HELP! smerig paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fortuna22

HELP! smerig paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 22:24

Sinds kort is mijn 3 jarige weer terug op stal.
Hij moest daar uiteraard aan wennen en maakte er een `gezellige`puinhoop van... Knipoog
Maar dat blijft hij nu dus doen!
Ik word er gek van!
Ik heb al van alles geprobeerd,oa veel stro,weinig stro,vaak mesten,weinig mesten.
Nu weet ik het echt niet meer...Heeft iemand een idee??

P.s hij heeft meerdere uren weidegang per dag.

mana

Re: HELP! smerig paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:28

leg als onderlaag vlasstro in je stal daar kun je eventueel sto overheen leggen en dat werkt echt super ik heb namelijk ook zón viespeuk en die is nu inmiddels 7 jaar geworden dus het word er niet beter op!! Knipoog

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 22:31

Haha,dat geeft hoop!! Clown
Ik heb wel meer viezerikken maar die werden in de loop der tijd wel schoner...(ook jongere paarden)
Ik vindt het een goed idee!!maar het probleem is alleen dat ik geen vlas of zaagsel kan af voeren...

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:32

hoelang doet hij dit al?
toen ik in februari een 3 jarige kocht was dat ook zo'n smeerkees op stal maar na een 1,5/2 maanden is dat vanzelf overgegaan en ze houd nu de stal keurig op orde.
Laatst bijgewerkt door Trieske_ op 20-05-07 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:32

mijn viespeuk is nu 11 en poept echt waar hij staat!! in de voerbak, waterbak smeert zn brokken/kwijlmengsel aan de deuren!!haha maar ik heb een dike laag zaagsel in zijn stal liggen(ook omdat hij stro eet) dit werkt super! minder mest werk en geen vieze vlekken!zaagsel blijft droog en neemt meer nattigheid op als stro of vlasstro.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 22:35

Ja,ik zeg sinds kort maar hij is nu een maand of 3-4 terug.
Hij eet normaal van zijn stro en de rest maakt hij een soort brei van en gooit hij in één hoek zodat hij verder kaal staat.

Zaagsel of vlas zou idd een goed idee zijn maar dit kan ik niet af voeren...

mana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:36

nee die van mij is het altijd blijven doen het is gewoon een vieze ruin ,maar in de winter had hij wel eens rotstraal en dit was voor mij de enige oplossing en wij rijden het gewoon met de rest mee uit over het land

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 22:43

Ja,dan moet je wel!
Daar heeft hij gelukkig(nog)geen last van.
Had ook al aan zoiets zitten denken maar mijn mestboer wil absoluut geen zaagsel oid en ik heb niet de mogelijkheid om het zelf over het land heen te rijden...

(lastig he!? Clown )

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:56

juksz schreef:
Ja,dan moet je wel!
Daar heeft hij gelukkig(nog)geen last van.
Had ook al aan zoiets zitten denken maar mijn mestboer wil absoluut geen zaagsel oid en ik heb niet de mogelijkheid om het zelf over het land heen te rijden...

(lastig he!? Clown )

misschien gek idee Bloos
wij kunnen geen mest veld maken omdat de mestboer niet achter kan komen met zn grote wagen....
wij hebben nogal wat volkstuinen bij ons in de buurt en die mensen hebben het liefste mest zonder stro dus vlas of zaagsel!
met 9 stallen hebben wij in de wintermaanden 1 of 1 1/5 aanhanger mest

anders toch poetsen !!

