teken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

speedy_cindy

teken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 08:20

Kan het kwaad als je paard een teek heeft? Of moet je hem zo snel mogelijk weghalen, zelf denk ik dat je hem weg moet halen maar misschien weet iemand het zeker.
Alvast bedankt.

lejo

Re: teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 08:23

Altijd weghalen ze kunnen de ziekte van Lyme dragen, dat wil je niet hebben. (hoewel ik niet weet of paarden dat krijgen, maar zou het risico niet nemen) Ook meteen doodmaken zodat ze niet later iemand anders kunnen pakken.
En daarbij, waarom zou je ze laten zitten???

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 08:27

het scheelt misschien veel, maar mijn kat had er 1 en die moest volgens de DA absoluut weggehaalt worden. ik zou het risico niet lopen en hem weghalen Knipoog

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 08:28

Mijn hond zit altijd onder de teken. Ik moet hem iedere dag controleren als hij door de bosjes gestruind heeft. Ik haal ze er uit met een tekenpincet (gaat heel makkelijk)
MIjn paard heeft er ook een keer een gehad en die haal je er op de zelfde manier uit. Liefst zo snel mogelijk natuurlijk.
(ik heb er ook een keer een gehad:(

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:33

Zo snel mogelijk eruit halen!

Met een tekenpincet, tegen de klok in eruit draaien.. En dan direct het beestje vermoorden Whoosh!

menina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:42

Riwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:49

Ik weet niet of het echt kwaad kan, maar ik zou hem zo snel mogelijk weg halen. Maar wel oppassen dat je hem er helemaal uit haalt. En er niet nog een deel in de huid van het paard blijft zitten.

Lieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:21

Ik weet het ook niet zeker of het kwaad kan maar toch voor de zekerheid eraf halen... (misschien met een pincet?)

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:23

Niet in zijn lachaam knijpen, want dan spuit hij die ziekte in je paard. Als je het nog nooit hebt gedaan, hal er dan een volwassene bij.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:06

Altijd zo snel mogelijk eruit halen. Paarden zijn ook vatbaar voor Lyme, en kunnen er artritis van krijgen, hartproblemen, verlamming, en ze kunnen eraan sterven.

Je haalt een teek eruit met een tekenpincet, waarbij je de teek zo dicht mogelijk bij de huid van het paard vastpakt. Als je in het lichaam knijpt, komt het bloed terug, en als de teek drager is van lyme, krijgt je paard het ook.

Wat sommige mensen ook zullen zeggen: NOOIT, NOOIT, NOOIT een teek met alcohol verwijderen. In de meeste gevallen laten ze dan vanzelf los, maar teken worden van alcohol, net als alle andere dieren, ook ziek. Ze zullen overgeven, en dan krijg je hetzelfde verhaal als hierboven. Altijd met een tekenpincet dus.

Als je een teek eruit gehaald hebt, inderdaad, altijd kijken of je de hele teek hebt. Als het goed is, zou hij nog moeten leven en bewegen, en kun je duidelijk alle onderdelen van een teek herkennen.

De beste manier om een teek te doden is te verbranden, zo weet je zeker dat de ziekte niet meer overgedragen kan worden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:27

Anouar heeft een paar keer teken gehad. De eerst heb ik er zelf uitgehaald. Ging niet helemaal goed, de helft bleef zitten en het ging helemaal ontsteken. De volgende dag zat er een bult vol pus.
Sindsdien haal ik ze er niet meer zelf uit

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 17:25

Bedankt, het gaat om een veulen en ik krijg hem er met geen mogelijkheid uit.
Omdat het veulen nog snel schrikt enzo. Maar vanavond gaat iemand even helpen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:16

teken altijd verwijderen
beste ook gewoon een tekentang gebruiken en de teek eruit draaien
niet gaan trekken , of met alcohol of iets dergelijks gaan muten , dat triggert de teek tot het loslaten van bloed terug het dier in , en gifstoffen en bacterien etc hebben veel meer kans om je dieren binnen te dringen

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:26

Mijn paard heeft per dag gemiddeld twee teken. Ze zitten voornamelijk op haar hoofd, of beter gezegd, daar zie ik ze/voel ik ze. Op haar benen is het moeilijk te ontdekken.

