Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Jos1 schreef:Geen idee of het komt door de 6 maanden.
Je kunt hem het beste alleen dan achter laten, mits hij niet door het draad gaat of zo iets, vaak is het gedrag binnen een week over.
Dan weet hij dat het andere paard terug komt.
Op stal zetten kan wel, maar ook dat leren ze, en ook dan leert hij dat het andere paard terug komt, maar is meer werk.

ulestro schreef:mss telkens met een ander paard op de weide plaatsen?

Sambo schreef:Volgens mij kun je hier weinig aan doen.
Ik heb er ook zo een.Springt zelf uit de wei achter de rest aan.
Er zit bij ons niets anders op dan mee naar binnen nemen als de rest ook naar binnen gaat.
Die van mij is zelfs zo erg dat als we op wedstrijd gingen,we nooit met tweeen op een trailer konden.Als er een wegging brak ze de trailer af.Ook als ze wist dat haar reisgenoot ergens rondliep op het wedstrijdterrein bleef ze hinnikken en was echt niet te rijden.Als ze alleen mee ging was er helemaal niets aan de hand.
Het kan er natuurlijk wel aan liggen dat ze 6 maanden alleen heeft gestaan,verlatingsangst.
Maar volgens mij zit dit gewoon in je paard,weinig aan te doen.
Ga die van mij morgen naar een wei brengen bij mensen.
Moet dan echt duidelijk zeggen dat ze niet alleen kan zijn.

joyce B schreef:Met Andrew heb ik dat ook gehad.
Hij had bij de vorige eigenaren waar ik hem verzorgde altijd alleen gestaan en ik kon altijd heel makkelijk met hem van huis buitenrijden, liep zo de trailer op naar les enz.
Toen ik hem verhuisde naar een pensionstal met andere paarden werd hij heel erg gericht op andere paarden.
Staken als ik het erf af wilde, heel erg druk doen, niet meer alleen willen staan, omdraaien en naar huis willen rennen, druk op de terugweg en dreigen me eraf te gooien...
Ik denk dat hij toch wel ongemerkt last heeft gehad van het alleen staan (toen erg gericht op mensen, maar niet onrustig of down ofzo) en dat nadat hij bij andere paarden is komen te staan hij zich echt goed ging voelen en bang is dat hij weer alleen moet staan.
We zijn nu 8 jaar verder en het gaat nu gelukkig weer wat beter. Maar die zelfstandige stoere pony die overal langs loopt en altijd vlot voorop durft en van huis wil, en zo de trailer op loopt, dat is hij niet meer...
Ik hoop dat jouw paard zich ook wat gaat hechten aan de andere paarden in de groep zodat hij niet meer afhankelijk is van dat ene paard.
misschien is het goed hem afwisselend apart te zetten met andere paarden uit die kudde (gelijk vanaf stal) zodat ze gedwongen zijn meer naar elkaar toe te trekken om steun bij elkaar te zoeken. Dat werkt hier thuis in elk geval wel. Als je dat regelmatig doet, of een weekje achter elkaar, dan gaan ze in een grote groep vaak ook meer met elkaar om.
Natuurlijk alleen paarden uitkiezen die geen grote ruzie gaan maken...