Paarden aan huis en fulltime werken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Paarden aan huis en fulltime werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 07:10

Of in ieder geval niet in pension ergens Bloos Haha! ......

Wij gaan een wss een huis kopen waar onze twee paarden aan huis komen te staan. We werken alleen wel allebei fulltime. Wie doet dit ook en hoe bevalt dit? Waar loop je tegenaan?

Ik denk vooral aan eerder opstaan 's ochtends om te voeren ed. Haha!, weidegang, als ze niet de hele dag op de wei kunnen om welke reden dan ook. We maken wel grote boxen (3 x 4,5m) maar het is wel de bedoeling dat ze zoveel mogelijk naar buiten komen Ja (niet ´s nachts).

flettie

Re: Paarden aan huis en fulltime werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:02

Sinds (bijna) 3 jaar wonen mijn vriend en ik in Duitsland met de paarden aan huis. We werken allebei fulltime.
's Winters staan de paarden bij ons op stal en zomers 24/7 op de wei (weliswaar een wei die niet direct aan huis ligt).
In de winter voert mijn vriend de paarden voordat hij naar zijn werk gaat (6:45-7:00). Ik sta dan om 7:00 op waarna ik dus alleen nog een flinke berg hooi in de rijbak/paddock neer leg en de paarden naar buiten doe. De paarden blijven dan tot een uur of 3-4 op de bak waarna ons buurmeisje zo of extra hooi geeft of (mits het weiland niet te nat is) op het weiland laat. Tegen 17:30-18:00 kom ik thuis, mest dan de stallen gelijk uit en de paarden gaan tegen 19:30 op stal (eventueel worden ze dan ook nog gereden/getraind).
Zomers staan ze 24/7 buiten op een pachtweiland. Aangezien onze Shet aanleg heeft tot vadsigheid Knipoog rij ik 's ochtends voordat ik naar mijn werk ga naar het weiland toe om hem zijn graaskorf om te doen. Daarna mogen ze lekker de hele dag lopen. 's Avonds weer langs om te trainen, te voeren en ze weer op een kleiner stukje te zetten zodat mijn Shet de nacht zonder graaskorf kan doorbrengen.

Het kost nog al wat werk en geregel maar onderhand zou ik niks liever meer willen!

__PrinCess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:04

mijn ouders werken fulltime en ik zit fulltime op school en onze paarden staan aan huis..

wij hebben ons land verdeeld in een uitloopstal (ze kunnen alleen zelf naar de bak lopen) als ze in de wei willen moet iemand die dus openmaken..

ik heb een hele lieve opa die elke dag de paarden hooi komt brengen / op de wei zetten.

en indd s ochtends er vroeger uit om te voeren..

maar het bevalt ons reuze goed!!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:47

je moet bv extra rekening houden met dekens. Als jij 's ochtends naar je werk gaat kan het frissig zijn, maar netzogoed 's middags 20 graden worden. Daar moet je op bedacht zijn. Verder de hele dag voldoende eten en drinken. En dat is het toch wel zo'n beetje.

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:52

Mijn vriend en ik werken beiden fulltime en hebben vier sportpaarden en een pony. Wij staan iedere ochtend om 06.00 uur op. De paarden gaan dan in de wei of in de stapmolen. Ondertussen mesten we de stallen uit en voeren we. Vlak voordat we naar het werk gaan (ong. 08.00 uur) gaan de paarden weer op stal. Na werktijd (ong. 17.00 uur) gaan de paarden weer de wei op. Als wij niet thuis zijn, staan bij ons de paarden ook niet op de wei. Dat vinden wij veel te riskant. Bovendien zijn het sportpaarden, waarvan wij vinden dat die niet hele dagen op de wei moeten staan.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:14

Slieke schreef:
Mijn vriend en ik werken beiden fulltime en hebben vier sportpaarden en een pony. Wij staan iedere ochtend om 06.00 uur op. De paarden gaan dan in de wei of in de stapmolen. Ondertussen mesten we de stallen uit en voeren we. Vlak voordat we naar het werk gaan (ong. 08.00 uur) gaan de paarden weer op stal. Na werktijd (ong. 17.00 uur) gaan de paarden weer de wei op. Als wij niet thuis zijn, staan bij ons de paarden ook niet op de wei. Dat vinden wij veel te riskant. Bovendien zijn het sportpaarden, waarvan wij vinden dat die niet hele dagen op de wei moeten staan.

