wedstrijdpaard 24/7 buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marlo

wedstrijdpaard 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 17:03

ik vroeg me af of er mensen zijn die zijn/ haar wedstrijdpaard,
of in elk geval waar redelijk intensief mee gereden wordt, 24/7 buiten hebben staan?
ik ga waarschijnlijk naar een nieuwe stal, alleen een box huren is daar best duur, nu is er ook de mogelijkheid om hem 24/7 buiten te laten lopen voor de helft van het geld. maar dan wel de faciliteiten beschikbaar. opzich ben ik wel van mening dat veel/dag en nacht weidegang goed is, maar is dat ook te combineren met (bijna) dagelijks rijden?
In de zomer geen probleem natuurlijk, maar in de winter?

loulou

Re: wedstrijdpaard 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:08

mijn paard staat 24/7 buiten

wordt 4 tot 6 x per week gereden (ligt er een beetje aan hoe druk ik het heb met school)
en ik rijd er ook wedstrijden mee.

het is prima te doen, maar je moet wel goede dekens hebben. (mijn paard wordt in de winter geschoren)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:09

Bij mij staan ze alleen overdag buiten. Bij ons is er er s'nachts geen toezicht op de weilanden. En het gebeurt weleens dat ze uitbreken.
En in de winter zou ik het wel prettig vinden als er schuilmogelijkheid is en als ze niet tot hun knieen in de blub staan.
Kan dit allemaal verholpen worden en klikt het tussen de andere paarden. Mogen ze van mij dag en nacht buiten blijven.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 17:17

@ loulou: dus jij scheert hem ook gewoon, en dan ook 24/7 buiten? dat kan ook prima? heb altijd het idee dat dat te koud is ofzo. heeft die van jou wel schuil mogelijkheden? die zijn er op deze stal dus niet in het land.
en mag ik vragen welke dekens je dan gebruikt?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:19

De mijne staat ook dag en nacht buiten en ik rij ook een keer of 5 in de week en rij Z1 met hem en dat gaat prima.

RodeFox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:23

Mijn wedstrijdpony's staan ongeveer 4 uur per dag buiten, ze worden echt te dik als ze elke dag alle uren buitenstaan,

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:24

Als erg geen schuilmogelijkheden zijn zou ik niet doen. Op zijn minste en plekje om uit de wind en regen te kunnen staan is toch wel prettig.

Kan je in zomer niet land op, en in winter een box huren??

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:31

De mijne staat in de winter niet buiten nee alleen in de zomer.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:54

marlo schreef:
@ loulou: dus jij scheert hem ook gewoon, en dan ook 24/7 buiten? dat kan ook prima? heb altijd het idee dat dat te koud is ofzo. heeft die van jou wel schuil mogelijkheden? die zijn er op deze stal dus niet in het land.
en mag ik vragen welke dekens je dan gebruikt?

nee, geen echte schuilmogelijkheden.

mijn paard heeft het echt niet koud.

ik begin met een regendeken
dan stal + regendeken
dan winterdeken (eventueel met hals)
dan stal + winterdeken met hals
als het echt koud is dikke onderdeken en winterdeken met hals

hoofd en benen zijn trouwens niet geschoren.

zo heb ik het jaren gedaan met mijn pony. afgelopen jaar ook gedaan met mijn paard en dat gaat prima Ja

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:55

Ja hoor, alles staat bij mij 24/7 buiten Lachen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:56

RodeFox schreef:
Mijn wedstrijdpony's staan ongeveer 4 uur per dag buiten, ze worden echt te dik als ze elke dag alle uren buitenstaan,

ligt er aan hoeveel gras er op de wei staat natuurlijk Knipoog

mijn paard is echt niet te dik, ik voer hem juist 2,5 kilo slobber (naast normale brok en muesli) bij om hem op gewicht te houden.

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:58

hey,
al die dekens is eigenlijk niet nodig. tenzij je paard geschoren is. maar het is perfect mogelijk om je paard na het rijden goed uit te stappen en daarna op wei te zetten. zelfs in de winter. daarvoor hebben ze dan ook die dikke vacht. lucht tussen de haren zorgt ervoor dat de huid het niet koud krijgt. en aangezien ze vroeger toch ook buiten leefden ,...
geen prob!

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:58

Bij ons op stal staan de paarden die hoger op rijden meestal een uurtje of twee buiten. Onze eigen pony's staat overdag de heledag buiten en daar rijdt ik af en toe een wedstrijd mee en dit gaar prima.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:59

Nou ´s-zomers staat mijn paardje wel 24/7 buiten, maar in de wintermaanden toch niet. Ze wordt dan geschoren en dan heb ik haar liever toch niet buiten ´s-nachts. Verder komt ze wel zo veel mogelijk buiten dat vind ik belangrijk voor een paard, dus ook voor een wedstrijdpaard. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:00

Persoonlijk lijkt het mij in de winter niet handig.
Is het idd niet mogelijk zomer 24/7 in de winter alleen overdag op die stal?

