vlaslemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plotie

vlaslemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 19:15

Hallo allemaal,
ik had graag geweten hoeveel kg vlaslemen er per keer in een stal gaat. Of hoeveel kg er wordt opgedaan per maand.
( ik ga zo graag paard kopen, en ben eerst alle uitgaven aan het opschrijven , gedetailleerd enzo )
Want ik zie zo staan bv 4.5€ voor zoveel k vlaslemen en ik weet niet echt hoeveel er in de stal gaat ( eentje van 3x4 of 4x4)

allesinds bedankt

grtjs
xxx

isverwijderd

Re: vlaslemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:17

Ik heb wel eens gehoord, (heb zelf geen vlas) dat je er eerst 4 a 5 zakken ingooit, en dan elke dag ff de mest en pisplekken wegscheppen en dan elke week nog een zak eruit en eens in de zoveel tijd alles eruit. Bedoel je dit?

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 12:34

Ja bedankt , maar ik vroeg me ook af hoeveel Kg je ongeveer per maand verbruikt als je deze methode van uitmesten doet.

grtjs
xxx

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:51

als je alleen op vlas staat zou ik beginnen met drie balen erin. daarna haal je iedere dag de strond eruit, en leg je het vlas recht of zo neer zoals jij het wilt. over de pisplek stooi je wat schoon vlas uit je stal. de pisplek haal je er niet uit. die hoeft er maar 1 keer in de twee/drie weken uit (of als je een heel smerig paard hebt, 1 keer per week). ligt aan je paard.
als je eerst een laag vlas hebt en daarover heen een laag stro (dat heb ik, want dan kan mijn paard lekker op stro knabbelen, want vlas eten is ontzettend slecht) dan zou ik beginnen met twee balen vlas en een aantal plakken stro. je haalt alleen iedere dag de strond eruit en een keer per week of wat vaker, ligt eraan hoe vies je paard is, het vieze stro op de pisplek, het vlas laat je liggen. het vlas haal je er 1 keer in de 3/4 weken uit, misschien wat vaker, ligt aan je paard. door het stro kan je namelijk langer met je vlas doen. ik doe er gemiddeld toch wel 4 weken mee. je gebruikt dus ongeveer 2 balen vlas per maand. alleen in het begin moet je er even wat meer indoen, want anders krijg je geen lekkere laag en komt je paard erg dun te staan.

hopelijk is dit voldoende info

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:53

ik begin met 4 pakken, en dan afhankelijk van hoe vies je paard zn stal maakt, 1 of 2 pakken per week erbij.
een pak weegt hier 20 kilo. Je begitn dus met 80 kilo en dan elke week 20-40 kilo erbij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:54

In een stal van 3x3 gaan de eerste keer 4 pakken vlas
later ongeveer 1 pak per week.
Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel je paard buiten staat Lachen

Birgit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:55

'S zomers gebruiken wij 21 kg (1 pak) per week. In de winter meer.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:06

dolor schreef:
als je alleen op vlas staat zou ik beginnen met drie balen erin. daarna haal je iedere dag de strond eruit, en leg je het vlas recht of zo neer zoals jij het wilt. over de pisplek stooi je wat schoon vlas uit je stal. de pisplek haal je er niet uit. die hoeft er maar 1 keer in de twee/drie weken uit (of als je een heel smerig paard hebt, 1 keer per week). ligt aan je paard.
als je eerst een laag vlas hebt en daarover heen een laag stro (dat heb ik, want dan kan mijn paard lekker op stro knabbelen, want vlas eten is ontzettend slecht) dan zou ik beginnen met twee balen vlas en een aantal plakken stro. je haalt alleen iedere dag de strond eruit en een keer per week of wat vaker, ligt eraan hoe vies je paard is, het vieze stro op de pisplek, het vlas laat je liggen. het vlas haal je er 1 keer in de 3/4 weken uit, misschien wat vaker, ligt aan je paard. door het stro kan je namelijk langer met je vlas doen. ik doe er gemiddeld toch wel 4 weken mee. je gebruikt dus ongeveer 2 balen vlas per maand. alleen in het begin moet je er even wat meer indoen, want anders krijg je geen lekkere laag en komt je paard erg dun te staan.

hopelijk is dit voldoende info

ammonia-vorming krijg je dan wel heel snel.
Ik heb juist geleerd dat de natte plek eruit moet, zo kan je het 't beste / langst goed erin houden...
Verder inderdaad, elke dag alle plekjes en mest eruit halen. het precieze aantal kilo weet ik niet, wel zeker 2 a 3 keer per week een nieuwe erbij. (had ik met een "vies" paard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:08

Het op potten, dus de plas laten zitten doe ik ook niet, al wordt dat wel veel gedaan met vlas.

