Nog een vraagje over mest.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Nog een vraagje over mest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 09:11

Ik ga binnekort met mijn paarden (haflinger en minipaardje) thuis staan. We hebben dan een inloopstal en ongeveer een halve hectare grond. (niet zoveel dus, worden gewoon bijgevoerd Knipoog ) Dat is in een hoek van onze tuin. via bruggetjes enzo kom je dan naar de voorkant dus daar kan niet iets van een aanhanger overheen. Nou moet ik wel mijn mest kwijt. De buren hebben een pensionstal dus ik wil daar gaan vragen of ik (tegen vergoeding) mijn mest kwijt kan. Maaaaar, hoe kom ik met mijn mest daar. Nu is het idee dat ik elke dag met mijn kruiwagen naar de pensionstal moet lopen. Maar dit is natuurlijk niet echt handig en nog best een eindje lopen. Hebben jullie betere ideeen? Clown

Edit> is bijvoorbeeld vlas minder ruimte innemend waardoor ik misschien met 1 kruiwagen twee dagen kan doen? zoiets?

Caresse07

Re: Nog een vraagje over mest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:13

Kun je niet op een wel handige plek bij jullie op het terrein een aanhanger of iets dergelijks zetten, daar de mest in doen en dan als het vol is naar de pensionstal rijden om op de mesthoop te legen?

Ik weet natuurlijk niet of dit mogelijk is bij jullie Clown

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:16

als je een groot formaat groencontainer hebt en vlas gebruikt, redt je het aardig hoor met "anderhalf" paard.. zo doe ik het ook. de rest heb ik een soort composthoopje voor gemaakt, welke ik dan in het voorjaar met de hand en kruiwagen over het land verspreid.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 09:17

Mijn vader wil dat niet ivm met stankoverlast, want de aanhanger is dan alleen naast het huis te zetten. want voor de rest is alles niet bereikbaar met een aanhanger. Het is zegmaar net breed genoeg voor een grote kruiwagen. en dan heb je voor gewoon de plek waar de autos staan naast het huis.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 09:20

fjordido schreef:
als je een groot formaat groencontainer hebt en vlas gebruikt, redt je het aardig hoor met "anderhalf" paard.. zo doe ik het ook. de rest heb ik een soort composthoopje voor gemaakt, welke ik dan in het voorjaar met de hand en kruiwagen over het land verspreid.

Wat moet ik me voorstellen bij zo een container Bloos

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:20

Oeh dan wordt het best moeilijk inderdaad. Misschien zoals fjordido zegt met een groencontainer, maar dan moet je wel vlas gebruiken want van stro heb je veel meer afval zeg maar. Ik moet zeggen dat de stank bij ons nogal meevalt hoor, wij hebben een grote aanhangwagen die kan kiepen en als deze vol is leveren we het af bij moestuinen en andere mensen die interesse hebben. Wij gebruiken wel vlas en ik heb het idee dat het daardoor ook minder ruikt.

In ieder geval heel veel succes.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 09:22

Jaa, ik ga idd maar opzoek naar vlas denk ik. En misschien dat ik de aanhanger wel mag vullen met gesloten vuilniszakken? Ik las in een ander topic iemand die met vuilniszakken wat deed? Dan ruikt het ook niet denk ik?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:26

Dat deed ik bij mijn eerste stal, mijn paardje stond toen om gezondheidsredenen op zaagsel (vlas was nog niet echt in toen) en daar mocht alleen stro op de mesthoop (i.v.m. champignonkwekerij) en dus heb ik het zaagsel in vuilniszakken gestopt en langs de weg gezet en het werd netjes opgehaald.
Weet niet of dat nu nog gaat lukken omdat er toch wel een en ander veranderd is in het ophalen van huisvuil, maar misschien naar de gemeentewerf brengen??

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:31

Wij hebben helemaal geen bodembedekking in de inloopstal. Gewoon rubberen matten. Dat gaat prima. Dan heb je bijna geen afval.
Maar onze paarden poepen makkelijk een kruiwagen vol per dag, ook zonder bodembedekking.
Er zijn wel veel mensen met volkstuintjes die af en toe een kruiwagen paardenmest komen halen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:33

Tja dat is ook een idee, zeker als je een inloopstal hebt, maar je houdt inderdaad toch mest he.
Mijn paarden poepen per dag ieder een kruiwagen vol Haha!

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:05

mijn papz hebt een shetje achter in de tuin staan en hij hebt een aparte groene container apart gehouden voor de mest.. een shetje mest dan niet veel Tong uitsteken ma iig misschien kan je dat ook doen

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 07:24

Als het slechts een inloopstal betreft kun je misschien in derdaad volstaan met rubberen matten (en daar voor het oog misschien wat zaagsel op, maar ik begreep ooit dat de de vochtdoorlatenheid afnam) zodat je nagenoeg geen strooisel nodig hebt. Dan ben je een heel eind van het probleem af.