paard verschuift/verbuigt box

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

paard verschuift/verbuigt box

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 21:08

Onze Ierse Hunter Lad is een flinke jongen van 1.83 hoog.
's-Nachts staat hij op stal. Iedere ochtend weer balen wij als een stekker want dan blijkt weer dat hij het gepresteerd heeft om zijn complete box te verschuiven en zodanig te verbuigen dat de deur niet meer open of dicht kan. We praten hier over een vrijstaande box van 4x4 met kunststof panelen en traliewerk. Werkelijk loeizwaar.
Hoogstwaarschijnlijk gaat hij tegen een kant aanliggen waardoor de gehele box verschuift/verbuigt.

De box ergens aan vastmaken is niet mogelijk, ja...er staat een stiep, echter staat die in verbinding met het dak van de schuur. Lijkt me niet echt veilig om de box daaraan vast te maken met zo'n flinke jongen er in.

Iemand meer het probleem van een verbogen/verschoven box en wat doen jullie er aan ?

Jetta

Re: paard verschuift/verbuigt box

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 11:08

Je moet de box wél vastzetten. Aan de vloer verankeren is misschien een goed idee?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 12:28

Is er geen muur waar je de stal aan kan bevestigen?
Of vier palen de grond in waar je de schotten tussen kan bevestigen?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 12:43

Waarom staat het paard eigenlijk op stal? Blijkbaar vindt hij het helemaal niets.. Kun je hem niet gewoon dag en nacht buiten zetten?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 21:38

@jetta: verankeren aan de vloer is niet mogelijk; er ligt bestrating met daaronder een dun laagje zand, daaronder een laag beton.
@felicity; muur is ook geen optie, helaas.
@dorientjuh; ik heb er voor gekozen om hem alléén snachts binnen te zetten, dit ivm veiligheid (noem mij paranoia, maar al die lijpo's die er rondlopen...). Daarbij is een ouwetje van 27 zijn maatje en die moet echt snachts naar binnen ivm atrose. Zou ik de ene binnen en de andere buiten laten....all hell brakes loose.. Zomers staan ze wel ook snachts buiten.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:52

Je zou aan de binnenkant een stroomdraadje kunnen spannen. Als je daar een nachtje stroom opzet, weet jouw meneertje meteen dat het niet de bedoeling is om tegen het schot te duwen!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 08:27

Wiesje schreef:
Je zou aan de binnenkant een stroomdraadje kunnen spannen. Als je daar een nachtje stroom opzet, weet jouw meneertje meteen dat het niet de bedoeling is om tegen het schot te duwen!

Dit lijkt me dus niet zo slim. een paard moet zich wel op z'n gemak voelen in z'n stal en niet bij elke beweging bang zijn dat hij misschien een tik van de stroom krijgt. wat als hij er per ongeluk tegenaan komt?? en de andere kant opvliegd en vervolgens daar tegen de stroomdraad aan loopt??? denk dat je die box dan zeker aan het eind van de schuur vindt.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 08:30

Wiesje schreef:

ja natuurlijk!
sluit een dier al op waar ie blijkbaar al helemaal geen zin in heeft en laat het dan ook nog eens dubbel angstig zijn op die plek! Boos!

@ts: is er geen mogelijkheid een stukje uitloop voor hem te maken, zodat hij wel samen met het oudje naar binnen gaat, maar dan toch een uitloopje heeft. het lijkt er idd op dat het paard totaal niet fijn staat binnen. staat de stal ook wel vast?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 08:35

freespirit schreef:
@jetta: verankeren aan de vloer is niet mogelijk; er ligt bestrating met daaronder een dun laagje zand, daaronder een laag beton.

Met bestrating kan je gewoon verankeren. wat voor bestrating ligt erin???
bestrating ligt strak tegen elkaar aan dus dan kan je de wanden daar aan bevestigen. als ze aan alle 4 de kanten goed verankerd liggen dan kan er helemaal niets gebeuren.het is echt niet zo dat je op een gegeven moment een box aan de andere kant van de schuur ziet staan met delen van de bestrating of zo. desnoods gooi je beton bij de bestrating.

Je kan ook op een aantal punten een paal in de grond doen. bijv. aan de binnenkant van de box in alle 4 de hoeken. of aan de buitenkant van de wanden. of je bevestigt paalhouders met daarin een paal rechtstreeks op de bestrating of je haalt op een paar punten de bestrating weg tot aan het beton en bevestigt daar paalhouders op. je kan ook op een paar punten beton storten met palen erin. is helemaal niet veel werk.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 08:37

Idd, vastankeren!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 09:05

er liggen H-klinkers in de schuur. Als je daarin gaat boren, klappen ze kapot, hebben we al eens geprobeerd.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:48

Jongens, niet zo fel op dat stroomdraadje!! Er zijn legio stallen waar dat gebeurd om te voorkomen dat paarden uit hun box klimmen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:16

Wiesje schreef:
Jongens, niet zo fel op dat stroomdraadje!! Er zijn legio stallen waar dat gebeurd om te voorkomen dat paarden uit hun box klimmen.

tsja en omdat et op legio stallen gebeurd, moet je dat oké vinden?!
bah, kan slecht tegen dit soort 'oplossingen' Sigaar

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:20

stroomdraadje is volgens mij niets mee .Je kan hem toch om z n zachts zetten zodat hij maar net een schokje krijgt.Maar ik zou toch voor een hele andere oplossing gaan .Een andere stal bijv. en dan groter straks ligt hij een keer klem .Dan zijn de gevolgen ook niet tevoor zien.Hij raakt in paniek box gaat helemaal schijven.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:54

freespirit schreef:
er liggen H-klinkers in de schuur. Als je daarin gaat boren, klappen ze kapot, hebben we al eens geprobeerd.

