Paard eet hele stal stro leeg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Buckje

Paard eet hele stal stro leeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 16:32

Djimmy (haflinger) eet zijn hele stal met stro leeg, nu hadden we al de tip gehad, om het viezer te houden. Dat hebben we gedaan, maar het is snel te vies, dus dan moet het er al uit.

Hij blijft het eten, eergister had ik zijn stal verschoont, en wat vieser van mijn andere ponys erbij gedaan. Nu is de stal al weer helemaal leeg, en hier baal ik dus wel van.

Wat kan ik nog doen om het op te lossen ? Kan hem moeilijk op helemaal niets zetten.
zou een graaskorf helpen ?

andere vloerbedekking is geen optie, ivm ruimte en de mesthoop.
hij krijgt genoeg hooi.

marleen_usar

Re: Paard eet hele stal stro leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:34

Azijn heb je dat er al over heen gespoten?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:22

ik zou toch maar eens gaan overwegen om hem op vlas te zetten , je haalt er minder uit dan stro, een graskorf helpt niet want dan kan hij als nog eten

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:42

zou hem toch echt op vlas of zaagzel zetten.
graaskorf zal zijn humeur niet al te best van worden als hij daar dag en nacht mee moet staan.
Als je je andere pony's ook op vlas of zaagzel zet ben je van het probleem ruimte af

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:13

vlas kunnen ze ook eten

maar hoeveel stro gaat er zijn stal in?
en hoeveel ruwvoer krijgt hj
hoe ziet hij er verder uit , is hij koliekgevoelig of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:17

Teveel eten aan stro kan op den duur een erg koliek gevoelig paard opleveren.
Meer ruwvoer geven is geen optie tenzij je hem onbeperkt op ruwvoer zet. Want al geef je zon dier 2 keer zoveek ruwvoer dan je normaal doet, als het op is, gaat deze over naar het eten van stro.

Mocht dit geen optie zijn omdat jouw paard niet van ophouden weet qua ruwvoer eten (en zichzelf asnog aan koliek helpt op die manier), dan zit er niks anders op om het paard op Vlas/zaagsel te zetten.
Ook vlas kunnen ze van eten. Maar dit komt erg weinig voor.
Vind het overigens wel een beetje cru om te zeggen: andere vloerbedekking is geen optie, ivm ruimte en de mesthoop. Ik ben namelijk van mening dat het welzijn van het dier voor gaat. En als je geen mogelijkheden hebt waar je nu staat. Is het wel het overwegen (op zijn minst) waard om te gaan verhuizen qua stalling.

Sonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:11

Overzetten op Rapsodi.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 23:31

[***] schreef:
Teveel eten aan stro kan op den duur een erg koliek gevoelig paard opleveren.
Meer ruwvoer geven is geen optie tenzij je hem onbeperkt op ruwvoer zet. Want al geef je zon dier 2 keer zoveek ruwvoer dan je normaal doet, als het op is, gaat deze over naar het eten van stro.

Mocht dit geen optie zijn omdat jouw paard niet van ophouden weet qua ruwvoer eten (en zichzelf asnog aan koliek helpt op die manier), dan zit er niks anders op om het paard op Vlas/zaagsel te zetten.
Ook vlas kunnen ze van eten. Maar dit komt erg weinig voor.
Vind het overigens wel een beetje cru om te zeggen: andere vloerbedekking is geen optie, ivm ruimte en de mesthoop. Ik ben namelijk van mening dat het welzijn van het dier voor gaat. En als je geen mogelijkheden hebt waar je nu staat. Is het wel het overwegen (op zijn minst) waard om te gaan verhuizen qua stalling.

helemaal mee eens. bovendien, wij hebben hier ook vlas én zaagsel én stro op de mestbult, niemand die daar moeilijk over doet. vlas is in feite gewoon gehakseld stro dus moet geen probleem zijn. en voer het opslaan ervan, als hij geen stro verbruikt kan je minder stro kopen, en die ruimte opvullen met pakken vlas.
je kunt hem ook gewoon lekker buiten laten, op een afgezet stukje als hij te dik wordt.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 08:06

Misschien verveelt hij zig gewoon ? Mijn vorige verzorgpaard at ook heel zijn stal leeg, toen heb ik een skippybal opgehangen en toen was het over. Behalve als het slecht weer is.
Mijn paard heeft dit ook gedaan, ze heeft nu een stal gekregen waar ze met haar hoofd naar buiten kan hangen en is dit ook een stuk minder geworden.
Misschien een ideetje?

MineBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:37

Ik zou hem ook gewoon op vlas zetten!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:45

hoeveel hooi krijgt je dier precies dan?

want stro eten is toch vaak een tekort aan ruwvoer, probeer desnoods of je wat ouder hooi kunt kopen of graszaadhooi,daar zit minder voeding in dus kun je er vrij veel van voeren, en dan blijven ze ook van het stro af Knipoog

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 10:17

Paard krijgt een hele berg hooi, en heeft een jollybal en likit op stal.

het dier hoeft zich niet te vervelen, naast hem staan mijn 2 mini shetlanders, en ze hangen naar elkaar toe. hij kan alles zien etc.

Ik zat te denken aan rubbere matten, en daar een laagje stro op, maar minder.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 10:20

marleen_usar schreef:
Azijn heb je dat er al over heen gespoten?

wat heeft hier het effect prescies van ?

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:27

dat het vies smaakt...

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:52

en ruikt Haha!

Clautt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:00

Ik heb precies het zelfde gehad ! Ook met een haflinger . Nu staat ze op vlas en heb nergens meer last van!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:06

Potstal maken, op de juiste manier houdt je wel een schone bovenlaag. Goed opstrooien, eventueel drollen weghalen, maar niks losmaken van de bodem.
Die bovelaag kan je evt. voorzien van een beetje azijn uit de plantenspuit. En regelmatig (wat armer)hooi aanbieden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:21

Gewoon andere bodembedekking. Als je een goede zoekt kan je de mest best ergens kwijt wij hebben ook even moeten zoeken naar een boer waar we het kwijt konden maar we hebben het wel gevonden uiteindelijk.

DNIEKJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:22

rossebol schreef:
zou hem toch echt op vlas of zaagzel zetten.
graaskorf zal zijn humeur niet al te best van worden als hij daar dag en nacht mee moet staan.
Als je je andere pony's ook op vlas of zaagzel zet ben je van het probleem ruimte af

Idd!

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:22

ik denk dat zaagzel of vlas een betere oplossing is dan je paard op rubber matten laten liggen met een beetje stro.
dan kan hij geeneens lekker liggen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:24

Ja of Hemperade wij vonden heel snel een pensionstal waar we de Hemperade heem mochten brengen.

Een graaskorf op stal lijtk me ook echt geen oplossing beetje sneu als hij daar dan de hele nacht mee moet staan

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:27

rossebol schreef:
ik denk dat zaagzel of vlas een betere oplossing is dan je paard op rubber matten laten liggen met een beetje stro.
dan kan hij geeneens lekker liggen

inderdaad. de rubber matten waren een paar jaar terug helemaal in opkomst, maar veel mensen komen er van terug. er zijn nl maar weinig écht geschikte matten in omloop.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:31

het stro eten is niet perse uit verveling
mijn paard at ook heel haar stal stro leeg; ik heb ze toen op houtkrullen moeten zetten.
voor haar gezondheid was het ook niet al te best, stro zorgt voor veel lucht inwendig.
nu staat ze op vlas of mengeling van vlas en houtkrullen.
Het vlas moet ik ook heel erg mengen met viezer vlas want dat eet ze ook heel graag.
het allerbeste is mengen met houtkrullen, prima optie en proper ook.
Bij ons hebben de voeren liever mest vanuit vlasstallen dan strostallen omdat die een lagere zuurtegraad hebben (heb ik begrepen)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:15

Mijn oude bijrijdpaard at ook altijd al haar stro op, toen ze op vlas stond in het begin niet meer, maar na een tijdje begon ze dat ook te eten. Nu staat ze volgens mij op zaagsel met vlas, omdat zaagsel alleen te duur is.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:45

Wat krijgt je pony aan afleiding? Staat ze 24/7 op stal of komt ze nog een groot gedeelte van de dag samen met anderen in de wei? Verveling kan een oorzaak zijn.

Ook honger kan een oorzaak zijn. Toen ik mijn paard net had gekocht at hij ook alle stro op, de vorige eigenaar had hem nogal schraal gehouden. We hebben hem op houtkrullen gezet en nadat hij 'aangegeten' was weer op stro. Toen ging het goed en at hij zijn stal niet meer leeg.