Mag ik vragen waarom sportpaarden niet de hele dag het land op mogen?

__PrinCess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:20

Slieke; waarom zou dat te riskant zijn?

ze kunnen zich ook in de stal bezeren en als je thuis bent ga je er toch ook niet bij zitten om op te letten of ze geen gekke dingen doen.. dat kun je toch niet voorkomen.

en dat je bang bent dat iemand ze mee zal nemen dat kunnen ze ook doen als ze in de stal staan dus ik snap het niet.

ik vind trouwens dat elk paard en juist ook sportpaarden naar buiten moeten kunnen de hele dag dat ze beweging hebben van zichzelf en niet alleen als er iemand op rijdt..
je kunt toch ook een stuk kaal land afzetten (weiland wat kaal gevreten is) en ze daar neerzetten overdag dan eten ze ook niet teveel..?

sientjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:23

Wij hebben onze paarden ook thuis staan, en mn zusje en ik moeten ons zelf er mee redden.
in de winter doen we het zo:
Degene die als vroegst weg moet sóchtends geeft ze biks, en diegene die als laatst weg moest zette ze buiten met hooi voor de hele dag.
Dat was meestal al rond half 8 dus ze stonden al in het donker buiten Nagelbijten / Gniffelen
En s'middags mesten we dan de stallen uit en gingen ze rond een uur of 5 weer naar binnen. En rijden kunnen we s'middags of sávonds doen, want bij de bak waar we mogenr ijden zit gelukkig ook een lamp ;d
in de zomer staan ze 24/7 buiten dus dat scheelt, maar smorgesn voor de weg gaan geven we ze nog wel biks en het water bijvullen.
Echt ideaal als je paarden thuis staan, ik ben er soms wel 5 keer per dag te vinden ;p ook al is het om maar gewoon even een aaitje te geven Haha!

owh ja in de winter hebben we onze paarden niet op het weiland waar ze in de zomer ook op moeten staan maar op een apart stukje wat ze helemaal mogen vertrappen. Dat is dus in de winter ook helemaal zwart maar goed.
als het goed is komt daar deze zomer wit zand in dus dan word het ook niet zo n blubber boel.
Als ik jou was zou ik de paarden overdag dus ook gewoon buiten doen in de winter met genoeg hooi. Ze vermaken zich wel als het goed is Knipoog

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:26

Ik heb mijn paarden liever de hele dag buiten en waar het voor de buren gemakkelijker is om af en toe even te kijken dan ze op stal waar de buren niet snel kunnen kijken.

Maar goed, ik zet mijn paarden ook gerust 24/7 op een weiland zo'n 2 km achteraf via een graspad waar geen mens ze kan zien. Eigenaar van het land komt dan eens per dag kijken maar verder komt er niemand.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:24

Ik vind het wel moeilijk als de hoefsmid of dierenarts langs moet. Dit is meestal moeilijk te regelen in de avonduren of in het weekend.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:48

Die van mij staan dag en nacht buiten. Eerst stond ik om half 6 op om 's ochtends bij ze langs te gaan. Maar dan deed ik niet meer dan ze alleen even gedag zeggen, ik leek wel gek om daarvoor zo vroeg op te staan.
Nu blijf ik 's ochtends toch maar een half uurtje langer in bed en ga ik één keer per dag naar ze toe.
Zolang ze genoeg te eten en te drinken hebben hebben ze niet echt veel aandacht voor mij Clown Als ik weet dat ze nog genoeg water hebben ga ik ook wel eens een dagje niet naar ze toe

lindenhofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 07:15

Gaaf dat je waarschijnlijk een huisje gaat kopen waar je ook de paarden neer kunt zetten !! Pling
Ik heb je al lang niet gesproken (omdat ik eigenlijk geen concoursen meer gereden heb). Wij werken ook veel en hebben de paarden (3) niet bij huis, maar wel in een eigen stal staan. Ik moet alles alleen doen omdat mijn vriend van 7.30 tot 20.00 uur weg is. Wanneer ze bij huis staan is dit wel gemakkelijker. Je kunt dan veel dingen combineren, even de stal uitmesten, snel buiten/binnen zetten, en dit terwijl je net een wasje aan het draaien bent, het eten alvast opgezet hebt enz.
Wanneer je zin heb om even verder bij te kletsen Stuur je me dan even een mailtje?
Ik ben erg benieuwd hoe het verder met je gaat .
Sanne

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:16

Ik heb een eigen weide . na ja van mijn paps ... Swinters zet mijn vader ze rond 7 of 8 uur op de bak met een flinke ton hooi. dan staan ze heel de dag op de bak en rond 4 of 5 uur gaan ze op stal met hooi en biks.
dan ook nog het rijden en uitmesten enzo erbij dus in de winter hebben ze voldoende beweging . Is het een keer minder lekker weer staan ze of een dag op stal of op de paddock. Nu staan ze in de zomer op de weide van 7 of 8 uur .. tot een uur of 4 a 5 .. dan rijd ik .. krijgen ze eten .. en gaan ze alleen met een ton water op de bak. lekker veel buiten dus en ze vermaken zich op de bak ook wel. lekker rollen en lekker op het zand liggen wat heel de dag is verwarmt . Ik heb overigens school/stage/werk/paarden ... dus komt ook wel neer op full time .. Tong uitsteken

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 18:04

Mijn vriend en ik werken ook allebei fulltime en we hebben 2 paarden en een shet aan huis. we werken wel allebei onregelmatig dus er is meestal wel iemand thuis. In de zomer is het geen probleem, dan lopen ze toch de hele dag op de wei en als ze water genoeg hebben is dat geen probleem. In de hersft en winter is het meer geregel, ze kunnen dan niet de hele dag naar buiten hier , dus dan moet er wel een paar keer per dag gevoerd worden, maar meestal is er bij ons dus wel iemand thuis. En anders gaan ze ook in de winter dan maar desnoods in het donker op de wei met een flinke berg hooi.(dan zijn ze altijd wel blij als ze eindelijk naar binnen mogen)

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 20:21

Ik heb mijn paarden ook aan huis en ben bijna fulltime aan het werk. Ze kunnen bij mij zelf kiezen of ze in hun stal staan, of dat ze buiten lopen. Op die manier hoef ik me geen zorgen te maken als het gaat regenen oid. Brokjes krijgen ze niet op vaste tijden, zodat het geen ramp is als ik een keer een uurtje of wat later ben. S'middags als ik thuis kom, of s'avonds, mest ik de stallen uit en verschoon ik het water.
Ik vind het heerlijk, de paardjes thuis. Lekker dat jij dat straks ook hebt!! Haha!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 09:56

Bedankt voor jullie reakties!

Even off topic Haha! Knipoog Sanne, wat leuk, jij ook hier. Poeh van jou lijkt mij ook wel een hele opgave zeg! Ik vroeg me al af waarom we je niet meer zagen op concours. Zo was je er en zo was je weer weg Nagelbijten / Gniffelen

Gelukkig ben dus niet de enige die denkt dat het kan Knipoog Haha! .
Wij werken dus allebei fulltime maar daar moet ik wel bij zeggen dat fulltime bij mijn werk 34 uur is en bij mijn man 36 uur. Hij heeft 1x per twee weken de maandag vrij en ik werk 2 halve dagen (5 uur) en 3 hele van 8 uur.

Ik heb nog een vraagje, zie dat de paarden bij sommigen ook in de paddock of in de bak gaan met een berg hooi. Maar maken ze daar dan geen ruzie om? Mijne is nogal dominant Extreme duivel ik zie het zo voor mij dat ze de hele berg voor zichzelf opeist... Blauw oog

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:33

Ik heb mijn paard ook aan huis. Nu heb ik er nog maar 1, de andere heb ik recentelijk verkocht.

