paarden aan huis, globale kosten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blueberry

paarden aan huis, globale kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 19:31

Oké even ter orientatie.

Hoeveel kost het houden van 3 paarden aan huis. En dan lopen de paarden 24 uur buiten 365 dagen per jaar. Dus geen bodembedekking voor de stal.

Paarden krijgen dan hooi 2x daags en kuil 2x daags en 1 maal daags brok.

Ik weet echt niet waar ik moet beginnen met zoeken, een leverancier van kuil/hooi, waar haal je dat vandaan? En Brok, welk merk is goed? Waar zit geen troep door en bij welk merk mag je ook een kijkje nemen?

En dan even exclusief bekappen/enten/ontwormen want daar heb ik al naar geinformeerd Lachen

alvast bedankt!

Anoniem

Re: paarden aan huis, globale kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:27

Ik heb er wel 3, maar die derde is een veulen, dus valt niet echt mee te rekenen. T zijn sobere ponies, een haflinger en Tinker met veulen. Even globaal mijn kostensom.

Paarden krijgen goed 7 kg hooi per paard per dag = 5110 kg = 6 ton (ik reken altijd ruim). (veulen eet mee met moeder en tante) Ik betaal zo'n 120 euro per ton hooi. Dus €720,- euro aan hooi per jaar. Hooi ruilen wij bij de loonwerker. Wij telen zelf namelijk Engels Raai, maar ik prefereer Rietzwenk graszaadhooi voor de paarden.

Stro komt dus van eigen land verder. Ik heb grote balen á 300 kg, vind ik makkelijker in gebruik. Weet niet wat stro kost, doorgaans wel wat goedkoper. Denk 90 euro per ton. Afhankelijk van jouw stalbeleid kun je eens een berekening doen. Voor een stal van 4,5*5,2 (mijn stallen dus) gebruik ik 2 baaltjes á 25 kg als ik ze helemaal wil opstrooien. Echter, ik heb open stallen met een paddock, dus gebruik veel minder stro dan als ze er fulltime op zouden staan, want hoe meer stro, hoe meer ze naar buiten lopen. Daarom liggen er bij mij koematten in stal. Ik lees wel dat jij dat niet wilt, maar toch vind ik een schuilstal zeer essentieel Lachen Kunnen paarden zelf kiezen of ze de verkoeling of juist beschutting zoeken of niet Lachen

Zak brok kost gemiddeld 7-8 euro, weet niet wat jij voert, maar dan kan je zelf de rekensom maken naar per dag. Ik voer zelf Pavo, vind ik bewezen goed en betrouwbaar.

Denk verder nog aan de omheining, of is dat niet nodig? Zaken zoals palen, lint, isolatoren. Schrikdraadapparatuur, speciekuipen of automatische drinkbakjes kunnen ook enorm oplopen in de kosten.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 20:36

dankjewel!

goede omheining is aanwezig. Het gaat om 3 veulens dus dat zal wat ookwel schelen dan Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 23:23

Veulens hebben eigenlijk niet eens brok nodig. Je zou eventueel een pavokoek kunnen voeren, misschien zijn die er ook speciaal voor veulens. Daar zitten alle vitamines en mineralen in. Maar dat is eigenlijk nog niet eens nodig.

Mijn tinker krijgt ongeveer 200 gram brok per dag, gewoon voor het idee omdat de rest ook wat krijgt. Voor de rest alleen hooi, klein beetje gras en af en toe een appeltje. Daar doet hij het goed op.

Hooi zou ik onbeperkt voeren, en dan zo stengelig mogelijk. Goed voor de spijsvertering. Kuil zou ik mijn eigen paarden niet snel voeren. Dat is vaak érg voedingsrijk. Een klein hoopje kan geen kwaad, maar als ze veel van dat groene kuil krijgen dan worden veel paarden erg dik. Daarbij hebben ze neem ik aan de hele dag gras en dat is samen met het hooi wel genoeg.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:05

Ik heb 3 pony's thuis lopen, een welsh en 2 shetten. Ik doe ongeveer2 a 3 maanden met een bestelling hooi, dit is ongeveer 150 euro per keer. Verder voer ik pavo aura koeken. Hier zitten er 90 in, de shetten krijgen ieder een halve, dus daar doe ik45 dagen mee en dit kost 24,95.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:04

