Paard blijft vermageren...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quantre

Paard blijft vermageren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 15:49

Hallo allemaal,

me even heel kort voorstellen. Ik ben een 22jarige jongedame woonachtig in het Belgenlandje, en eigenaar van twee paarden.

Nu heb ik een klein probleem.

Ik heb een BWP, 7 jaartjes oud en ruin, twee jaar jumping en wedstrijd gedaan. Ik heb hem nu 1 jaartje.

Mijn ruin is bij de laatste wedstrijd bij de vorige eigenaar gekwetst geraakt en heeft zijn poot gebroken. Na een operatie zijn hier spillen aangebracht.

Sedert een goed jaar is deze dus nu bij mij en staat hij op pension. Hij heeft dag en nacht een zeer grote weide ter beschikking en kan zelf in en uit de stal.

Maar nu:

Na de winter is deze ferm gewicht beginnen verliezen.

In het begin was dit wel normaal. Hij had een beetje gewicht teveel, dus er was geen reden tot paniek.

Maar de laatste weken wordt het erger en erger. De ribben kan je tellen, en de heupen zitten er plotseling verschrikkelijk uit.

De ontwormingen zijn steeds op tijd gebeurd.

Eten doet hij echt als een gek.

Normaal gezien kreeg hij:
's morgens: 2,5 kilo ruwvoer + 1 kilo gerst supplement
Rond tien uur: ongeveer 3 kilo hooi.
's middags: 2.5 kilo ruwvoer + 1 kilo gerst supplement
Rond 16H: ongeveer 3 kilo hooi.

De merrie krijgt hetzelfde, zij verliest een beetje gewicht maar helemaal niet zoveel als de ruin.

Enkele weken geleden toch even inlichtingen gevraagd bij de persoon waar ik het eten aankocht. Misschien was er iets mis met de hoeveelheid eten die ik gaf, wat raar is, want ervoor had hij er geen enkel probleem mee.

Informatie gevraagd. De persoon zei dat 5 kilo van het ruwvoer te weinig was. Ik moest 7 kilo gaan geven.

Ondertussen zijn we enkele weken verder, en krijgt de ruin nu 7 kilo ruwvoer (+2 kilo gerst supplement), maar het gewichtsverlies blijft verdergaan.

Tandarts is reeds langsgeweest, er was niets speciaals of verkeerds op te merken.

Mis ik hier iets?

De veearts komt volgende week...

Iemand die hetzelfde heeft meegemaakt?

LiVetime

Re: Paard blijft vermageren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 16:13

Apart zeg. Ik zou dan denken aan wormen of tandproblemen, maar dat kan het dus niet zijn.. Heb je al een bloedonderzoek laten doen?
Ik zou overgaan op onbeperkt ruwvoer. De oudere paarden bij ons op stal krijgen ongeveer 3 keer zoveel aan voer als de andere dieren. Gewoon om ze op gewicht te kunnen houden.
Ziet je paard er verder wel gezond uit? Hoe zit ie in het haar?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 16:16

wat is bij jou ruwvoer? normaal gesproken valt daar hooi en kuil onder namelijk, maar dat zie ik bij jou appart vermeld staan...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 16:16

Ik zou ook gaan voor onbeperkt hooi
Ik neem aan dat er op die weide nu geen gras staat?

En ik zou idd bloed na laten kijken..maar de da komt al zie ik Lachen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 16:19

Bloedonderzoek en ook een mestonderzoek om een eventuele wormbesmetting helemaal uit te sluiten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 16:23

wat voor kwaliteit ruwvoer geef je en trouwens als ze zo vermageren dan ga je toch voor onbeperkt ruwvoer?
tenminste je voert het dus neem ik aan dat de weide niet veel voorsteld.

en welke wormenkuur heb je gebruikt? werkzame stof en welk merk?
gerstsupplement,wat moet ik me daarbij voorstellen? is dat een complete aanvulling met alle benodigde mineralen en vitamines?

Modimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 16:42

ik vind het wel raar dat dit bij een paard gebeurd, als het niet over gaat moet ja anders naar de DA gaan!

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 17:09

Hallo, en sorry voor het niet direct beantwoorden.

In ieder geval bedankt voor diegene die gereageerd hebben.

Ik probeer hier alles in één keer te beantwoorden, en hoop dat ik niets vergeet.

Ik was inderdaad verkeerd. Bij de kilogram aanduidingen bedoelde ik niet ruwvoer, maar de voeding van Cavalor (Comfort). Kan ik dit nog veranderen/aanpassen in mijn eerste tekst?

Paard staat voor mij heel mooi in het haar en ziet er anders heel goed uit.

Op de weide staat inderdaad geen gras (toch niet genoeg). Daarom krijgt hij er ongeveer 6 kilo hooi bij.

Eet ook trouwens al het stro op. En dat wordt heel dik in de stal gelegd.

Het stro en het hooi zijn van een zeer goede kwaliteit. Wordt geleverd door de zoon van de boer hier in de omgeving (zijn sportpaarden krijgen net hetzelfde hooi en stro).

