tegen luchtzuigen... ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NotNice

tegen luchtzuigen... ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 10:14

Afbeelding

ik kwam dit lieve apparaatje tegen in een paarden-spullen-winkel, en vroeg me af of er iemand is het gebruikt of zou gebruiken.
het is tegen luchtzuigen, die punten komen onder bij de keel en bij het luchtzuigen prikken ze, best pijnlijk, denk ik

begrijp me niet verkeerd: ik beoordeel of veroordeel dit apparaat en het eventuele gebruik niet, ik wil er even geen mening over hebben tot ik meer weet. Ik kan me namelijk best voorstellen dat je liever je paard dit om hangt dan dat je elke week in de kliniek zit wegens luchtzuig-gerelateerde ellende...
maar is iets als dit nou echt nodig?

Joto

Re: tegen luchtzuigen... ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:16

Wow! Dit lijkt meer op z'n martelwerktuig uit de zoveelste eeuw ofzo.. Heb dit nog nooit eerder gezien maar kan me niet voorstellen dat dit echt fijn voor je paard is Ze hebben ook luchtzuigbanden die maak je dan zo vast om de nek. Lijkt me iets fijner..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:17

ik zag die laatst ook, heb yve nog aangewezen, zijn scherpe punten zeg. ik vind net martelwerktuig, zet paard buiten of geef afleiding dnek ik dan

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:18

auw..... eigenlijk moet je eens vragen of ze zelf ook om hun net doen...
doet wel erg pijn lijkt mij

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 10:25

gelukkig, mijn eerste (gevoelsmatige) reactie was dus niet zo raar...

het geheel ziet er verder overigens hetzelfde uit als een gewone luchtzuigband, maar dan dus met die punten en veren en een hoop ijzer enzo er aan

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:26

Dat ziet er heftig uit zeg...zou het zelf niet gebruiken...

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:26

nee jou reactie is vrij normaal Tong uitsteken
ik zou (als je er zo 1 nodig heb) een gewonen kopen of veel heel veel afleiding Knipoog

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:30

Ik zou ook eerst naar andere oplossingen zoeken, pfff dit is wel een gemeen ding, zo'n paard doet het ook niet expres.
zou zelfs eerder opereren overwegen als een gewone band niet helpt, dan dit geval te gebruiken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:44

mmm, als ik een luchtzuiger zou hebben zou dit het allerlaatste redmiddel zijn als ik het uberhaupt al als redmiddel zou overwegen(wat ik niet denk.)...
jeetje wat een martelwerktuig....

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:49

Lynn_Nikita schreef:
ik zag die laatst ook, heb yve nog aangewezen, zijn scherpe punten zeg. ik vind net martelwerktuig, zet paard buiten of geef afleiding dnek ik dan

klopt ja, en de verkoopster zei dat het bij sommige paarden nu eenmaal echt nodig is, en dat kan ik ook wel begrijpen.
Vind het er wel erg zielig uitzien ja.
Maar aan de andere kant als het paard geen lucht zuigt, prikt het ook niet.

Gelukkig doen die van mij dat niet, en hoef ik me ook nooit zoiets aan te schaffen.
Heb wel eens ene verzorgd die dat deed, maar hem was het makkelijk af te leren met een gewone zuigband.

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 11:00

tja, als je kan kiezen tussen dit geval of elke week met een ziek paard naar een kliniek scheuren is de keus vrij simpel (dan heb je geen keus)
dit lijkt me helaas wel typisch een ding dat door 'daadkrachtige' mensen te snel gegrepen zal worden; direct de kop indrukken die stalondeugden!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:04

Wow, wat een heftig ding, met die puntjes. Zoiets zou ik niet snel kopen. Die van mij heeft een gewone band om als hij op stal staat en nu hij dag en nacht in de wei staat, heeft ie 'm helemaal niet om.

AmandieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:15

ik denk toch ook dat ik zoiets niet snel zou kopen... je hebt toch ook andere banden tegen luchtzuigen. die zou ik zeker eerst proberen voor ik aan zo'n ding zou beginnen...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:23

Brr.. dit krijgt mijn luchtzuigertje echt never-nooit niet om. Ik lees me nu erg in het onderwerp en het schijnt dat die lucht die ze binnen happen niet eens in de darmen komt.
Luchtzuigen schijnt volgens onderzoek een gevolg te zijn van maagproblemen (maagzuur/maagzweren). Dus met zo'n band om het nekje zie je alleen het symptoom niet meer. Maar paard kan dan dus nog wel degelijk last hebben van z'n maag.
De koliek die volgens sommige wordt veroorzaakt door het luchtzuigen komt dus waarschijnlijk door dezelfde maagproblemen en niet door de lucht die het paard naar binnen zuigt.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:26

Evelijn schreef:
.
Luchtzuigen schijnt volgens onderzoek een gevolg te zijn van maagproblemen (maagzuur/maagzweren). Dus met zo'n band om het nekje zie je alleen het symptoom niet meer. Maar paard kan dan dus nog wel degelijk last hebben van z'n maag.
De koliek die volgens sommige wordt veroorzaakt door het luchtzuigen komt dus waarschijnlijk door dezelfde maagproblemen en niet door de lucht die het paard naar binnen zuigt.