Dan een paar klinkers eruit halen, graven tot je op het beton komt en dan daar paalhouders op bevestigen.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 11:51

een stroomdraadje zou ik zowiezo never nooit nie gebruiken. Het gaat hier om een paard dat gewoon tegen de boxwand aan gaat liggen en omdat het een flink paard is, verschuift de box.

Er is mij zelfs eens verteld dat de brandverzekering zeer moeilijk doet wanneer er stroomdraad in een schuur (bv ter voorkoming dat balken aangevreten worden) gebruikt word, het zelfs niet mag.....!!!

dupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:23

Paar klinkers eruit halen, door het laagje zand graven tot je op het beton bent en dan daar een paar stalen profielen op monteren zodat je de hoeken van de stal en bv op iedere zijde nog 1 extra in het midden de boel kunt verankeren.

Wicked2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 09:58

denk dat je box niet veel voorsteld als deze verschuift...
Dat mag gewoon weg niet verschuiven. Waarschijnlijk zo prefabmodel. Denk als deze verschuift dat het nog veiliger is je paard uit de box te houden. evt. kleinpadockje ervoor maken. Denk niet dat enkel komt van er tegen te gaan liggen...

betiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:31

freespirit schreef:
ik heb er voor gekozen om hem alléén snachts binnen te zetten, dit ivm veiligheid (noem mij paranoia, maar al die lijpo's die er rondlopen...). Daarbij is een ouwetje van 27 zijn maatje en die moet echt snachts naar binnen ivm atrose. Zou ik de ene binnen en de andere buiten laten....all hell brakes loose.. Zomers staan ze wel ook snachts buiten.

Juist voor paarden met atrose is het veel beter om dag en nacht buiten te lopen. Op die manier blijft de aanmaak van gewrichtsvloeistof veel beter op gang.
Het zou dan natuurlijk wel fijn zijn als hij wel een schuilstalletje heeft voor als het slecht weer is.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:11

Je zou eigenlijk eens een camera op moeten hangen om te kunnen zien wat er precies gebeurt...

Rolt hij toevallig op stal en trapt daarbij misschien tegen de wanden?
Dan zou je eens een anti-rolsingel kunnen overwegen. Extra hoog opstrooien tegen de zijkanten aan voorkomt ook dat ze er tegenaan gaan liggen.

Zit er een luik in de deur waardoor hij z'n hoofd naar buiten kan steken? Mijn grote jongen steekt z'n hoofd door het weefrek en drukt dan met z'n borst zo de degelijke brinco-deur eruit als de voerkar langs komt... Weefrek is nu dicht en dat scheelt een stuk.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:35

maar is dat dan ook een echte oplossing?
paard rolt schijnbaar wat ie lekker vind, met een anti-rolding kan hij dat niet meer.

weefrek dicht, nog minder ruimte en uitkijkmogelijkheden.

ik vind dat soort dingen niets oplossen. dat paard heeft er schijnbaar een reden voor waarom hij dat doet, dan ga je dus kijken wat die reden is en daar iets mee doen, niet wat je weg kan halen, dicht kan doen, etc waardoor het niet meer kán.
misschien gaat het idd wel per ongeluk. een camera plaatsen zou dan verklaren hoe het gebeurd.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:49

Klopt het dat je paard alleen op stal staat? Zo ja, dan vermoed ik dat het probleem met een "buurman" ernaast opgelost is. Als ik één van mijn paarden 's nachts alleen op stal zet, dan breekt hij ook de tent af.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 21:38

@marahorse; nou ja, prefab....het ding is werkelijk loodzwaar. Metalen profielen met kunststoffen 'planken'. We hebben het hier over een Ierse Hunter van 1.83 !!! Die weegt wel wat en kan aardig wat kracht zetten.

@betiine; zomers staan ze ook snachts buiten.

@margreet en rosita; ja, een camera zit in de planning. Inderdaad, onze Lad steekt ook z'n hoofd door het weefrek en ramt zó soms de deur krom. Hij weet dat ie niet die deur mag rammen....maar vergeet het soms een beetje Bloos
Om het rek er in te plaatsen vind ik zo sneu...ik zou er zelf al claustrofobisch van worden, laat staan Lad.

@jol1; nee, natuurlijk staat hij niet alleen. Ik schreef al eerder dat ie een maatje van 27 heeft die samen met hem 'snachts op stal staat.

Ik vermoed dat ie gewoon lekker tegen de wand aan gaat liggen of lekker staat te schuren en dan de box in z'n geheel wat verschuift. Ik geloof niet dat het gevaarlijk is, de box is 4x4 en ruim genoeg, het gaat hier ook maar om enkele centimeters dat de box verschuift.

Ik ga echter wel het advies van Tieme opvolgen en toch proberen de box te verankeren.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:05

Ik heb het rek dus wel dicht. Maar dat is aan de kant van de stalgang, hij heeft aan de andere kant ook nog een buitenluik waar hij eigenlijk de hele dag (nou ja, hele dag, als 'ie niet in de wei of paddock staat dus) uit kijkt. Hij vliegt alleen uit dat rek als er een ander paard of de brokkenkar langs komt. Ik vond het in het begin ook zielig, maar nu vind ik het eigenlijk wel prima en ik heb niet de indruk dat hij het heel erg vindt, hij kijkt toch meestal uit de andere kant. Het is veel rustiger zo, geen geschreeuw en klappen voor z'n kop meer als hij weer eens iets of iemand dreigt te grijpen, de deur blijft heel, z'n eigen benen blijven heel, geen wonden op z'n neus als hij teruggejaagd wordt en z'n hoofd stoot tegen de bovenkant... Echt veel beter.