zuring in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stado

zuring in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 21:16

Mijn paarden gaan binnenkort verhuizen naar een nieuwe wei. Deze wei is echter erg verwaarloosd de afgelopen tijd en staat in middels vol met zuring en boterbloemen. Ik heb al het een en ander opgezocht over hoe ik dat het beste aan kan pakken en begreep dat ik het beste kan spuiten en in het najaar kalk kan strooien. Ik heb nog één vraagje: kan ik ná het spuiten nog hooien? Want wat gebeurd er met het gras als ik bijvoorbeeld Bofix gebruik? Wordt het gras gespaart?
Ik wil de wei het liefst op korte termijn al laten spuiten (als het weer meewerkt natuurlijk), zou ik dan in juni nog kunnen hooien?
Ik hoop dat er mensen zijn die hier antwoord op weten Knipoog (er komt nogal wat bij kijken als je, je eigen wei gaat beheren Clown )

Stado

Re: zuring in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 18:05

Weet niemand wat het handigste is??? Verward

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:54

Gewoon even een loonwerker in de buurt bellen, die weet vaak prima te vertellen hoe en wat. Normaal zorg je dat je paard/pony tenminste een week niet in de betreffende wei komt en kun je gewoon hooien van die wei. (zo heb ik het tenminste jarenlang gedaan zonder problemen Haha! )

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:56

spuiten kan je nuw el doen, maar hoelang erna wil je hooien?/
ik zou daar toch een tijdje mee wachten
Kalk kan je in voorjaar ook al op strooien, net zoals kunstmest
beste kun je doen voordat het gaat regenen, regent t gelijk de grond in

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:14

Ik zou niet gaan hooien na het spuiten, dan krijg je echt waardeloos hooi, er zit dan namelijk erg veel zuring in het hooi... en dat vinden de paarden ook droog niet lekker. Bovendien heb je de kans dat er nog wat gifstoffen in de plant blijven zitten..

Ik zou kiezen voor: kort laten eten, dan spuiten, paarden er een week of 2 afhouden tot de zuring dood is, alles afmaaien, en dan de paarden er weer op.

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 13:43

_angela_ schreef:
Ik zou kiezen voor: kort laten eten, dan spuiten, paarden er een week of 2 afhouden tot de zuring dood is, alles afmaaien, en dan de paarden er weer op.

Dat is duidelijk!! Dankje Haha!
Maar kort laten eten met de zuring en de boterbloemen nog op de wei??? Want er staat echt heel veel. (zal even een foto uploaden...)

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 13:47

Afbeelding
(al het rode is dus de zuring Knipoog De boterbloemen vallen mee, die staan er af en toe tussen)

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:33

ik zou niet hooien ivm de gifstoffen. Kan zo geen boterbloemen zien vanaf de foto. Zuring is niet giftig, dacht ik, dus ik zou de paarden er gewoon opgooien en dan misschien einde van de zomer de boel omploegen en opnieuw zaaien?!? Dan hoef je niet met gif te werken. Haha!
Maar vanaf een foto wat moeilijk te oordelen.

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 15:01

zuring is wel giftig voor paarden. Natuurlijk niet zo erg als JKK en gelukkig laten ze het vaak staan, maar giftig is het wel. Zuring is ook giftig in gedroogde vorm, want anders had ik het gewoon zonder spuiten kunnen hooien (wat bijvoorbeeld met boterbloemen geen probleem is). Boterbloempjes staan er wel, goed zoeken Bloos (die staan aan de andere kant van de wei vooral...Clown )

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:09

ik heb even gegoogled en kan niet duidelijk uithalen of het nou giftig is de een zegt van wel, de ander zegt van niet. Hoe kom jij aan de wetenschap dat het giftig is? Gelukkig heb ik het amper in de weide staan. Geloof 2 plantjes maar die gaan vanavond met de schop eruit (voor de zekerheid dan maar hihi)!!

Dit stukje stond op http://www.hoefnatuurlijk.nl:
Ridderzuring is noch in verse vorm, noch in gedroogde vorm giftig, tenzij het paard het in zeer grote hoeveelheden gaat eten. En dat doen ze meestal niet. Het is wel een indicatie van een slecht onderhouden of verwaarloosd land. Boeren zullen dit kruid altijd willen bestrijden - niet vanwege het gif maar vanwege het feit dat het zich enorm verspreid en de plaats van goed gras gaat innemen. De zaden blijven ook tientallen jaren vruchtbaar.

