Bodem stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

steigert

Bodem stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 09:36

Met pinksteren wordt er voor mijn paard een nieuwe stal gebouwd. Hij staat nu in een container. De wanden van de nieuwe stal worden van hout. Dit is al gehaald. Het is een gezellige, kleinschalige pensionstal waar alles nog een beetje in de 'oude stijl' gebouwd is.

Nu is mijn vraag:
Wat raden jullie aan qua bodeM? De eigenaresse van de stal wil graag tegels. Dit is op zich prima, dan kan de urine via de 'spleetjes' tussen de tegels de bodem in, alleen hebben we erg last van ratten en muizen die binnen no time gangetjes hebben gemaakt in mijn nieuwe stal en ik een stal heb met ongelijke, weggezakte tegels. Een andere optie is beton, daar ben ik voorstander van, nadeel is alleen dat de urine dan niet weg kan lopen. Tuurlijk kunnen we er een gootje inmaken, maar dan blijft het in het gootje liggen.

Iemand een goed idee??

Wiesje

Re: Bodem stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:50

Het gootje aflopend leggen naar een betonnen opvangputje. Dan blijft de gier er niet in liggen hoor! En vervolgens kun je het gootje dat een keer per zoveel maanden (als bv net alle stallen even schoon zijn) met water doorspoelen of met een hogedrukspuit. In mijn stallen werkt het zo prima. Ook dus beton met een gootje!
Voorheen had ik tegels en dat werd echt een grote sopzooi. Urine trok niet weg en zand eronder werd papperig.

steigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 09:59

Thanks! Klinkt goed, ga het voorleggen!

dupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:27

Je mag niet in alle gemeentes klakkeloos tegels of klinkers als bodem van je stal gebruiken, ik woon in zo'n gemeente ....
Ik heb beton moeten storten en grbuik verder enkel vlas als strooisel (geen oppot maar gewoon zoals zaagsel). Eens in de zoveel tijd haal ik de hele stal leeg en spuit deze schoon met de hoge druk en een stalreiniger.

Ik heb geen putje, trek het water naar buiten en laat het daar de grond in lopen

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:26

Wij hebben tegels en ook wel een beetje last van muizen, maar het bevalt goed. En als je paard in de stal staat denk ik niet dat muizen er komen.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:50

Volgens mij moet een vloer in een stal vochtdicht zijn, als de urine er door kan lopen wordt de bodem verontreinigd en hiervoor kun je dus beboet worden. Mijn stal heeft een betonvloer en geen putje heb nooit last van een natte vloer, stro neemt alles voldoende op.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:56

klopt ja, je mag het niet zomaar de grond in laten lopen. Als je geen vochtige stal wil hebben moet je dus eigenlijk werken met voldoende, goed absorberend strooisel. Zodat ook de urine op de mesthoop terecht komt.
Ook putjes in een stal ed mag dus eigenlijk niet.
Daarbij vind ik een putje met een deksel zoals je weleens ziet erg gevaarlijk. ALs het deksel eraf komt en ze zetten er een voet in...
Wil je het toch, zou ik dus zeker voor tegels gaan.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:16

lejo schreef:
Ook putjes in een stal ed mag dus eigenlijk niet.
Daarbij vind ik een putje met een deksel zoals je weleens ziet erg gevaarlijk. ALs het deksel eraf komt en ze zetten er een voet in...
Wil je het toch, zou ik dus zeker voor tegels gaan.

Natuurlijk mogen putjes in de stal wel. Het ligt er uiteraardw el aan waar deze op aangesloten zijn. Onze gierafvoer komt op een opvangput uit en geloof mij, gemeenten zien dit het liefst. Buiten dat alles natuurlijk gewoon op de mestvaalt terecht komt. Ik denk dat bij controles tegels zelfs meer problemen opleveren. Formeel moet een vloer in de stal bestaan uit een 'aaneengesloten verharding' en dat zijn geen tegels en klinkers.

wat_nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:57

Bij ons staan de paarden ook op beton. In combinatie met vlas of hennep-vezel blijft de stal prima droog, deze bodembedekkers nemen enorm veel vocht op, meer als stro.
Mocht je toch tegels willen; dan zou ik zeggen, zorg dat je eens per jaar een vrijwilliger hebt die even de boel weer met zand opvult en de tegels er weer netjes in legt?

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 23:13

oh ja als je het zo bekijkt, ja dan mag het natuurlijk wel, maar de meeste putjes in oudere stallen gaan zo de grond in, dat bedoel ik dus.
Maar dat begrepen jullie toch wel Bloos
Verder heb ik het dus helemaal niet zo op putjes, iig niet die met losse deksels.

steigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 08:23

Dank voor de tips! Nu ben ik weer aan het twijfelen Tong uitsteken Ik ga het even overleggen op stal!