hoeveel wei nodig per paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HHenny

hoeveel wei nodig per paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 18:00

ik heb een huis met wei op het oog,alleen twijfel ik nu of er wel voldoende wei bij is voor 3 paarden.
wie weet hoeveel wei je per paard ongeveer nodig hebt?en dan alleen overdag in de wei,s 'nachts in de inloopstallen met paddock

friesiszwart

Re: hoeveel wei nodig per paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:22

Dit is geheel afhankelijk hoe je het land onderhoud. Men zegt wel tot max. 4 paarden per hectare. Echter mijn ervaring is dat 9 paarden met gemak op 1800 mtr kunnen. Echter wel in stukken verdelen en het land goed bijhouden wat betreft bemesten en verzetten. De paarden hebben het volledige weideseizoen meer dan voldoende gras. Momenteel lopen er zelf veulens en een shet bij en wordt en binnenkort zelfs nog gemaaid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:25

Ik heb hier in de zomer 3 paarden op ongeveer een halve hectare staan, maar ze krijgen dus nog een beetje hooi bij. en als het nodig is, met droog weer of als ze bij zijn, dan krijgen ze elke dag een strookje meer.
Net als vorig jaar in juli met dat droge weer zaten ze al vlug tegen de hectare land aan wat ze dan hadden
Nu, hebben ze dus maar een klein stukje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:14

@friesiszwart: Klopt dat wel, die 1800 m2 die je noemt?

Mijn merrie loopt met 3 andere merries op circa 1 hectare, en mijn jaarlingmerrie met 5 andere jaarlingen op circa 1,5 hectare. Maar hier zouden ze het geen jaar op kunnen doen, wil je voldoende gras overhouden. Dus ze worden gedurende de zomer ook verweid naar een andere hectare, waar dan weer volop gras is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:04

Dat lijkt me ook sterk, 9 paarden op 1800 m2. Dat is 200 m2 per paard, dat is 20 x 10 meter, een halve longeerbak..
Bedoel je niet 18.000 m2 (1,8 hectare)?

Wij hebben nu 3 paarden op 3000 m2 staan. 's Morgens lopen ze even de wei in, maar 's middags staan ze meestal binnen hooi te eten omdat de wei echt kaal is.
Als je minder dan een halve hectare per paard hebt dan moet je meestal bijvoeren.

Vivianne___x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:16

Er kunnen veel paarden op een wei, maar ze moeten natuurlijk wel genoeg beweeg ruimte hebben. Paarden moeten lekkerkunnen rennen als ze dat willen. Ik zou ongeveer 2 paarden per 1500² zetten. Dat heb je zeker nodig, dat is ongeveer 2 keer zo groot als een gemiddelde bak. Dan hebben ze genoeg ruimte om te bewegen! Maar ik zal wel even kijken of er de mogelijkheid is om meerdere weide's te maken van deze grote (als je 2 paarden hebt), want dat kunnen ze de ene week/twee weken in het ene weiland, en dan verzet je ze naar een ander weiland, zodat het gras weer kan aangroeien en dan kan je het ook eventueel bemesten, voor goed onderhoud.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:17

wij hebben 2 paarden (mijn eigen paard die snachts op stal gaat een een 28 jarige pensiongast die buitenblijft) op ongeveer een halve hectare verdeeld over 4 stukken zodat we kunnen omweiden.

we hebben hier de hele zomer genoeg aan. in de winter komen ze niet in de wei alleen in de (rij)bak

weet iemand wat de norm is voor de mestwet?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:13

inderdaad 18000 m2 jullie hadden het al door.