Maar ergens anders stond het weer op de lijst van niet giftige onkruiden... (ben de pagina kwijt, ga nog even zoeken...)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:11

Zuring is NIET giftig,de Boterbloem is WEL giftig.Maar de paarden eten zowiezo geen boterbloemen en zuring houden ze niet echt van.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:19

Jeetje, daar krijg je nog een hele klus aan. Zo te zien staat de zuring al in bloei dus na het spuiten gaan er weer nieuwe planten opkomen. Omploegen en opnieuw inzaaien zonder dood te spuiten is geen doen. Zuring zaad doet het volgend jaar nog steeds en dan heb je weer een rood weiland.
Idd loonwerker inschakelen. Bij boterbloem kan je niet snel genoeg zijn, dat groeit als een gek met dit weer. En zo te zien ook voor paardenbloem (maar dat is geloof ik het zelfde spul al boterbloemen) spuiten. En na het spuiten (dat zal heus dit jaar een tweede keer moeten) een bemestingsplan opstellen want anders blijf je aan de gang.
Hooien van dit land is vrij nutteloos. Je krijgt allemaal rommel tussen je gras en vaak beschimmelt het beetje gras wat er zit doordat de stengels veel langer nodig hebben om te drogen dan dat beetje gras. en met een beetje pech zit er weer zuringzaad in je hooi dat dus weer uitzaait als je het hooi op het land zou geven.

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 15:59

cano schreef:
Ridderzuring is noch in verse vorm, noch in gedroogde vorm giftig, tenzij het paard het in zeer grote hoeveelheden gaat eten.

Van jouw stukje wordt ik veel blijer Go jij! Go jij! !!

Ik had deze stukjes gevonden (maar idd, de één zegt weer wat anders dan de ander...):

Wikipedia:
De planten bevatten oxaalzuur. Hierdoor kunnen ze bij consumptie van grote hoeveelheden aanleiding geven tot vergiftigingsverschijnselen bij herkauwers en paarden.

Dierenkliniek Vrieselaar: (http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... 0/jjk.html)
JKK is niet de enige gevaarlijke plant. Sterker nog, er zijn erg veel gifplanten. Zuring, vingerhoedskruid, monnikskap, rhodondendron, azalea en groen eikenloof zijn maar enkele voorbeelden van een lange reeks.

Maar ik heb inderdaad net gelezen dat het voornamelijk in grote hoeveelheden giftig is (waarmee mijn ongerustheid nog niet echt is weggenomen omdat ik grote hoeveelheden heb staan én omdat mijn pony's eerst eten en dan proeven Tong uitsteken) en ik ben blij dat ik je gelijk kan geven Haha!

Ik denk dat ik de heren gewoon laat grazen en dan zodra ik ze een stukje verzet de zuring die is blijven staan doodspuit.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 16:03

Ik merk zelf dat de paarden de zuring laten staan. Ze eten het gras op, maar ik moet de eerste zuring plant nog tegenkomen met een hap eruit. En ook hier staat best wat zuring in de wei. Ze eten het zelfs niet als er geen gras meer staat. Blijkbaar is het echt heel smerig, want als er en keer een zuringplant in het hooi zit, dan laten ze dat ook liggen.

anouska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 16:06

Onze paarden staan ook in wei met zuring en ze eten hier keurig omheen! Verder is er amper nog een grassprietje te ontdekken. Ze eten het dus zelfs niet als het gras op is. Dus ik denk niet je je zorgen hoeft te maken dat ze het op eten.

ExX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 16:44

Heel veel succes met spuiten!! want het is dacht ik gif voor het paard. ze eten er wel om heen maar toch soms een hapje!!