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 23:04

Dat is misschien wel een idee,zit nl met het zelfde probleem(geen tractor die bij het land kan)

Poetsen vindt ik niet erg,vindt het gewoon naar om hem s´morgens in zo´n vieze stal te zien staan terwijl de rest lekker in het stro ligt te pitten...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 23:07

Je kunt ook een paar balen rapsodie (koolzaadstro) erin doen, dat kun je gewoon over het land uitrijden, net als stro. Het neemt ook nog meer vocht op dan zaagsel.
Zo doen wij het ook bij onze paarden. Eerst een paar balen rapsodie en dan nog wat stro erin. Dan blijft het een stuk schoner in de stal.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 23:10

Thanks voor de tip!
Maar kan het helaas niet over het land uitrijden,er kan nl geen traktor op het land komen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 23:19

meer weidegang Knipoog

tja, sommige paarden zijn erg vies op stal. waar ik de mijne drie dagen 24 uur op stal kan laten (niet dat het ooit gebeurt, ik mest elke dag uit als hij op stal staat, en dat is alleen als het land écht te nat is in de winter, en dan nog alleen 's nachts), MOET de merrie van de stalhouder elke dag zowat de hele box leeghebben. ze poept en plast in één helft van de box (mijn paard in één hoekje), en smeert dat helemaal door elkaar, incl het schone stro uit de andere helft van de box. de dag erna is er dus een stal die tot de helft stro op de bodem heeft, en de andere helft bestaat uit een smerige laag stro met pies en poep. sommige paarden zijn nou eenmaal zo. bij velen wordt het minder, bij sommigen niet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 16:48

Is het een hengst/ruin of een merrie? vaak worden merries netter als ze een keer een veulen hebben gekregen. Ruinen en hengsten blijven meestal smeerpoetsen als ze dat eenmaal zijn geworden.

Wat je nog kunt proberen is het goede voorbeeld geven: gooi alle mest in 1 hoek, en laat het daar een tijdje liggen, met een beetje geluk gaat je paard voortaan in die hoek mesten.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 22:18

Dat is misschien wel een idee!!
Op het moment leg ik het schone stro aan één kant van zijn box en hij wroet dat dan naar de andere kant waar het plotseling is veranderd in een mesthoop! Verdrietig
Daar tussen in laat hij het kaal.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:30

bij mijn jonkie (toen die door omstandigheden een tijdje 's nachts op stal moest) legde ik op één plaats de bedekking, en in een hoek elke keer de meest verse drol. het heeft zeker verschil gemaakt, hoewel hij niet echt een viespeuk was al... mijn ruin doet het altijd in één hoekje, mijn merrie langs de muur aan één kant. allemaal lekker schoon en makkelijk dus!

joyca23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:50

Meestal leren ze het na een tijdje vanzelf wel af, omdat ze dan gewent zijn aan het idee stal. De meeste paarden vinden het zelf namelijk ook niet zo prettig om in de viezigheid te staan.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 14:06

Ja,dat is meestal wel zo.
Maar dit is echt een volhouder!! Haha!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:10

merrieveulen schreef:
meer weidegang Knipoog

Precies wat ik dacht! Haha!

Maar er is hoop, mijn paard is nu 9 en houdt nu eindelijk zijn stal netjes. Maar hij staat dan wel hele dagen buiten. Als hij minder buiten staat is zijn stal ook gelijk een zooi.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 14:13

Ha ha,ja dat snap ik!
Maar hij staat een groot deel van de dag buiten.
Het kost hem echter een half uurtje om zijn prachtige schone stal te veranderen in een complete choas!

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 14:14

Chaos bedoel ik dan.... Clown

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:15

Dat deed de mijne eerder ook, gaat nu goed (5 jaar later). Kwestie vd lange adem... Knipoog

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 14:16

Pfff..... 5 jaar!!!!
Dat gaat een hoop stro kosten! HA HA!!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:18

*LOL* Maar nu heb ik aan 2 plakjes per dag genoeg en ben ik daar heeeel blij mee. Je moet maar zo denken, als hij dan eindelijk de boel netjes houdt dan ben je tenminste echt blij mee...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:21

als je een mogelijkheid hebt om meerdere keren per dag drollen te wippen zou ik dat zeker doen. het is maar een hele kleine moeite en het houdt je stal een stuk schoner. ze kunnen de poep dan niet meer door de hele stal lopen.
verder haal je dan 1x per dag het natte eruit.