Ja
edit: is idd dan ook een gewoonte aan t worden.
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 23-05-07 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:30

Ik ben nu ook met een maagpoedertje bezig. Maar een deel van het probleem is ook dat het zuigen een gewoonte, een verslaving wordt. Echt voor de volle 100% het probleem oplossen zit er niet in denk ik.

Ben benieuwd of er mensen zijn die dit ding daadwerkelijk gebruiken en wat hun ervaringen zijn. Is dit ding inderdaad zo heftig, of valt het toch wel mee? Het ziet er zo middeleeuws marteltuig-achtig uit.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:35

Als luchtzuigen volgens sommige veroorzaakt word door maagproblemen, waarom kunnen ze het van elkaar overnemen? Alle paarde zelfde maagprobleem? Volgens mij nog steeds door verveling..
(Ik val niemand aan ofzo hoor!)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:42

Maagproblemen schijnen wel regelmatig voor te komen, onderzoek onder engelse renpaarden bleek 60% maagzweren te hebben. Dat zou dan vooral komen door veel uren in de stal, weinig ruwvoer en veel krachtvoer.
Het na-aap effect heb ik niet onderzocht, wel van gehoord maar volgens mij is dat een beetje een fabeltje.
Maar ik zal het zien van de winter want dan gaat m'n luchtzuiger 's avonds op stal, naast een oud luchtzuiger (na jaren fanatiek geluchtzuigd is hij gestopt, door o.a. andera omgeving meer weidegang, minder stress)
Dat er een stofje vrijkomt (endorfine) klopt en dat is ook verslavend. Het is hun natuurlijke pijnbestrijding en als paarden weten hoe ze dat moeten opwekken is het natuurlijk lastig om ze daar weer vanaf te helpen.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:47

Als alle paarden op stal hetzelfde voer krijgen kan het zijn dat meerdere paarden maagproblemen hebben omdat ze bv. iets missen in het voer.
Al denk ik zelf dat verveling ook een heel grote oorzaak is.
En dat het, al heb je het maagprobleem verholpen, heel lastig is om de gewoonte af te leren.

Maar.. dat is een beetje off-topic. Ik vind deze luchtzuigband echt niet kunnen!

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 11:52

als luchtzuigen iets zou zijn dat ze van elkaar leren dan zouden inmiddels alle manege's bomvol luchtzuigers moeten staan...

dat van die endorfine wist ik wel, daarom is het ook zo vreselijk lastig om er vanaf te komen als je paard eenmaal eraan verslaafd is geraakt.

deze lag overigen gewoon in het mandje bij de normale leren luchtzuig-riempjes, niet eens apart gelegd ofzo...

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:38

Teigetje01 schreef:
Als luchtzuigen volgens sommige veroorzaakt word door maagproblemen, waarom kunnen ze het van elkaar overnemen? Alle paarde zelfde maagprobleem? Volgens mij nog steeds door verveling..

Dat ze het van elkaar overnemen is een fabeltje. Die van mij heeft geen band om en staat zowel nu als in het verleden tussen andere paarden van verschillende leeftijden. Er is er nog nooit een geweest die het heeft overgenomen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:21

Teigetje01 schreef:
luchtzuigen word niet! van elkaar overgenomen

dat luchtzuigen vaak door maagproblemen word veroorzaakt is een medisch feit inmiddels en geen ideetje dat het misschien wel eens zo zou kunnen zijn
als er op 1 stal meerdere paardne of veel paarden luchtzuigen zou je het stalklimaat en het voerschema eens onder de loep moeten nemen vaak is er dan een tekort aan goed ruwvoer in het rantsoen , een te veel aan krachtvoer
en als je pech hebt stress op stal door een slecht stalklimaat

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:32

Inderdaad een fabeltje, maar jammer genoeg wel een hardnekkig fabeltje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:49

Mijn luchtzuigende dametje krijgt niet eens een zogenaamd "vriendelijke" luchtzuigband om laat staan zo'n martelwerktuig Boos!

Verder sluit ik me aan bij eerdere berichtjes:
* Luchtzuigen wordt niet overgenomen
* Luchtzuigen veroorzaakt geen koliek

Het luchtzuigen wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een maagzweer/probleem tgv stress. 90% procent van de veulens schijnt een lichte vorm van maag-irritatie te hebben veroorzaakt door de stress van alle nieuwe dingen die ze ondergaan. Gelukkig verdwijnt dit bij de meeste veulens anders zou ieder paard een maagprobleem hebben Knipoog
Omdat de meeste luchtzuigers een maagprobleem hebben is de voedselvertering ook vaak niet optimaal en dat veroorzaakt dan weer de overbekende aan luchtzuigen gekoppelde koliek. Net alsof een niet zuigend paard nooit koliek krijgt

vlinderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:36

dat ding krijgt * als ik een paard had* echt neit om !!!