Als ik de kosten van stro weglaat kost mijn paard mij per maand ongeveer 60 euro. Dat is met elke dag een half baaltje hooi (2 euro per baal) En mijn paard eet ongeveer 3 zakken brok per maand, dat is in totaal 75 kilo en dat kost 30 euro per maand. Ik voer Havens, van wat ik erover heb gelezen leek het me een goed merk en mijn paard doet het er goed op Lachen

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 21:12

MysticTinker schreef:
Veulens hebben eigenlijk niet eens brok nodig. Je zou eventueel een pavokoek kunnen voeren, misschien zijn die er ook speciaal voor veulens. Daar zitten alle vitamines en mineralen in. Maar dat is eigenlijk nog niet eens nodig.

Mijn tinker krijgt ongeveer 200 gram brok per dag, gewoon voor het idee omdat de rest ook wat krijgt. Voor de rest alleen hooi, klein beetje gras en af en toe een appeltje. Daar doet hij het goed op.

Hooi zou ik onbeperkt voeren, en dan zo stengelig mogelijk. Goed voor de spijsvertering. Kuil zou ik mijn eigen paarden niet snel voeren. Dat is vaak érg voedingsrijk. Een klein hoopje kan geen kwaad, maar als ze veel van dat groene kuil krijgen dan worden veel paarden erg dik. Daarbij hebben ze neem ik aan de hele dag gras en dat is samen met het hooi wel genoeg.

Kuil had ik ook meer in gedachte voor 's winters als er amper gras is Lachen

Brok dacht ik ook dat dat wat overbodig was maar een vriendin van me (met veel paarden aan huis) geeft ze wel altijd brok zodat ze zeker weet dat ze genoeg vitaminen binnen krijgen. Ik had zelf gedacht dat ze dat wel binnen zouden krijgen met ruwvoer aangezien ze dat 'in het wild' ook zouden eten..

(edit: Met 'ze' bedoel ik dus veulens Knipoog )

BianC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 07:23

Ik volg dit even. Krijg deze zomer een paard en vroeg me ook af wat ik ong. in de maand kwijt zou zijn.
Het paard komt 24/7 op de wei, weet iemand wat ong. een redelijke prijs is om voor een stukje wei te betalen als je het bij een boer huurt?

Groetjes:)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 07:29

weidegang betaal je al snel 50 euro per maand voor. Als je los een stukje wei bij een particulier of boer huurt, dan hangt het er heel erg vanaf of ze blij zijn dat ze het niet hoeven te onderhouden en het gras op komt, of dat ze het verhuren om bij te verdienen... Gewoon om je heen vragen dus...

BianC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 07:52

Bedankt:) Ik ga zo even overal rond vragen.. Het zijn hier genoeg boeren en ook zeker genoeg weiland!! En wat zijn ong. de kosten van hooi als je je paardje 24/7 buiten hebt staan?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:08

Even aan Blueberry.
Zomers weinig tot geen hooi als je genoeg gras hebt.
De paarden hier eten als ze helemaal niet meer op het gras staan ruim een half pak hooi per paard/pony per dag. Zijn het kleinere pakken (of losser geperst) dan al snel meer.
Als bijvoeren naast het gras 2x per dag, kwam het neer op 1 pak per dag voor alle 4 samen.
Dit zijn volwassen paarden, van Fjord tot arabier van 1,60.

Hooi verschilt van 2 euro tot 4 euro per pak. Hier meestal rond de 2,50/3 euro

Verder moet je rekenen op kosten om je mest kwijt te raken of over het land te verspreiden 1x in de zoveel tijd, eventueel kosten voor bijmesten met kunstmest of bodemverbeteraars (kalk, fosfor, natrium etc) en eventueel kosten voor onkruidverdeling of bijzaaien.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:40

Hooi is in de zomer idd niet nodig, tenzij je pony's hebt die snel dik worden. Die van mij lopen nu op een kort stuk gras en krijgen dus gewoon hooi, 2 van de 3 gaan maar een paar uur op de andere wei, omdat ze anders tonnetje rond worden.

En de kosten van het weiland bijhouden komen er ook bij. Wij staan nu 2 jaar op onze wei en we hebben nog niet hoeven mesten of bijzaaien, maar mss dit jaar wel. En het is ook fijn om in het voorjaar de wei gelijk te laten maken en te slepen als ze er de hele winter op hebben gelopen.