

een paard bij ons op stal heeft dat ook. we hebben veel geoefend. gewoon rustig aaien en langzaam aan richting manen. laat hem maar merken dat het niet eng is. doe alles erg rustig en niet boos worden als het de eerste keer niet lukt, want dit heeft tijd nodig. hopelijk heb je geen wedstrijd binnenkort, want je kan beter verlopig geen manentrekken, want dan ben je het vertrouwen weer kwijt. als je gewoon aan de manen kan komen, kan je voor het manen uitdunnen het beste een uitdun schaar gebruiken, daarmee maak je de manen kort en dun je ze uit zonder dat je paard er last van heeft en het ziet er ook niet geknipt uit.

hopelijk heb je hier wat aan

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 12:32

hoi, ik mag wel aan de nek van het paard komen, gewoon met mij hand en borstelen met een zachte borstel ook wel, maar zodra ik over de manen ga met mijn handen of de borstel..... nou dan begint het. Ik heb haar nu net 1,5 maand en het is zo'n tutje hihihi. Ze is superbraaf voor de rest, alleen een eenmanspaardje. Gelukkig rij ik eerst geen wedstrijden met haar wil ik wel gaan doen. Ik ga net wat jullie zeggen het rustig proberen op te bouwen. Het is trouwens wel stom, want toen ik vanmorgen op haar zat, kon ik overal aankomen zelfs aan de manen, dan doet ze helemaal nix. gek hoor. Ik denk dat ik het anders eens op deze manier probeer. Door op haar te gaan zitten en een uitdun schaar te gaan pakken en haar eens zo probeer te knippen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:41

Ik zou me nog niet te druk maken over hoe haar manen er uit zien. Eerst een vertrouwen winnen en zorgen dat je de manen mag borstelen met een zachte borstel.
Overal aaien, en voorzichtig richting de manen, en als je er dan eens overheen mag gaan dan beloon je heel uitbundig en zet je haar op wei. De volgende dag weer hetzelfde, maar dat net iets langer over de manen. En zo door, totdat je mag borstelen. Daarna kun je eens met een schaartje proberen. Misschien eerst wat aan de staart bijknippen, zodat ze even aan het knipgeluid went.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 10:19

de staart knippen is geen probleem en het stukje achter de oren wegknippen ook niet, maar snap gewoon niet wat ze met die manen heeft.... Ze vind echt alles prima behalve de manen. Voorpluk is ook geen probleem.