Paard volledig in de stress?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BlacKjee

Paard volledig in de stress?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 19:36

Mijn paard heeft 6 maanden op stal gestaan en contact met andere paarden verloren is gegaan, Heb ik in overleg met DA besloten om hem op de wei te doen dag en nacht.. dit gaat goed maar het probleem is nu dat hij zich gaat vast klampen aan een ander paard.. als die weggaat, raakt hij in de stress we zetten hem nu eerst binnen als ze wil gaan rijden en zetten hem weer buiten als dat paard ook naar buiten gaat, zou dit komen omdat hij 6 maanden geen enkel contact had met paarden? Ik herken me eigen paard er niet door terug, zou dit over een paar weken over kunnen zijn? ik word er moedeloos van, hij loopt me omver etc!
Ik hoor het graag.

BlacKjee

Re: Paard volledig in de stress?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 20:42

niemand sorry dat ik zo ongeduldig bent..

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:53

Geen idee of het komt door de 6 maanden.
Je kunt hem het beste alleen dan achter laten, mits hij niet door het draad gaat of zo iets, vaak is het gedrag binnen een week over.
Dan weet hij dat het andere paard terug komt.
Op stal zetten kan wel, maar ook dat leren ze, en ook dan leert hij dat het andere paard terug komt, maar is meer werk.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 23:26

mss telkens met een ander paard op de weide plaatsen?

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 13:58

Jos1 schreef:
Geen idee of het komt door de 6 maanden.
Je kunt hem het beste alleen dan achter laten, mits hij niet door het draad gaat of zo iets, vaak is het gedrag binnen een week over.
Dan weet hij dat het andere paard terug komt.
Op stal zetten kan wel, maar ook dat leren ze, en ook dan leert hij dat het andere paard terug komt, maar is meer werk.

Ja ik had hem graag alleen achter gelaten maar hij zit nog met dat been en ik ben bang dat hij het op die manier alleen maar erger maakt..

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 13:59

ulestro schreef:
mss telkens met een ander paard op de weide plaatsen?

Er staat nog een ander paard erbij gaat hij soms ook wel naar toe, en inderdaad misschien steeds een ander paard

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:13

Volgens mij kun je hier weinig aan doen.
Ik heb er ook zo een.Springt zelf uit de wei achter de rest aan.
Er zit bij ons niets anders op dan mee naar binnen nemen als de rest ook naar binnen gaat.
Die van mij is zelfs zo erg dat als we op wedstrijd gingen,we nooit met tweeen op een trailer konden.Als er een wegging brak ze de trailer af.Ook als ze wist dat haar reisgenoot ergens rondliep op het wedstrijdterrein bleef ze hinnikken en was echt niet te rijden.Als ze alleen mee ging was er helemaal niets aan de hand.
Het kan er natuurlijk wel aan liggen dat ze 6 maanden alleen heeft gestaan,verlatingsangst.
Maar volgens mij zit dit gewoon in je paard,weinig aan te doen.
Ga die van mij morgen naar een wei brengen bij mensen.
Moet dan echt duidelijk zeggen dat ze niet alleen kan zijn.

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 17:36

Sambo schreef:
Volgens mij kun je hier weinig aan doen.
Ik heb er ook zo een.Springt zelf uit de wei achter de rest aan.
Er zit bij ons niets anders op dan mee naar binnen nemen als de rest ook naar binnen gaat.
Die van mij is zelfs zo erg dat als we op wedstrijd gingen,we nooit met tweeen op een trailer konden.Als er een wegging brak ze de trailer af.Ook als ze wist dat haar reisgenoot ergens rondliep op het wedstrijdterrein bleef ze hinnikken en was echt niet te rijden.Als ze alleen mee ging was er helemaal niets aan de hand.
Het kan er natuurlijk wel aan liggen dat ze 6 maanden alleen heeft gestaan,verlatingsangst.
Maar volgens mij zit dit gewoon in je paard,weinig aan te doen.
Ga die van mij morgen naar een wei brengen bij mensen.
Moet dan echt duidelijk zeggen dat ze niet alleen kan zijn.