Over het hooi:
Ik voer zelden hooi op de paddock, omdat ze er meestal een zooitje van maken. Ik heb een inloopstal en daar heb ik 2 bakken in staan. De stal is 3 bij 6 meter, en daar stonden ze altijd met z'n 2en in. En dan aan elke kant een bak voor het hooi. Ging super. Ik merk zelf dat een inloopstal het ideaalst is, want dan kunnen ze zelf kiezen waar ze willen staan. Zeker als het erg warm is, staan ze graag binnen.

Je zou wel een bak op de paddok kunnen zetten voor het hooi. En dan gewoon 2 zodat ze allebei een eigen hebben als de ene lastig doet. Maar als je overdag de staldeuren openhoudt, ou ik het gewoon in de stal leggen.

Mijn stal staat op de paddock, daar staat ze 24 uur per dag. Verder mag ze een uurtje of 4 per dag op de wei, ligt er een beetje aan hoe het gras het doet. De wei ligt aan de paddock vast.

Ik heb in de zomer weinig werk smorgens. Een schepje voer erin en genoeg hooi voor een hele werkdag en dat is het. S'avonds doe ik mesten, verzorgen enz. Ik werk nu maar 3 dagen maar eerder altijd 4. Als het kan, laat ik ze de hele dag op de wei, anders mag ze smiddags als ik thuis kom.

Een paddock kan ik je echt aanraden! Lekker in de buitenlucht de hele dag, en je kan hem ook als bak gebruiken als je hem groot genoeg maakt. En er kan buiten minder gebeuren dan in een stal waar ze mar net kunnen draaien en ze zich gaan vervelen.

lindenhofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:50

Ik heb het erg druk, echt trainen voor concoursen zat er weer niet in, maar ik ga weer beginnen Ja
Rijd je nog steeds L2?
Bij mij hebben de paarden niet 1 sprietje gras meer in de wei, ze krijgen daarom ook veel hooi.
Gewoon meerdere hopen een stukje uit elkaar leggen Pling , bij mij is Kees ook erg dominant maar op deze manier krijgt Joepie ook gewoon haar portie hooi binnen.
( waar ga je naar toe verhuizen?)

Monri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:04

Odessa1 schreef:
Bedankt voor jullie reakties!

Ik heb nog een vraagje, zie dat de paarden bij sommigen ook in de paddock of in de bak gaan met een berg hooi. Maar maken ze daar dan geen ruzie om? Mijne is nogal dominant Extreme duivel ik zie het zo voor mij dat ze de hele berg voor zichzelf opeist... Blauw oog

Wij hebben voor onze paarden meerdere hooiruiven, daar verdelen wij het hooi in. Mijn merrie is ook een dominant typje. Duivel

succes Cool

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 08:48

wij voeren ons hooi in cement tonnen ... gewoon de tonnen 10 meter uit mekaar zetten dan komt dat allemaal goed .. en afentoe wisselen ze wel maar opzich is dat helemaal niet erg .. enige keren dat ik kan vloeken en tieren is als ze enorm goor zijn van een hele dag regen ed. of ze hebben wat gesloopt zoals een mega goed regendeken .....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 08:56

Ik heb geen stal aan huis, maar moet wel alles op stal zelf doen met mijn paarden.
Met dit weer staan ze 24/7 buiten, en ga ik na het werk erheen, water bijvullen, medicatie geven, evt rijden en poetsen. Als ze op stal staan, gaan mijn stalgenootjes of ik ( hebben schema) er heen en zetten buiten en doen evt al gedeelte van stallen, afhankelijk hoeveel tijd dat je hebt. In avond komt een ander en zet ze binnen en doet de rest wat nog gedaan moet worden. met goed weer komen uiteindelijk meestal toch de 3 stalgenootjes en ik, om te rijden om extra water te geven

de andere 2 pony`s van me, ga ik smorgens heen, controleer alles, en na mn werk gaan ik of mn vriend weer ( ligt aan welke dienst hij heeft)
We nemen gelijk de hond mee, is die ook uitgelaten