Het gerstsupplement is geplette gerst, wordt wekelijks gehaald bij Aveve.

Wormenkuur:de naam ontsnapt me even. Wordt steeds aangekocht bij Reyniers en Co in Eede.

Dit kan héél dom klinken, en mijn excuses dan, maar wat is DA?

Verder krijgt de ruin een 20tal wortels per dag, maar daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen.

Verder wordt er bij de Comfort voeding van Cavalor ook een dosis Support(extra vitaminenkuur) toegevoegd.

En inderdaad, het bloedonderzoek gebeurt volgende week, en ik ben er angstig voor...

Kan echt niet bedenken wat er mis zou zijn...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:13

DA = dierenarts Knipoog

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 17:15

Margreet schreef:
DA = dierenarts Knipoog

Ok nu voel ik me dom Bloos

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 17:16

Om even terug te komen op het ontwormingsmiddel:

Even opgezocht:

Steeds gebruik gemaakt van Equiworm.

Laatste keer hebben we Hippotwin gebruikt (omdat we dachten aan een mogelijke lintworm) maar dat heeft dus ook niet geholpen.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:17

Quantre schreef:
Margreet schreef:
DA = dierenarts Knipoog

Ok nu voel ik me dom Bloos

Geeft niks, is een typische boktuitdrukking Knipoog

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 17:20

Liedje schreef:
Geeft niks, is een typische boktuitdrukking Knipoog

Oef, nu voel ik mij opnieuw wat slimmer hahaha Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:21

Als de DA ( Knipoog ) dan toch komt om bloed te trekken, vraag hem/haar dan dus ook gelijk een mestonderzoekje te doen naar wormen, al is het maar voor de zekerheid.

Aan je voer zal het niet liggen hoor, als hij het er de hele winter goed op heeft gedaan, dan verwacht je geen terugslag in het voorjaar, die was dan juist in de winter gekomen lijkt me.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:23

Citaat:

Even opgezocht:

Laatste keer hebben we Hippotwin gebruikt (omdat we dachten aan een mogelijke lintworm) maar dat heeft dus ook niet geholpen.

Ik gebruik minimaal 3 verschillende kuren op veearts recept. Dit omdat paarden immuun kunnen worden voor de stof die de wormen doodt, waardoor er op een gegeven moment niets meer gedood wordt. Als ik jou was zou ik ook even voor het bloed/mest onderzoek gaan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:23

je komt hier nog wel meer "gekke' afkortingen tegen hoor, wen je wel aan.
Ik zou ook genoeg hooi of kuil geven, nog meer als ze zelfs al aan het stro beginnen.
Misshien iets bijvoeren met mais of maismeel, is goede dikmaker

Ook zou ik de wormenkuren niet steeds hetzelfde merk nemen, maar afwisselen

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 17:25

Margreet schreef:
Als de DA ( Knipoog ) dan toch komt om bloed te trekken, vraag hem/haar dan dus ook gelijk een mestonderzoekje te doen naar wormen, al is het maar voor de zekerheid.

Aan je voer zal het niet liggen hoor, als hij het er de hele winter goed op heeft gedaan, dan verwacht je geen terugslag in het voorjaar, die was dan juist in de winter gekomen lijkt me.

In de winter had hij natuurlijk zijn deken aan, en is hij wel wat vermagerd, maar het was maar een héél klein beetje.

Hij stond na de winter nog steeds heel mooi in zijn vel, had een mooi gewicht, alles was dus goed...

En ik twijfel er ook serieus aan of het wel aan het voer ligt. Hij is er altijd goed met geweest.

Maar wat is het dan wel hé?

Ik zal het in ieder geval vragen om ook een mestonderzoek aan te gaan. Bedankt voor de tip.

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 17:26

linda_arnold schreef:
Citaat:

Even opgezocht:

Ik gebruik minimaal 3 verschillende kuren op veearts recept. Dit omdat paarden immuun kunnen worden voor de stof die de wormen doodt, waardoor er op een gegeven moment niets meer gedood wordt. Als ik jou was zou ik ook even voor het bloed/mest onderzoek gaan.

Oei oei, dit wist ik dus niet Verdrietig

Daar zit dus inderdaad een zeer grote kans dat de wormenkuur niet gewerkt heeft...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:26

Het gaat niet om merk, maar om werkzame stof. bovendien wordt niet het paard immuun, maar de worm Knipoog Als je niet te karig doseert dan is dat risico op zich gering, maar niet alle werkzame stoffen pakken alle wormen aan, daarvoor is afwisselen (of beter: aanvullen) wel nodig.

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 17:27

Lynn_Nikita schreef:
je komt hier nog wel meer "gekke' afkortingen tegen hoor, wen je wel aan.
Ik zou ook genoeg hooi of kuil geven, nog meer als ze zelfs al aan het stro beginnen.
Misshien iets bijvoeren met mais of maismeel, is goede dikmaker

Ook zou ik de wormenkuren niet steeds hetzelfde merk nemen, maar afwisselen

Ik zal dus nog veel domme vragen stellen haha Tong uitsteken

Wel, ik ben net even bij de paarden binnengesprongen, en het hooi blijft nu liggen. Heb vandaag even wat meer gegeven ( 20 kilo) en dat is duidelijk teveel...