Maar hij heeft dit nooit gedaan, het is begonnen toen hij met een ander in de wei stond, voorheen stond hij altijd alleen en als er een ander paard wegging was er niets aan de hand,

Maxy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 18:32

Ik denk zelf (weet de situatie niet precies natuurlijk) dat de overgang een beetje te abrubt is geweest.. Je paard heeft eerst 6 maanden binnen gestaan en toen ineens met een ander paard.. Misschien als je hem eerst alleen overdag buiten had gedaan het makkelijker was geweest omdat hij dan snachts binnen stond.. Maar goed daar heb je nu niets aan..

Je ziet dit meer hoor.. het is lastig en het enige is dat ze moeten leren om er bij weg te gaan..

Dat je paard je omver gaat lopen is niet zo mooi.. daarin zou ik je paard toch nog weer even heel goed duidelijk maken wie er de baas is.. je moet geen nare situaties krijgen natuurlijk..

het is lastig.. weet 't maar oefenen.. steeds een beetje langer erbij weg..
maar succes iig! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:33

Mijn paard heeft vroeger ook altijd alleen gestaan. We zijn op een stal gekomen waar nog 1 pony stond. Ze heeft zich 4 jaar geleden aan de pony (Jopie) vastgeklampt en dat is nu nog steeds zo. Vice versa ook trouwens. Je mag iedereen uit de weide halen, behalve Jopie en andersom. Als Jopie er wel uit wordt gehaald, gaat Debje op stal. Daarna moeten we haar droog stappen, zo bezweet ik ze. Heel naar, maar niets helpt, andere paarden er bij zetten helpt ook niet. Ze staan nu wel in een kleine kudde in de wei en we hopen dat ze dan uiteindelijk toch iets minder last er van heeft (ze is de leider). Ze verdedigt Jopie wel tegen de andere paarden, als een paard Jopie wat wil doen, komt ze er aan gegaloppeerd en gaat er tussen staan. We halen ze ook niet meer uit elkaar, Deb is 22 en Jopie 26
Ik denk dat je toch moet blijven proberen haar er uit te halen en met haar wandelen of zoiets, als dat kan met haar been. Dat ze misschien zelf ook door krijgt dat de weide met maatje wel weer komt, misschien accepteert ze het andersom dan ook. Ook dat andere paard er uit blijven halen, ze moeten er toch aan wennen, vooral als je er weer mee gaat rijden.

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:53

Is er geen mogelijkheid om nog een pony of paard bij ze in de wei te zetten? Dan staat er nooit eentje alleen als er 1 paard werggaat. En anders inderdaad toch gewoon eraan laten wennen. Misschien door dat paard er af en toe ook heel kort uit te halen (even poetsen en weer terugzetten) bijvoorbeeld, zodat jouw paard wat sneller doorkrijgt dat z'n maatje echt wel weer terugkomt. Ik denk dat het nog steeds wel even kan duren, maar het kan ook zijn dat hij het wel snel doorkrijgt omdat hij het al gewend is geweest voorheen. Aan de andere kant kan het natuurlijk ook juist zijn dat hij daardoor juist bang is om weer alleen achtergelaten te worden. Wat dat betreft kan je natuurlijk nooit voorspellen hoe een paard erop gaat reageren.
Beste zou toch echt zijn dat hij een ander maatje nog bij 'm in de wei zou hebben staan.

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 06:34

Bedankt voor de reacties, Als eerste heb ik hem een tijdje alleen in de wei gezet dat ging altijd erg goed, hij maakte daar nooit een probleem van is erg makkelijk in omgang toen er een nieuw paard bij ons op stal kwam en in de wei bij mijn paard werd gezet begonnen de problemen Als ik hem eruit haalde ging hij hinniken en rondjes rennen helemaal nat van het zweet, Op stal was hij niet meer te houden menige touwen hebben het niet overleefd. Tot een vrouwtje zei, anders zet je hem bij onze paardjes die zijn heel rustig van zichzelf nu staat hij overdag met 2 paardjes ook de ene aan wie hij zich vastklampt, en een andere, s'achts staat hij met hetzelfde paard ik haal hem er uit, en ga dan even lopen of poetsen maar hij word dan echt knettergek gilt de hele boel bij elkaar en als hij dan terugstaat is hij rustig..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 07:33

Met Andrew heb ik dat ook gehad.
Hij had bij de vorige eigenaren waar ik hem verzorgde altijd alleen gestaan en ik kon altijd heel makkelijk met hem van huis buitenrijden, liep zo de trailer op naar les enz.
Toen ik hem verhuisde naar een pensionstal met andere paarden werd hij heel erg gericht op andere paarden.
Staken als ik het erf af wilde, heel erg druk doen, niet meer alleen willen staan, omdraaien en naar huis willen rennen, druk op de terugweg en dreigen me eraf te gooien...