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 17:03

misschien dat de verschillende berichten komen omdat er verschillende soorten zuring zijn?!? (ik noem maar een dwarsstraat....) Ik zou het proberen en de pony`s in de gaten houden. Mochten ze dan overhoopt toch (zeldzame) zuringliefhebbers zijn, kan je uitwijken naar plan B.

johana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:46

cano schreef:
misschien dat de verschillende berichten komen omdat er verschillende soorten zuring zijn?!? (ik noem maar een dwarsstraat....) Ik zou het proberen en de pony`s in de gaten houden. Mochten ze dan overhoopt toch (zeldzame) zuringliefhebbers zijn, kan je uitwijken naar plan B.

zuring is niet giftig Sigaar
geen een zuring plant is giftih je hebt de kleine en de groote zijn alle bij niet giftig

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:01

Ik heb als advies gehad om eerst te hooien, en daarna pas te spuiten. De nieuwe blaadjes van de zuring zijn "gevoeliger" voor bestrijdingsmiddelen.

Je moet (kan) voor jezelf alleen nagaan of je nu meteen van wilt hooien, of alleen maar maaien, en het gras op laat halen door bv een boer, of loonbedrijf.

Zelf heb ik trouwens ook zuring in mijn hooi zitten, en dat eten ze echt niet op (en ik heb 2 veelvraten op stal staan, holle bolle gijs van de Efteling is er niets bij Nagelbijten / Gniffelen Clown )

johana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 08:43

lieflampje schreef:
Ik heb als advies gehad om eerst te hooien, en daarna pas te spuiten. De nieuwe blaadjes van de zuring zijn "gevoeliger" voor bestrijdingsmiddelen.

Je moet (kan) voor jezelf alleen nagaan of je nu meteen van wilt hooien, of alleen maar maaien, en het gras op laat halen door bv een boer, of loonbedrijf.

Zelf heb ik trouwens ook zuring in mijn hooi zitten, en dat eten ze echt niet op (en ik heb 2 veelvraten op stal staan, holle bolle gijs van de Efteling is er niets bij Nagelbijten / Gniffelen Clown )

in hooi is niet erg als zuring in zit de meeste paarden eten geen eens zowel als vers al droog eten ze bijna niet
mijn dike shet liet ze zelf ligen Sigaar Tong uitsteken

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 08:47

idd, dan krijg je straks dat de paarden het hooi laten liggen. ik zou eerst de paarden er een keer indoen, dan de zuring eruitsteken (spuiten helpt vaak niet is mijn ervaring) en dan kortmaaien.

Beter is nog om alles dood te spuiten en opnieuw in te zaaien met graszaad.

johana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 08:49

missnynke schreef:
idd, dan krijg je straks dat de paarden het hooi laten liggen. ik zou eerst de paarden er een keer indoen, dan de zuring eruitsteken (spuiten helpt vaak niet is mijn ervaring) en dan kortmaaien.

Beter is nog om alles dood te spuiten en opnieuw in te zaaien met graszaad.

bij ons maaien ze gras ook met zuring maar ik heb liever ook niet dat ze daar te veel van krijgen
weet iemand tot hoe hoog de zuring planten worden heeft iemand meschien ook nog andere fotos van de plant

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 09:00

Misschien offtopic, maar zou als ik jou was, als de wei echt zo verwaarloosd is, denk ik ook eventjes goed gaan speuren naar JKK. Zeker omdat (in de toekomst) hooien ook tot de mogelijkheden behoort. Maar misschien heb je dat al lang gedaan, en staat er 'gelukkig' alleen maar zuring en boterbloem. Succes!

@jurdy: Wij hebben hier wel planten gehad die haast een meter hoog werden.. Vork

johana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 09:04

joy76 schreef:
Misschien offtopic, maar zou als ik jou was, als de wei echt zo verwaarloosd is, denk ik ook eventjes goed gaan speuren naar JKK. Zeker omdat (in de toekomst) hooien ook tot de mogelijkheden behoort. Maar misschien heb je dat al lang gedaan, en staat er 'gelukkig' alleen maar zuring en boterbloem. Succes!

@jurdy: Wij hebben hier wel planten gehad die haast een meter hoog werden.. Vork

er staan alleen kamille planten zuring geen jacobskruid

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 09:05

Ik denk dat het het makkelijkst is om de paarden er gewoon op te zetten (als er geen JKK tussen zit)
Zuring laten ze wel staan, dan eten ze het gras er om weg en daarna kan je heel makkelijk met een
schep, net een klein stukje in de grond, de zuring bij de wortels wegsteken Ja Zo doe ik dat ook elk jaar
en wij hebben steeds minder zuring in de wei *LOL*