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 19:00

ja opzich kan ik in de winter wel een stal huren, maar 24/7 buiten lijkt me ook wel lekker. tja alleen weet ik nu nog niet hoe ik dat straks dan ga vinden. maar ik kan niet dan nog een keer besluiten om een stal te huren, want dan ik het al wel vol.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:06

zolang er schuilmogelijkehden zijn
zie ik het probleem niet (ze moeten wel ergens uit de wind en droog kunnen staat

als je scheert zul je idd aan de dekens moeten
en omdta ze buiten staan iets met een super pasvorm en gegarndeerde waterdichtheid
maar het kan zeker

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 19:13

er staan wel bomen om de stukken land, maar geen afdakjes ofzo

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:01

loulou schreef:

Hoe weet je dat? Knipoog
Zonder schuilstal zou ik het NOOIT doen. Je paard staat niet graag in een snijdende wind, stekende zon, veel beesten, ...
Mijn paarden staan ook 24/24 buiten en gaan niet veel de stal in. Maar in zo'n harde regenbui, veel wind, zon, beesten zie je hen wel lekker rustig binnen staan hoor.
Kan je er zelf geen schuilstalletje op maken?

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:05

Schuilmogelijkheid is toch wel handig als je paard 24/7 buiten staat.
Mijn merrie staat op het moment alleen van april tot okt./nov. 24/7 buiten, afhankelijk van het weer.
In de winter zou ik haar het liefst alleen 's nachts op stal willen hebben en van 's ochtends vroeg tot 's avonds buiten.
Helemaal zonder stal zou ik toch niet willen, als het écht slecht weer is wil ik haar toch graag ff op stal hebben...

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:40

Onze Wedstrijd Paarden Komen Bijna Elke Dag Wel Even Buiten Zobiezo 5 x In De Week Of Het Moet Echt Onzetend Slecht Weer Wezen Eb We Rijden Elk Weekend Concour

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:44

Nargorny schreef:
loulou schreef:

Hoe weet je dat? Knipoog
Zonder schuilstal zou ik het NOOIT doen. Je paard staat niet graag in een snijdende wind, stekende zon, veel beesten, ...
Mijn paarden staan ook 24/24 buiten en gaan niet veel de stal in. Maar in zo'n harde regenbui, veel wind, zon, beesten zie je hen wel lekker rustig binnen staan hoor.
Kan je er zelf geen schuilstalletje op maken?

omdat ik elke dat kijk en voel hoe mijn paard erbij staat.

mijn paard is gewend 24/7 buiten te staan. tegen de snijdende wind en regen heeft hij een deken op in de winter.
in de zomer kan hij in de schaduw van de boom gaan staan.
mogelijkheid tot schuilstal is er niet.

hij heeft vroeger altijd op stal gestaan. maar als je hem nu op stal zet, begint hij na een half uur met de stal af te breken....
het is nu een echt buitenpaard geworden.... het is maar net wat je paard gewend is.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:46

IniminiLover schreef:
Onze Wedstrijd Paarden Komen Bijna Elke Dag Wel Even Buiten Zobiezo 5 x In De Week Of Het Moet Echt Onzetend Slecht Weer Wezen Eb We Rijden Elk Weekend Concour

normaal gesproken schrijf je alleen het eerste woord in een zin met een hoofdletter en namen...

dus graag gewoon normaal typen Lachen

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 21:36

bijna welke elke dag even? hm maar volgens mij vraag ik hier ook duidelijk naar mensen die hun paard 24/7 buiten hebben staan

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:05

Rhinoooow schreef:
hey,
al die dekens is eigenlijk niet nodig. tenzij je paard geschoren is. maar het is perfect mogelijk om je paard na het rijden goed uit te stappen en daarna op wei te zetten. zelfs in de winter. daarvoor hebben ze dan ook die dikke vacht. lucht tussen de haren zorgt ervoor dat de huid het niet koud krijgt. en aangezien ze vroeger toch ook buiten leefden ,...
geen prob!

Nou... Hoe lang wil jij uitstappen?
Een paard kan in de winter echt niet zo intensief gereden worden met een dikke wintervacht er op hoor... Als je dat wil doen zul je 'm echt wel moeten scheren en er een deken op moeten gooien.

En dat laatste slaat echt kant noch wal... Bloos