leeftijd paard dekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xWhitneyx

leeftijd paard dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 18:32

hoi allemaal ff een vraagje ik heb een Koe tinkermerrie Koe van ong 16/17 jaar( geschat) en wil haar eigenlijk laten dekken maar ik zit erg te twijfelen over haar leeftijd ze heeft ong 5 a 6 jaar geleden eerder een veulen gehad kan het dan nu nog ? en is het niet zo als ze al eerder een veulen hebben gehad dat de bevalling dan ietsje makkelijker gaat ? veel mensen bij mij op stal zeggen van goh waarom laat je haar niet dekken maja wil dan tog wel een beetje zekerheid

Nicky15

Re: leeftijd paard dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:35

het is waar dat de bevalling makkelijker gaat als ze al eerder een veulentje heeft gehad.
Of je haar nog moet dekken weet ik niet.
Ik denk dat het wel kan.
Als je een sterke merrie hebt.

Ik denk dat je de dierenarts het beste kan vragen of ze nog een veulen zou kunnen krijgen

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:37

Ik ben ook wel benieuwd naar de maximale leeftijd om te dekken..

Als je een gewone, gezonde merrie hebt die op eerdere leeftijd al veulens heeft gehad, wat is dan de maximale leeftijd? En ook als ze nog nooit veulens heeft gehad?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 07:14

ik ken paarden die op hun 20ste nog gedekt werden. als de merrie gezond is en een goede conditie heeft is de kans dat het fout gaat net zo groot als bij een jonger paard. al heb je met oudere dieren vaak dat de gezondheid minder goed is en de conditie ook minder goed. in dat geval heb je dus grotere kans dat het fout gaat... je da kan je er het beste advies over geven denk ik...

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 11:38

thnx allemaal, ja ik ga denk ik ook gewoon vragen aan mn dierenarts wat hij er van vind die boer waar ik gestald bij sta zegt allemaal ja dat kan wel maarja die vergelijkt veel met koeien die van mij lijkt misschien wel op een koe Koe maar tog hahaha Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:59