Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Margreet schreef:DA = dierenarts
Quantre schreef:Margreet schreef:DA = dierenarts
Ok nu voel ik me dom
Liedje schreef:Geeft niks, is een typische boktuitdrukking
) dan toch komt om bloed te trekken, vraag hem/haar dan dus ook gelijk een mestonderzoekje te doen naar wormen, al is het maar voor de zekerheid. Citaat:Om even terug te komen op het ontwormingsmiddel:
Even opgezocht:
Steeds gebruik gemaakt van Equiworm.
Laatste keer hebben we Hippotwin gebruikt (omdat we dachten aan een mogelijke lintworm) maar dat heeft dus ook niet geholpen.
Margreet schreef:Als de DA () dan toch komt om bloed te trekken, vraag hem/haar dan dus ook gelijk een mestonderzoekje te doen naar wormen, al is het maar voor de zekerheid.
Aan je voer zal het niet liggen hoor, als hij het er de hele winter goed op heeft gedaan, dan verwacht je geen terugslag in het voorjaar, die was dan juist in de winter gekomen lijkt me.
linda_arnold schreef:Citaat:Om even terug te komen op het ontwormingsmiddel:
Even opgezocht:
Steeds gebruik gemaakt van Equiworm.
Laatste keer hebben we Hippotwin gebruikt (omdat we dachten aan een mogelijke lintworm) maar dat heeft dus ook niet geholpen.
Ik gebruik minimaal 3 verschillende kuren op veearts recept. Dit omdat paarden immuun kunnen worden voor de stof die de wormen doodt, waardoor er op een gegeven moment niets meer gedood wordt. Als ik jou was zou ik ook even voor het bloed/mest onderzoek gaan.
Als je niet te karig doseert dan is dat risico op zich gering, maar niet alle werkzame stoffen pakken alle wormen aan, daarvoor is afwisselen (of beter: aanvullen) wel nodig. Lynn_Nikita schreef:je komt hier nog wel meer "gekke' afkortingen tegen hoor, wen je wel aan.
Ik zou ook genoeg hooi of kuil geven, nog meer als ze zelfs al aan het stro beginnen.
Misshien iets bijvoeren met mais of maismeel, is goede dikmaker
Ook zou ik de wormenkuren niet steeds hetzelfde merk nemen, maar afwisselen
Margreet schreef:Het gaat niet om merk, maar om werkzame stof. bovendien wordt niet het paard immuun, maar de wormAls je niet te karig doseert dan is dat risico op zich gering, maar niet alle werkzame stoffen pakken alle wormen aan, daarvoor is afwisselen (of beter: aanvullen) wel nodig.
deedee19 schreef:Kan het eventueel ook nog jacobskruiskruidvergiftiging zijn?

Quantre schreef:Eet ook trouwens al het stro op. En dat wordt heel dik in de stal gelegd.
callippo schreef:Quantre schreef:Eet ook trouwens al het stro op. En dat wordt heel dik in de stal gelegd.
Je paard eet al zn stro op... dan geeft hij zelf toch al aan dat hij eigenlijk te weinig ruwvoer (hooi) krijgt?
Stro heeft echter een lage voedingswaarde, dus hij zal hier niet van aankomen.
Goed dat je paard zo'n eetlust heeft, dan kun je hem gewoon meer hooi geven. Kijk eens hoeveel hij eet wanneer je onbeperkt voert. 6 kg ruwvoer is vrij weinig eigenlijk, voor een groot paard. Een paard heeft eigenlijk 2% van zijn lichaamsgewicht aan 'droge stof' nodig. Voor een volwassen paard van zeg 500 kilo, is dit dus 10 kilo. Hooi en gerst zijn beide vrijwel geheel droge stof (gras bevat veel water, dus daarmee reken je anders). Als je het zo berekent, krijgt je paard eigenlijk te weinig voeding.
Kijk eens op deze site: http://www.roodbont.nl/images/Paard%20e ... aginas.pdf
of op de site van Pavo, voor het berekenen van de voerbehoefte van je paard.