Hoe opbouwen van stal naar hele dag wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_

Hoe opbouwen van stal naar hele dag wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 10:21

Mijn paard gaat deze week verhuizen naar een stal waar ze van 6.00 tot ongeveer 19.00 uur op de wei staat. Op de huidige stal komt ze 2 uur in de paddock.
Ik heb nu 6 dagen vrij en wil haar laten wennen aan het gras. Hoe kan ik dit het beste doen.
Hele dag op de wei met kort gras en dan even op de wei met het lange gras of ook de wei met het korte gras opbouwen?
Ik hoor het graag.

Caballos

Re: Hoe opbouwen van stal naar hele dag wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:14

Wat wij vaak doen in het voorjaar als ze weer naar buiten (op de wei) gaan, is beginnen met 2 uurtjes een paar dagen, dat uitbreiden naar een dag deel een paar dagen en dat ook weer uitbreiden. Opbouwen is in ieder geval belangrijk! Wij blijven die periode ook altijd met ze rijden/longeren/wandelen enz. dus kort gezegd, de boel in beweging houden...... dat scheelt dan ook meteen voor de dikke buik haha!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:50

Wat ik zou doen:

Voordat ze naar de wei gaat altijd eerst een plak hooi geven.

1e dag 1 uur in het korte gras (totaal 1 uur)
2e dag 2 uur in het korte gras (totaal 2 uur)
3e dag 2 uur in het korte gras en daarna 0,5 uur in het lange gras (totaal 2,5 uur)
4e dag 3 uur in het korte gras en daarna 1 uur in het lange gras (totaal 4 uur)
5e dag 3 uur in het korte gras en daarna 2 uur in het lange gras (totaal 5 uur)
6e dag 4 uur in het korte gras en daarna 3 uur in het lange gras (totaal 7 uur)

Dan ben je al aardig op weg naar de 13 uur, de totale tijd die ze straks heeft.
Het hangt heel erg af van hoe ze reageert, als de mest goed blijft en er geen andere dingen gebeuren kun je misschien de tijden wat langer maken.
Vooral blijven kijken naar je paard. En idd ook lekker beweging geven.
Maar dan zou ik wel een uur wachten nadat ze in de wei is geweest, ze moeten eerst even 'uitbuiken' (gras verteren kost ook energie, en hard werken direct daarna als je nog aan het opbouwen bent is niet goed is mij verteld)

Ik realiseer me dat dit wel 'omslachtig' is, je moet er wel de tijd voor kunnen maken.
Het belangrijkste is geleidelijk opbouwen.

Succes ermee!

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 09:43

Bij mij staan ze ook de hele winter op de paddock en gingen dit jaar op 22 april volledig op de wei, ze blijven daar tot ongeveer 1 oktober (afhankelijk van het weer). Ik bouw het 3 weken op. De eerste week gaan ze 1 tot 2 uur op de wei, daarna een halve dag, de laatste week gaan ze alleen 's nachts nog op stal. Dit gaat elk jaar goed. Ik heb wel veel lang rijk gras, dus geef ik ze wel altijd nog wat voer voordat ze de wei opgaan, zodat ze zich niet te pletter eten in het gras.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 09:49

Franka_Vosje schreef:
Wat ik zou doen:

Voordat ze naar de wei gaat altijd eerst een plak hooi geven.

1e dag 1 uur in het korte gras (totaal 1 uur)
2e dag 2 uur in het korte gras (totaal 2 uur)
3e dag 2 uur in het korte gras en daarna 0,5 uur in het lange gras (totaal 2,5 uur)
4e dag 3 uur in het korte gras en daarna 1 uur in het lange gras (totaal 4 uur)
5e dag 3 uur in het korte gras en daarna 2 uur in het lange gras (totaal 5 uur)
6e dag 4 uur in het korte gras en daarna 3 uur in het lange gras (totaal 7 uur)

Dan ben je al aardig op weg naar de 13 uur, de totale tijd die ze straks heeft.
Het hangt heel erg af van hoe ze reageert, als de mest goed blijft en er geen andere dingen gebeuren kun je misschien de tijden wat langer maken.
Vooral blijven kijken naar je paard. En idd ook lekker beweging geven.
Maar dan zou ik wel een uur wachten nadat ze in de wei is geweest, ze moeten eerst even 'uitbuiken' (gras verteren kost ook energie, en hard werken direct daarna als je nog aan het opbouwen bent is niet goed is mij verteld)

Ik realiseer me dat dit wel 'omslachtig' is, je moet er wel de tijd voor kunnen maken.
Het belangrijkste is geleidelijk opbouwen.

Succes ermee!

Ik denk dat je hier wel wat aan hebt.
En idd beweging blijven geven anders worden ze erg dik Bloos