Ik haal elke dag de drollen eruit en om de paar dagen de plasplek.

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:07

Ik gebruik ook vlas, maar GEEN potstal.
Ik heb reeds vanaf 19 oktober 2006 38 pakken opgebruikt.
Edit: voor 2 paarden, dus 2 stallen.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:47

mijn stal is ook geen echte potstal, maar op deze manier bespaar ik geld uit en bij mij ligt er zo'n dikke laag stro over heen dat hij niet op de pisplek staat. het stro op de pisplek haal ik er wel regelmatig uit, waardoor het vlas veel langer goed blijft en het gewoon niet nodig is om het na 1 dag er al uit te halen. als ik dat doe is bijna alles nog schoon, dus dat heeft bij mij weinig zin. mijn paard is dan ook erg schoon, dus hij ploegt niet heel erg zijn stal om en pist ook altijd op een plek, dus dan kan het makkelijk. en ik doe er per dag 2 plakken stro in, zodat het stro schoon blijft en hij wat te knabbelen heeft.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:56

en wat is er trouwens zo erg aan een pot stal? als de strond enzo er goed uitgehaald wordt en er schoon vlas van de kanten er overheen wordt gedaan is het toch niet erg. en ook nog eens een laag stro erover, dan maakt het toch niet uit?

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 16:40

dolor schreef:
en wat is er trouwens zo erg aan een pot stal? als de strond enzo er goed uitgehaald wordt en er schoon vlas van de kanten er overheen wordt gedaan is het toch niet erg. en ook nog eens een laag stro erover, dan maakt het toch niet uit?

Ik doe het bv al niet omdat ik een potstal niet uitgemest krijg door rugproblemen.
En omdat ik een niet-potstal vaak toch iets properder vind.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 05:50

nav de vraag over wat een poststal is:
over het algemeen wordt bij een potstal alleen opgestrooid (en soms de drollen gewipt en opgestrooid) het nadeel hiervan is dat er makkelijker hoefsproblemen kunnen ontstaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 09:13

Als je vlas hebt liggen, moet je wel ervoor zorgen dat de ondergrond een beetje nat is, dat er een klein laagje gepot wordt, anders glijden de paarden uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 09:14

friesiszwart schreef:
nav de vraag over wat een poststal is:
over het algemeen wordt bij een potstal alleen opgestrooid (en soms de drollen gewipt en opgestrooid) het nadeel hiervan is dat er makkelijker hoefsproblemen kunnen ontstaan.

En het voordeel is dat een potstal een warmere ondergrond heeft omdat de ondergrond na verloop van tijd begint te verteren en de bacterien warmte produceren.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 16:53

ik vroeg niet wat een potstal is, ik vroeg wat er zo erg aan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 16:55

Ik heb nooit een natte ondergrond gemaakt en mijn paard is nooit uitgegleden. Als je maar 1 pak in een lege stal doet, lopen ze wel kale plekken.

Als je niet gebonden bent aan vlas is stro vele malen goedkoper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:38

Ik maak ff de grond nat met een gieter

Ik vind een potstal een stinkzooi
Als een paard een keer wat kapt en zo wat omwoelt komt meteen de stink prut naar boven

Ik vind stro viezer, meer werk, grot mestbult die niet wil composteren en dan aan afvoer ook veel duurder

Er moet gekke dingen gaan gebeuren voordat ik ze op stro ga zetten Lachen

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 23:18

dagelijks enkel de paardenvijgen verwijderen. Wekelijks ½ tot 1 baal toevoegen en pas na ongeveer 8 weken het volledig strooisel vernieuwen.(dit komt van een site van vlaslemen)

dus je begint volgends die site met 3-4balen
iedere week 1/2 tot 1 baal erbij
na 8 weken alles eruit en helemaal opnieuw beginnen...

ik gebruik zelf ook vlaslemen, het is wel een hele grote stal met 2 paarden erin...
ik ben begonnen met 4balen, iedere week 1 erbij, als het wat stinkt haal ik alle harde plekken(pisplekken) eruit
meestal gaat dit als het goed weer is ongeveer 7-8weken mee zonder alles eruit te halen, als het vies weer is, kan ik maar 3-4 weken ermee doen zonder alles eruit te halen..., er liggen wel stalmatter eronder, deze kosten zo ongeveer 50euro per m²