Maargoed, ik herken ze meestal doordat er een korstje/bultje zit, deze krab ik er dan af en dan zie ik een teekje zitten, deze zijn bij ons echt heel erg klein. Ik draai ze er met een pincet uit en plet ze dan. Een beetje wondzalf erop en klaar.

Overgens zorgen de meeste teken bij paarden geen bultjes/korstjes, maar bij mijn paard wel. Net of de teken zich niet goed in haar huid kunnen vastzetten en daardaar een wondje veroorzaken.

Meer dan de teken eruit halen als ik ze zie en het plekje besmeren met wondzalf kan je niet doen.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:59

Teken moet je altijd verwijderen, ze kunnen ziektes en bacterien overbrengen. Na verwijdering met een tekentang de beet schoonmaken met wat alcohol/betadine om te ontsmetten. Paarden kunnen tegenwoordig ook ziek worden van teken, als je paard na een beet koorts krijgt, even de DA bellen!

Ariane120

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 08:45

Ik verwijder ook teken bij mijn katten etc maar daarna ontsmetten met alcohol heb ik nog nooit gedaan
wondzalf erop en klaar, beetje in de gaten houden en als er niets meer te zien is, is het goed!

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 08:51

rijoyco schreef:
Mijn paard heeft per dag gemiddeld twee teken. Ze zitten voornamelijk op haar hoofd, of beter gezegd, daar zie ik ze/voel ik ze. Op haar benen is het moeilijk te ontdekken.

Maargoed, ik herken ze meestal doordat er een korstje/bultje zit, deze krab ik er dan af en dan zie ik een teekje zitten, deze zijn bij ons echt heel erg klein. Ik draai ze er met een pincet uit en plet ze dan. Een beetje wondzalf erop en klaar.

Overgens zorgen de meeste teken bij paarden geen bultjes/korstjes, maar bij mijn paard wel. Net of de teken zich niet goed in haar huid kunnen vastzetten en daardaar een wondje veroorzaken.

Meer dan de teken eruit halen als ik ze zie en het plekje besmeren met wondzalf kan je niet doen.

*slik*
Dit is dus PRECIES hetzelfde als wat mijn paard heeft, en wat ik dus ook nog nooit bij een ander paard heb kunnen ontdekken!
Van die korstjes van een soort doorzichtig/geel spulletje. Heel dr benen zitten dr vol mee, en dan van die teekjes van 2 mm doorsnee ofzo, echt heel klein. Grote heeft ze bijna nooit (die heeft de kat altijd Knipoog ) het zijn altijd van die kleintjes.

Ik haal ze er ook uit, hoewel het soms met de allerkleinste wel moeilijk is, en smeer het in met acederm. Bij het wassen pak ik haar benen altijd met betadine, ook voor de teken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:00

Bij Falco heb ik er op 3 dagen welgeteld 5 uitgehaald. Hier zitten ze echt met hopen en ikzelf heb er ook regelmatig. Verder ben ik het zeker eens met khirshanta: nooit alcohol gebruiken! Gewoon aan de DA of zo een tekentangetje (je hebt er in verschillende maten) vragen en ze er zo uitdraaien.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:04

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 17:13

bedankt we hebben ze er met een tekentang uitgekregen en ik zal in de gaten houden of hijkoorts krijgt

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:42

Gewoon er uit halen. Onze hond heeft het ook altijd, ik heb er ook wel es 1 gehad.

marckroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 19:42

Altijd eruit halen. Ze kunnen ook de ziekte van Lyme krijgen.

Merel001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:43

Als je ze binnen 24 uur eruit haalt heb je minder kans dat de ziekte van Lyme die de teek meedraagt, is overgedragen. 1/4 van de teken heeft het. Snel eruit halen dus!