Hoe vaak bekappen/beslaan van de hoeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

Hoe vaak bekappen/beslaan van de hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 16:04

Naar aanleiding van een ander topic open kwam ik op dit onderwerp.

Het ging erover dat ik zei dat wanneer mijn paard bereden wordt ze vaker naar de smid moet. Normaal gaat mijn paardje in de winter zo om de 12 a 16 weken, waarop ik direct commetaar kreeg dat de hoeven dan wel heel erg lang zullen zijn.. Wat integendeel zijn, ze groeien gewoon niet veel en vooral in de winter groeien ze bijna niks en komt de smid echt maar 1 x per 16 weken om nieuwe ijzers eronder te zetten, tenzij de ijzers natuurlijk eerder versleten zijn.

Waar kijken jullie naar wanneer de smid moet komen? Komt die gewoon standaard om de x aantal weken of kijk je echt naar hoe de hoeven groeien en/of de ijzers er nog goed onder zitten ( en dik genoeg zijn ) ? Omdat in het vorige topic gezegd werd dat 16 weken gewoon niet goed kon zijn voor de voeten.

Hier even een link om te laten zien dat mijn merrie toch gewoon nette voeten heeft. Op deze foto had ze haar ijzers al ongeveer 12 weken. ( waren eind november erop geslagen en foto is van 20 februari ).
http://img474.imageshack.us/img474/9546/pic1706aok2.jpgals

Shirley_

Re: Hoe vaak bekappen/beslaan van de hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 16:20

Wij bekappen standaard om de 8 weken, maar soms een paar weekjes later door omstandigheden.

Over dat het niet goed zou zijn voor de voeten: Jij ziet hoe je paard loopt en hoelang ze zijn, dus jij zal moeten weten wanneer het tijd is voor te bekappen. En anders zou je hoefsmid toch echt wel zeggen, dat je de volgende keren eerder een afspraak moet maken.

P.s. Je link doet het niet bij mij.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 16:58

ik kijk gewoon hoe de hoeven groeien. als het ijzer te dun wordt komt de hoefsmid of als de hoeven te lang worden en dus over het ijzer gaan groeien. dus de ene keer 8 weken, de andere keer 6. ligt eraan.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 19:44

Je foto doet het niet, maar ik vind 12 a 16 weken ook wel heel lang hoor. Bloos

Bij mij komt de smid standaard om de 7 weken. Dan zijn de ijzers echt op.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 20:35

Hier opnieuw de foto, even op een andere manier geupload.
Ze staat hier dus al 12 weken op de ijzers. Deze foto is in februari genomen.

Afbeelding

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 09:28

De hoeven van mijn merrie groeien in de winter ook nauwelijks!
Mijn merrie staat nog niet zo lang op ijzers maar ze heeft de 1e keer wel iets te lang op haar ijzers gestaan, ong. 2 maanden.
Haar hoeven waren niet te lang, maar haar ijzers zo plat als een dubbeltje.
Dit kwam overigens door hoefsmid die ff tijdje onbereikbaar was.
Bekappen deden we voorheen om de 2,5 a 3 maanden maar vaak kon de hoefsmid er bijna niks afhalen.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 09:42

onze paarden worden elke 6 a 8 weken bekapt.

Alleen de shet hoeft niet zo vaak.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 10:06

Mijn shet word echt maar 2 keer per jaar bekapt. En zelf vijl ik nog wel eens wat brokkelende stukjes bij. Hij loopt wel erg veel over het asfalt, worden de hoeven ook nog eens lekker stevig van. Lachen

menina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:28

Als de hoeven er nog goed uitzien en de ijzers goed blijven zitten is het niet nodig, dus heb je geluk! Knipoog Het verschilt nogal per paard, maar 8 weken is wel gemiddeld vandaar dat de hoefsmid vaak automatisch iedere 8 weken komt. Je moet er natuurlijk wel op letten dat de houding van het paard goed blijft, dus niet te lange hoeven. Eigenlijk ben ik meer een voorstander van zonder ijzers, maar daar moeten de hoeven wel aan gewend zijn. Dan kun je het namelijk zo bijhouden en met ijzers kun je er weinig aan doen.

Riwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:53

Onze paarden gaan na de smid wanneer de hoeven te lang zijn of de ijzers los zitten of versleten zijn. Bij het ene paard is dat eerder dan bij het andere paard. Een moet er elke 8-9 weken een andere 10-12 weken en eentje zonder ijzers gaat 4 keer in het jaar. Het ligt gewoon aan hoe snel een hoef groeit. Dat is bij een mens toch ook verschillend hoe snel de nagels groeien.

