teken bij een pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

welmoedz

teken bij een pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 18:42

Hoi,

ik was vandaag bij mijn verzorgpony, en ik zag een teek zitten.
als ik met mijn hand voelde begon de pony te trillen met zijn huid, dus hij had er denk ik wel last van.
aangezien ik bang beng voor alles wat met insecten te maken heeft durfde ik hem niet met de hand eruit te trekken dus ik heb maar de gesp van het halstertouw gebruikt Bloos
toen hij weg was zat er een klein wondje met bloed.
ik wist niet wat ik moest doen want de eigenaren zijn een week met vakantie.
nou vraag ik me af wat moet ik nou doen, of zijn teken niet erg bij paarden?

groetjes welmoed

sorry als het op de verkeerde plek staat maar ikw eet niet waar het anders moet Tong uitsteken

Roos_lover

Re: teken bij een pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:59

Je kan het beste zo'n tekentangetje kopen, die verkopen ze bij dierenwinkels, en ook gewoon bij de kruitvat volgens mij, ze zijn niet duur, en je kan de teek er heel makkelijk mee uitdraaien.

Met de gesp van een halstertouw o.i.d. kan je beter niet doen! Als je de teek kapot maakt en er blijft een deel in de huid zitten, is dat echt niet goed! Volgens mij kan je dan nog beter de teek laten zitten, hij valt er vanzelf na een paar dagen af..

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:04

Nee, ik zou hem niet laten zitten hoor! Het paardje zou er ziek van kunnen worden. Wat ik altijd doe: met je ene hand pak je een stuk vel (zodat het kontje van de teek omhoog steekt) en met de andere hand trek je hem er voorzichtig uit. Als je het zo doet is het kopje er meestal ook uit.

marit34

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:06

Volgens mij heeft de TS m er al uit gehaald... Volgende keer even met een tekentangetje de teek eruit draaien want op een andere manier kan het hoofdje van de teek blijven zitten of de teek kan het opgezogen bloed 'uitspugen' hierdoor heeft je paard meer kans op de ziekte van lyme (als dit ook voor paarden besmettelijk is tenminste, voor honden en mensen iig wel)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:07

je kan hemer zo uittrekken als hij er niet helemaal uit gaat zweert het er wel uit.je kan als je hem eruit hebt getrokken even ontsmetten. de ziekte van lyme komt ook bij paarden voor maar de eerste 36 uur dat de teek er zit brengen ze de ziekte nog niet over.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 20:44

ok, bedankt.
hoe moet ik het ontsmetten? gewoon met wat water een een doekje?
ik kijk meteen morgen of hij er nog meer heeft, dan neem ik het teken tangetje van thuis wel mee.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:50

beste kun je een tekentangetje gebruiken ,
een tek moet je daarmee vastpakken en dan eruit draaien , niet!! hem eruit trekken , juist als je trekt heb je meer kans dat het koppie van de teek blijft zitten ...
als je de teek hebt verwijdert kun je er ontsmettingsmiddel opdoen, betadine is er 1

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:52

Idd.. gewoon dat rotbeest met de tekentang eruit draaien..
beetje betadine, klaar Haha!

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:52

voortaan met tekentangetje want nu heb je kans dat het kopje dr nog inzit

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:33

Citaat:
de ziekte van lyme komt ook bij paarden voor maar de eerste 36 uur dat de teek er zit brengen ze de ziekte nog niet over

Zie bij medisch, na 2 uur kan een teek al ziektes overbrengen. Daat staat een heel topic over wat te doen bij teken enw aar je op moet letten.
Een teek inderdaad altijd verwijderen met een tekentang en daarna eventueel ontsmetten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:35

Mocht de kop van de teek toch achterblijven? laat maar gewoon zitten: het gif is toch al uitgespoten.
Wormspuit met ivermectine helpt volgens mij ook tegen teken. Dat stond iig bij mij in de gebruiksaanwijzing.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 23:53

Ik zou niet meteen in de stress schieten, mijn hond welliswaar, heeft zeker om de dag een teek, die ik er met een draai beweging uittrek. Hij mankeert er nooit wat van. Ook niet als het kopje eens blijft zitten, wat ook wel eens gebeurt. Wel je dier in de gaten houden, wat de ziekte van lyme betreft, kan altijd.

Merel001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:47

Als je een teek er binnen 24 uur uit haalt is er MINDER kans dat de teek de ziekte van Lyme heeft overgebracht op je pony, als deze die meedraagt. 1/4 deel van de teken draagt deze ziekte met zich mee. Zorg dat je de teek, het liefst met een tekentang, tegen de klok in, eruit draait, zodat het kopje en de pootjes er ook uit zijn. Dan even ontsmetten, en de teek doden!