Ik denk dat hij toch wel ongemerkt last heeft gehad van het alleen staan (toen erg gericht op mensen, maar niet onrustig of down ofzo) en dat nadat hij bij andere paarden is komen te staan hij zich echt goed ging voelen en bang is dat hij weer alleen moet staan.

We zijn nu 8 jaar verder en het gaat nu gelukkig weer wat beter. Maar die zelfstandige stoere pony die overal langs loopt en altijd vlot voorop durft en van huis wil, en zo de trailer op loopt, dat is hij niet meer...

Ik hoop dat jouw paard zich ook wat gaat hechten aan de andere paarden in de groep zodat hij niet meer afhankelijk is van dat ene paard.
misschien is het goed hem afwisselend apart te zetten met andere paarden uit die kudde (gelijk vanaf stal) zodat ze gedwongen zijn meer naar elkaar toe te trekken om steun bij elkaar te zoeken. Dat werkt hier thuis in elk geval wel. Als je dat regelmatig doet, of een weekje achter elkaar, dan gaan ze in een grote groep vaak ook meer met elkaar om.
Natuurlijk alleen paarden uitkiezen die geen grote ruzie gaan maken...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 07:39

Hoe lang staat hij nu in dat groepje?
Mijn paard was de eerste week in z'n nieuwe groep ook erg onrustig. Gillen op stal enzo, hij was nog niet zeker van zijn plaats in de groep en dat maakte hem onrustig. Inmiddels is de groepsindeling duidelijk en hij een stuk rustiger.

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 18:13

joyce B schreef:
Met Andrew heb ik dat ook gehad.
Hij had bij de vorige eigenaren waar ik hem verzorgde altijd alleen gestaan en ik kon altijd heel makkelijk met hem van huis buitenrijden, liep zo de trailer op naar les enz.
Toen ik hem verhuisde naar een pensionstal met andere paarden werd hij heel erg gericht op andere paarden.
Staken als ik het erf af wilde, heel erg druk doen, niet meer alleen willen staan, omdraaien en naar huis willen rennen, druk op de terugweg en dreigen me eraf te gooien...

Ik denk dat hij toch wel ongemerkt last heeft gehad van het alleen staan (toen erg gericht op mensen, maar niet onrustig of down ofzo) en dat nadat hij bij andere paarden is komen te staan hij zich echt goed ging voelen en bang is dat hij weer alleen moet staan.

We zijn nu 8 jaar verder en het gaat nu gelukkig weer wat beter. Maar die zelfstandige stoere pony die overal langs loopt en altijd vlot voorop durft en van huis wil, en zo de trailer op loopt, dat is hij niet meer...

Ik hoop dat jouw paard zich ook wat gaat hechten aan de andere paarden in de groep zodat hij niet meer afhankelijk is van dat ene paard.
misschien is het goed hem afwisselend apart te zetten met andere paarden uit die kudde (gelijk vanaf stal) zodat ze gedwongen zijn meer naar elkaar toe te trekken om steun bij elkaar te zoeken. Dat werkt hier thuis in elk geval wel. Als je dat regelmatig doet, of een weekje achter elkaar, dan gaan ze in een grote groep vaak ook meer met elkaar om.
Natuurlijk alleen paarden uitkiezen die geen grote ruzie gaan maken...

Hij staat de hele dag en nacht buiten dus hij is er gericht op die merrie er staat wel een ander paard op de wei maar die geef hij weinig aandacht, hij staat er soms wel naast, toen ik hem vanmiddag riep kwam hij wel naar me toe en ging hij met me knuffelen.. er komt misschien nog een paard bij dus het is afwachten hoe hij reageert daarop misschien zet ik die 2 wel even apart..