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:29

Kan het eventueel ook nog jacobskruiskruidvergiftiging zijn?

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 17:30

Margreet schreef:
Het gaat niet om merk, maar om werkzame stof. bovendien wordt niet het paard immuun, maar de worm Knipoog Als je niet te karig doseert dan is dat risico op zich gering, maar niet alle werkzame stoffen pakken alle wormen aan, daarvoor is afwisselen (of beter: aanvullen) wel nodig.

De dosering werd steeds (euhm hoe moet ik het zeggen:) uitgebreid gebruikt, met in het hoofd steeds de gedachte: beter teveel dan te weinig.

Maar in ieder geval bedankt voor de uitleg.

Het is iets waar ik in de toekomst zeker rekening met zal houden.

Om de hoeveel keer wisselen jullie dan af? Elke keer/ om de twee keer of...?

En misschien een nog dommere vraag: hoeveel keer ontwormen jullie je paard?

Quantre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 17:33

deedee19 schreef:
Kan het eventueel ook nog jacobskruiskruidvergiftiging zijn?

Ik heb er geen flauw idee van.

In de weide staat eigenlijk enkel gras, buiten hier en daar eens een bloemetje, maar dat komt maar zelden voor.

Wel is het zo dat mijn buurman zijn bomen/struiken altijd over de omheining laat groeien, en daar heeft de ruin een tijdje geleden wel van gesmuld... Verdrietig

Ook is het zo dat ik al heb gemerkt dat de buurman regelmatig wat over de omheining gooit, meestal nadat hij zijn grasperk heeft afgereden. Ik weet dat hij het goed bedoelt, maar ik heb er geen idee van of daar ook bloemen of iets dergelijks bijzitten...

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:35

Quantre schreef:

Je paard eet al zn stro op... dan geeft hij zelf toch al aan dat hij eigenlijk te weinig ruwvoer (hooi) krijgt?
Stro heeft echter een lage voedingswaarde, dus hij zal hier niet van aankomen.

Goed dat je paard zo'n eetlust heeft, dan kun je hem gewoon meer hooi geven. Kijk eens hoeveel hij eet wanneer je onbeperkt voert. 6 kg ruwvoer is vrij weinig eigenlijk, voor een groot paard. Een paard heeft eigenlijk 2% van zijn lichaamsgewicht aan 'droge stof' nodig. Voor een volwassen paard van zeg 500 kilo, is dit dus 10 kilo. Hooi en gerst zijn beide vrijwel geheel droge stof (gras bevat veel water, dus daarmee reken je anders). Als je het zo berekent, krijgt je paard eigenlijk te weinig voeding.

Kijk eens op deze site: http://www.roodbont.nl/images/Paard%20e ... aginas.pdf

of op de site van Pavo, voor het berekenen van de voerbehoefte van je paard.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:07

callippo schreef:
Quantre schreef:

Je paard eet al zn stro op... dan geeft hij zelf toch al aan dat hij eigenlijk te weinig ruwvoer (hooi) krijgt?
Stro heeft echter een lage voedingswaarde, dus hij zal hier niet van aankomen.

Goed dat je paard zo'n eetlust heeft, dan kun je hem gewoon meer hooi geven. Kijk eens hoeveel hij eet wanneer je onbeperkt voert. 6 kg ruwvoer is vrij weinig eigenlijk, voor een groot paard. Een paard heeft eigenlijk 2% van zijn lichaamsgewicht aan 'droge stof' nodig. Voor een volwassen paard van zeg 500 kilo, is dit dus 10 kilo. Hooi en gerst zijn beide vrijwel geheel droge stof (gras bevat veel water, dus daarmee reken je anders). Als je het zo berekent, krijgt je paard eigenlijk te weinig voeding.

Kijk eens op deze site: http://www.roodbont.nl/images/Paard%20e ... aginas.pdf

of op de site van Pavo, voor het berekenen van de voerbehoefte van je paard.

ben het er helemaal mee eens, mijn pony at altijd zijn stal leeg tot hij op zijn huidige stalling kwam waar ze de hele dag graszaadhooi met lagere voedingswaarde kunnen eten. nu pakt hij geen sprietje meer.
voor mijn pony van15 en 1m40 is dat ongeveer een 9 kilo per dag wat hij opneemt en is absoluut niet te dik Knipoog

stro eten is bijna altijd gevolg van te weinig ruwvoer.
dus die 20 kilo hooi die je gegeven hebt is misschien net te veel maar hij kan wel genoeg eten, en dat is het fijnste voor een paard
Knipoog

wat ik toch nog wil aanvullen is de hoeveelheid wortels, een 20 tal vind ik vrij veel, wortels werken namelijk laxerend in grotere hoeveelheden. ik zou die terugbrengen naar 5 per dag.