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:17

hoi hoi,
een van mijn paarden die staat nu al meer dan een half jaar op ijzers en ze zitten er nog steeds strak onder, dit paard zijn hoeven groeien gewoon nauwelijk tot helemaal niet, een ander paard van mij die moet sowieso 1x in de 8 weken soms eerder al. tis echt heel erg verschillend per paard!

groetjes lisette

Lieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:28

ik las op zo'n site van een hoefsmid dat het beste was om de 5weken... Maar dat lijkt mij een beetje veell,,, Ik heb geen eigen pony maar ik denk dat rond de 8 weken wel goed is Knipoog

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 14:27

Bedankt voor de reacties!
Ik zelf denk niet dat ik het verkeerd doe, alleen vond ik het raar dat er meteen wordt gezegd ( niet in dit topic overigens ) dat mijn manier van het paard houden dan niet goed kan zijn of haar hoeven veel te lang zullen zijn. Ik ga mijn manier ook niet veranderen aangezien ook mijn smid zegt dat ze echt niet vaker beslagen hoeft te worden.

keetie_bijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:55

Mijn vriendin laat de smid om de 6 weken komen voor haar fjord die rondom op ijzers staat.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:10

nu mijn paard weer op ijzers staat om de 8 weken omdat anders de hoeven gewoon weg te lang worden, de ijzers zijn dan nog niet versleten.

toen hij nog niet op ijzers stond, maar ik wel iedere dag over de weg kwam zat er soms wel eens een half jaar tussen.
de hoeven sleten weer af door het op de weg komen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:14

verschilt ontzettend per paard
de een heeft echt iedere 6 weken de smid nodig en de ander kan 16 weken zonder toe
is een kwestie van kijken

caroliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:42

Mijn hoefsmid was onder de indruk van mijn hoeven, hoef je maar 3/4 keer per jaar te laten doen zei hij. (bekappen) Maar doordat ze vaak op een betonnen plaat stond (groot weiland maar paard gaat toch op beton staan:S brokkelden dr hoeven af, dus heb m toch na 8 weken laten komen. Nu zou ik het gewoon in de gaten houden, en anders even iets langer wachten.

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:07

Mijn paard gaat standaard om de 8 weken heb ook een keer een rekening gehad van €10 omdat hij alleen maar wat had bijgeslepen bekappen was niet nodig.
Mijn paard verdient het gewoon om goed te worden verzorgd.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:08

Daantjuh20 schreef:
Mijn paard verdient het gewoon om goed te worden verzorgd.

Ik denk dat er wel meer mensen zijn die er zo over denken. Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:30

Ik laat mijn paard elke 6 weken doen, of hij nu met of zonder ijzers staat. Niet omdat zijn hoeven zo ongelofelijk hard groeien maar omdat de hoefsmid de voet zo het beste kan 'vormen'.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:07

Bij mij komt hij om de 7 a 8 weken. Bij mijn shet is het dan nodig omdat haar hoeven onregelmatig slijten en nu groeien ze extra hard door bevangenheid. En de andere worden dan ook gelijk begewerkt, zo hoeft er steeds maar een stukje af en worden er geen grote veranderingen in de hoefstand veroorzaakt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:10

Ik laat mijn pony 3 keer per jaar bekappen. Hij staat dus zonder ijzers. De hoeven slijten vrij regelmatig en ik rijd vrij veel op de harde grond. 2 onafhankelijke hoefsmeden zeggen ook dat dit in mijn geval voldoende is. Ik heb dus gewoon advies gevraagd aan de hoefsmeden, want die weten het beter dan ik Lachen

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 08:47

Nogmaals bedankt voor de reacties!

@ daantjuh20 ; In mijn ogen is goed verzorgen kijken naar het paard, ieder paard is verschillend.

Mijn vorige smid kwam om de week op stal, hij keek dan na welke paarden gedaan " moesten " worden, en ook deze smid deed haar in de winter maar om de 12 tot 16 weken, gewoon omdat er niks aan te doen viel. Als ze naar de smid gaat worden alleen de randjes afgeknipt waar het ijzer op zat, die zijn dan 1 cm, en wat bijgevijld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 08:51

De hoefsmid komt bij ons ook elke 8 weken. Om hem op ijzers te zetten en in de winter om te bekappen. Hoeft meestal niet veel vanaf maar zijn beenstand word zo goed bij gehouden en hij loopt dan veel lekkerder.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 08:53

Mijn pony wordt om de 6 weken bekapt. Anders gaat hij weer heel erg aantikken en veranderd zijn stand weer te veel. Heeft speciale stand, hoefijzers en zooltjes..