Verfilte vacht, hoe weer goed krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirriejj

Verfilte vacht, hoe weer goed krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 09:59

Omdat we waarschijnlijk deze week een zwaar verwaarloosde jaarling krijgen, waarbij de vacht totaal verfilt is, de vraag wat kun je hieraan doen?
Scheren is geen optie, want de pony schrikt al van een vlieg.

Vjestagirl

Re: Verfilte vacht, hoe weer goed krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:07

De eerste tijd zou ik hem dan gewoon laten staan. Als het kan kun je proberen om met zo'n gebogen schaar wat vervilte plukken eruit te knippen. Maar als hij echt zo bang is kun je denk ik beter beginnen met zijn vertrouwen winnen, en die vacht even laten zitten.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 10:27

Vjestagirl schreef:
De eerste tijd zou ik hem dan gewoon laten staan. Als het kan kun je proberen om met zo'n gebogen schaar wat vervilte plukken eruit te knippen. Maar als hij echt zo bang is kun je denk ik beter beginnen met zijn vertrouwen winnen, en die vacht even laten zitten.

Hij is idd doodsbang, maar toen ik gister bij hem was, en hem vast had kon ik wel gewoon overal aankomen zonder dat ie ineen kromp.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:23

Plukken kun je eruit knippen, denk als je goed voert en de algemele verzorging is goed, dat er al veel los zal laten. Knip idd met een gebogen schaar. Er bestaat ook een handtondeuse.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:09

misschien eerst de vacht laten voor wat het is? als het vervilt is zal het nog de wintervacht zijn denk ik? als hij eenmaal gaat verharen kun je het er mss door goed borstelen wat los van kunnen krijgen? met een borstel voor mensen haar ofzo? zitten wat langere tanden aan en dan kan je er beter door heen komen? wel 1 met tanden die meegeven...

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:58

Er is een optie om hem te verdoven natuurlijk maar niet de beste manier.

als hij echt zo bang is, eerst vertrouwen winnen. maar vaak ben je snel terug bij af, als je dan met de rest bezig gaat.

heb je het er al met een da over gehad ?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 23:00

Ten eerste: fijn dat hij bij jou een thuis gaat krijgen!
En over de vacht, omdat hij verwaarloost is, zal hij waarschijnlijk nog in zijn wintervachtje staan. Als hij straks wat is bijgekomen dan komt zijn zomervachtje door. Denk ik hoor, nooit eerder meegemaakt. Handtondeuse is ook een idee om de dikke klitten weg te halen.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 09:13

Hij is bijna helemaal uit zijn wintervacht, alleen onder de buik totaal niet.
Ik denk dat ik maar de vacht eerst maar eens een tijd aanzie, ik voer hem dan sowieso lijnzaad bij zodat hij een beetje beter in de vacht komt.

Minidroppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:17

Doordat hij voldoende vitaminen binnen krijg gaan de haren vanzelf los zitten. Gun de tijd, komt zeker goed!
Goede actie ondernomen zeg! Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:29

ik zou inderdaad eerst eens aankijken of hijniet zelf al verhaart ook daar... succes!

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:59

Goed voeren en voor voldoende beweging zorgen. Als hij wat gezonder is en je poetst hem regelmatig komt het vanzelf wel los Lachen En idd lijnzaadolie over de brokken doen Lachen

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 10:19

Hij komt de eerste paar weken thuis te staan,zodat hij aan mensen went en een beetje bij kan komen.
Als hij eenmaal zover is dat je hem makkelijk kunt pakken en er weer fatsoenlijk uitziet komt hij met een paar hengsten in de wei te staan Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:39

De verviltte haren onder de buik komen ook wel goed. Ik zou idd lijnzaadolie geven en hem een beetje in handen houden. Ik zou me eerder zorgen maken om het feit dat hij misschien niet regelmatig bekapt en ontwormd is geweest dan om die vacht.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:42

Verviltte haren onder de buik komen me bekent voor. Mijn jaarling had dat ook toen ik hem net kocht en hij was ook bang. Ik heb het eerst geprobeert met vitamninen spuiten en slobber met gekookt lijnzaad. Dit werkte niet en toen heb ik uiteindelijk zijn buik geschoren, ik had hem wel al wat langer toen ik ging scheren dus hij vertrouwde me toen al wel.

Ik ben het met de rest eens, eens zijn gezondheid enz opkrikken, dan komt zijn vacht ook wel goed.