Paard eet zand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

svennet

Paard eet zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 21:32

Hallo,,,

Een paard van een vriendin van mij heeft een tijd terug een koliek aanval gehad door het eten van zand. Helaas heeft hij zijn lesje niet geleerd, iedere keer als hij in de bak staat, waar zand ligt, gaat hij zand lopen eten. We zijn als de dood voor een nieuwe aanval, waardoor hij bijna nooit buiten komt, onze wei is namelijk nog niet klaar. Is er iemand die iets weet waardoor hij geen zand meer zal/kan eten? Dan kan hij gewoon weer lekker ravotten buiten.
Alvast bedankt!

Sven

8nnemiek

Re: Paard eet zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:56

Heeft hij een goede liksteen? Zand eten kan komen doordat ze niet genoeg mineralen binnenkrijgen.
Is er wel genoeg te spelen op het zand? Misschien een vriendje erbij zetten, een paardenvoetbal, pylon of iets anders leuks. En natuurlijk altijd genoeg hooi neerleggen.

Om het zand uit de darmen te krijgen kun je 'zandweg' of 'sandclear' voeren. Dat is een kuur van een aantal dagen, waardoor al het zand uit de darmen wordt meegenomen. Bij de echte zandeters kun je dat elke maand herhalen dacht ik.
En ook een scheutje lijnzaadolie door het voer elke dag kan helpen om het zand beter mee te nemen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 22:10

Een van mijn paarden doet dit ook extreem.
Hij heeft een liksteen en alles maar dat helpt niets, zodra hij in de bak komt dan gaat ie zandhappen. En niet zo'n beetje ook, daar helpt geen lijnzaad of wat dan ook meer tegen.
Verder is ie zo gezond als een vis en komt niets te kort. Ik denk dat het meer een gewoonte geworden is, of hij vind zand erg lekker, kan ook nog natuurlijk.
Daarom heb ik voor hem een muilkorf gekocht bij divoza. Dan kan hij niet meer zandeten. Wellicht is dat voor jou vriendin haar paard ook een optie?
Ze kunnen er nog wel mee drinken maar geen zand meer eten. Dan kan je vriendin in iedergeval haar paard af en toe een paar uurtjes los laten zonder bang te zijn voor koliek e.d.

Ik heb bijna een van mijn paarden verloren door zandkoliek. Die had er een maagdarmontsteking van gekregen en heeft wekenlang doodziek in een kliniek gestaan. Het is echt levensgevaarlijk als ze grote hoeveelheden zand eten. Daarom laat ik geen van mijn paarden meer zonder muilkorf in de paddock staan.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:22

Je zou bv wat anders te eten kunnen geven. wat hooi, zodat hij daarna iig geval een volle maag / darmen heeft en niet op zoek gaat naar voedsel. Wat andere dingen om mee te spelen (en een paard dat dat misschien ook graag doet/maatje) kunnen wel voor extra afleiding zorgen.

En een kuurtje sandclear (maar ik weet zo niet hoe lang je dat achter elkaar mag geven) is misschien ook wel handig om het overtollig zand uit de darmen te krijgen.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:26

ik geef ter preventie van zandkoliek om de dag een handje gekookt lijnzaad (met vooral veel van die slijmerige drab) door het eten. Nou zijn die van mij geen echte zandeters, maar snabbelen ze altijd wel wat zand mee met het hooi.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 13:54

Die van mij hebben van dewinter een kuur sand clear gehad ter preventie. Ze aten niet echt happen zand maar wel kregen ze het binnen door in het zand wroeten en graven.

Modimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:48

misschien een liksteen!

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:58

Mijn pony is hierdoor in de dierenkliniek terecht gekomen. Blijkbaar had zij ook heel wat zand in haar darmen.
Ik heb dan een tijdje sand clear (of zoiets) gegeven. Nu voer ik lijnzaad. Die sand clear producten zijn handig en goed, maar voer dit niet elke maand standaard of zo. Want anders worden de darmen er afhankelijk van en als je er dan met stopt, dan vallen dus ook de darmen stil en zit je direct met koliek.

Als het paard echt zo wanhopig blijft eten, zou ik ook zo'n muilkorf aanschaffen!

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:29

Zo'n zand weg product is echt een kuur ja, dat is geen vast voer voor zover ik weet. Je kunt het wel gebruiken, maar het lijkt mij ook niet dat je dat dagelijks kunt gaan gebruiken. Lijnzaad zou een optie kunnen zijn ja, nee heb je, ja kun je krijgen. Lachen

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 09:41

Je kan ook het product Diamond Omega gebruiken, als preventie bedoel ik. Dit stimuleert de peristaltische beweging van de darm, dus als er zand in zit komt dit er ook uit, het geeft een mooi laagje op de darmen. De darmen komen in super conditie en dat zie je ook aan de buitenkant van je paard. Maar als je paard een zandeter is, blijf altijd controleren door wat mest in een boterhamzakje te doen, water erbij, laten staan en als er meer dan een theelepel zand in zit dan een kuurtje Sand-Ex. (hier zit ook probiotica bij in)

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 09:43

ik weet niet iets ertegen.
maar miss. kun je met hem gaan lopen, dan is die ook weer buiten geweest.

marritulkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:19

hallo
een verzorg pony van mij eet zand omdat ze niet genoeg mineralen en vitaminen binnen krijgt en omdat haar dochter nog drinkt en die is al drie en zij zelf is 28. het kan ook komen doordat ze geen wormenkeur krijgen.

gr.

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:05

Mest in een zakje geeft geen uitsluitels. Er komt namelijk niet altijd zand mee naar buiten, dat is maar af en toe.

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:58

Dus preventief te werk gaan. En zo als ik al eerder zei, Diamond Omega, b.v.
Je weet zelf wel of je paard te veel zand naar binnen krijgt of niet. Maar controleren is echt nog het beste.

IlseKuikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:35

MissToseland hier op bokt heeft een haflinger die ook zand eet en daar koliek van krijgt. Ze doet hem altijd een muilkorf om in de bak. Je kunt haar eens pb-en.