Waar gooien jullie het hooi buiten in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Waar gooien jullie het hooi buiten in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 09:10

Ong. met 10 dagen is de planning om te gaan verhuizen met onze 3 paarden naar onze eigen stal.
Er zijn nog een paar dingetjes die geregeld moeten worden. Waaronder dus waar wij buiten het hooi in gaan gooien, ik wil het liever niet allemaal op de grond gooien anders wordt het één grote bende.

Wie heeft de handigste oplossing? Hoe doen jullie het thuis?

Wij willen graag 2 voerplekken maken.

Joto

Re: Waar gooien jullie het hooi buiten in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 09:13

Een grote plastic bak ehm moeilijk uit te legge. Die hebben wij ook werkt ideaal zijn een soort drink tonnen

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 09:13

Ik heb bij een wortelverwerkende fabriek afgedankte pallets gehaald omdat daar een pootje onderuit gebroken was of zo. Dat zijn grijze kunststof bakken van ongeveer 1 x 1 meter, en ongeveer 60 cm diep. Die heb ik twee staan, en dan blijft het hooi netjes van de grond af. De paarden gooien het dan ook niet allemaal op de grond, wat ze wel doen als je ondiepe bakken neemt.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 09:15

Misschien kan je ergens aan een oude badkuip komen?

Keek even in je profiel, maarre Kwijl
Veel plezier vast op je nieuwe plek!!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 09:34

Alvast bedankt voor de ideeën Haha!
Bedankt miss_jumpy Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:14

Hooinet aan het hek, of gewoon op de betonplaat. Ik geef ze overigens op 1 plaats hooi, ze vechten het samen maar uit mbt eten.

Je kan ook zo'n overdekt station kopen / maken Lachen Dus een ruif met een dakje eigenlijk.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:46

Ik heb deze als ruif:

Afbeelding

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:51

Ik gooi het dus wel op de grond, alleen niet elke keer op dezelfde plek. Ik vind als voordeel dat ze hun hals helemaal moeten strekken om erbij te kunnen. Nadeel is dat je soms idd door een natte wei moet om het hooi op een andere plek te gooien. Ik gooi het overigens nooit op de losgelopen plekken zoals bij voerbak ed. ze krijgt een aantal plakken, en elke plak op een ander plekkie.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:57

Ik gooi ook los op grond op 1 plek, en veeg paar kee rin week restjes bij elkaar ,met hark. In een ruif is slecht voor houding en krijgen ze stof ik ogen.
Oude drinkbak of badkuip is mss ook idee voor je, alleen die van mij pakken pluk hooi in mond, en draaien dan en resten vallen nog allemaal op de grond

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 13:07

Ik wil ook dat ze met het hoofd naar beneden eten.
Als er hooi naast komt vind ik ook niet erg hoor Knipoog
Alleen wil gewoon niet zo alles op de grond gooien.
Gewoon even ergens in, en wat er naast valt als dat verlopen en vies is dan hark ik het wel op.
Maar wil niet dat alles overal heen waait en door de hele wei heen verspreid.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:09

Bij ons krijgen ze het gewoon op de grond! Gewoon een paar hopen en steeds op een andere plek!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:10

wij gooien het in badkuipen, we graven ze gedeeltelijk in op zetten er houten paaltjes onder, zodat ze niet met de badkuipen aan de haal gaan......

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 13:16

Hahahahaha

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:57

Ik gooi het ook op de grond. Valt best mee dat het een knoeiboel word als je maar niet overdreven veel voert. In het verleden voerde ik het in een vierkante speciekuip

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:24

Esperanza schreef:
Ik heb deze als ruif:

Afbeelding

Dat is toch het frame van van die grote wateropslagtonnen? Kun je die ook ergens los kopen dan? Ik zit nl. met hetzelfde probleem als ts. Heeft me afgelopen winter heel wat extra hooi gekost Bloos Leg je vers hooi neer, gaat 1 v/d pony's er eerst express over staan piesen Boos! waarna de rest dus de neus ervoor optrekt

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 14:25

Alleen die gaten, daar past toch geen ponyhoef doorheen?
Want anders zou ik zoiets te gevaarlijk vinden als ze daar in kunnen blijven haken als ze gaan schrapen ofzo.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:30

ik dacht net hetzelfd ebij die fot, vind veel te eng dat 1 gaat schrapen met been en erin vast komt te hangen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:33

NatasjaM schreef:
Dat is toch het frame van van die grote wateropslagtonnen? Kun je die ook ergens los kopen dan? Ik zit nl. met hetzelfde probleem als ts. Heeft me afgelopen winter heel wat extra hooi gekost Bloos Leg je vers hooi neer, gaat 1 v/d pony's er eerst express over staan piesen Boos! waarna de rest dus de neus ervoor optrekt

Jep, heb die bij een boer gehaald voor 10 eurie. Zo´n watertank staat er achter als je goed kijkt.
Werkt perfect.

Die gaten zijn ruimer dan 10 x 10 cm, maar ik ben dus niet zo bang voor vastzittende voetjes. Maar je zou er gaas in kunnen spannen, dan zijn de gaten kleiner.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:40

Esperanza schreef:
NatasjaM schreef:

Jep, heb die bij een boer gehaald voor 10 eurie. Zo´n watertank staat er achter als je goed kijkt.
Werkt perfect.

Die gaten zijn ruimer dan 10 x 10 cm, maar ik ben dus niet zo bang voor vastzittende voetjes. Maar je zou er gaas in kunnen spannen, dan zijn de gaten kleiner.

Dan zal ik hier in de buurt toch is gaan rondvragen, 'echte' staande ruiven zijn vrijwel onbetaalbaar (in ieder geval voor mij Clown ) En weer de helf van het hooi laten verknoeien vindt ik echt geen optie. Ze stonden van de winter op een gegeven moment op een bult van 20 cm hoog van ongeveer 1 bij 3! (dat was dan ook tevens één van de weinige droge plekken op een gegeven moment Verdrietig )

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:43

NatasjaM schreef:
Dan zal ik hier in de buurt toch is gaan rondvragen, 'echte' staande ruiven zijn vrijwel onbetaalbaar (in ieder geval voor mij Clown ) En weer de helf van het hooi laten verknoeien vindt ik echt geen optie. Ze stonden van de winter op een gegeven moment op een bult van 20 cm hoog van ongeveer 1 bij 3! (dat was dan ook tevens één van de weinige droge plekken op een gegeven moment Verdrietig )

Dat had ik dus ook. Die echte ruiven kosten een vermogen (iets van 800 eurie dacht ik), dit doet het net zo goed.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:46

Wij hebben ook nog zo'n ding thuis staan, mss een idee voor de winter Lachen

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:47

@capopjekop
Is dat een aanbod? Vingers aflikken

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:52

Nee sorry Tong uitsteken Meer een overweging dat ik pap weleens lief aan kan kijken dat ie hem in de winter naar de wei toe sleept, want dan knoeien ze dus wel ontiegelijk

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:55

Ha ha, geeft niks. Als je hem zelf goed kunt gebruiken heb je groot gelijk Haha! Ik ga hier in de buurt in ieder geval driftig op zoek naar zoiets. Scheelt een hoop ellende in de winter Knipoog

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:58

Je kunt ook een stuk van dat harde zwarte plastic in een hoek van de bak/paddock maken en vastzetten. De hoogte bepaal je dan zelf, bij vrienden van me is het zo'n halve meter hoog.
Hierin het hooi...