opfokstal waar op letten?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blueberry

opfokstal waar op letten?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 17:26

hi,

Waar moet ik nou echt op letten als ik bij opfok ga kijken.
Ik vind het zelf belangrijk dat het paardje 24 uur buiten komt, s winters overdag ook.
Ik moet letten op omheining, of het er netjes uit ziet, of de paarden er goed bijstaan.

Maar wat nogmeer?
Wat voor voer horen veulens/enters/twenters te krijgen?

En zijn er bokkers met ervaringen van opfokbedrijven? Wat is echt aan afrader en wat een aanrader?!

alvast bedankt.

ellepel

Re: opfokstal waar op letten?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:20

waar ik vind dat je op moet letten of het netjes is, omheining en dergelijke degelijk is zoasl je zelf al zegt Knipoog
zien de dieren er verzorgd alert en helder uit die er staan?
word er genoeg gevoerd, krachtvoer extra is wel mooi.
hele dag ruwvoer kunnen eten is wel t mooiste.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:22

hoe de kennis is, de controle, hoe het toezicht is. hoe de paarden er bij staan die er al zijn. in wat voor groepen ze buiten komen te staan...

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 20:25

oké ja inderdaad. In groepen, toezicht. hoe weet ik of de kwaliteit van het voer oké is?

en iemand ook ervaringen met bedrijven?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:27

kun je ook zien aande paarden die er staan. als die er goed uit zien zal het voer ook wel in orde zijn. maar je kunt er op letten of ze onbeperkt voer hebben, hoe dat ruikt, en of het niet beschimmeld is...

ik heb ervaring met de lindehoeve in emst. is mij heel goed bevallen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:41

Heb goeie ervaring met de EaglesRanch op Texel. Weidegang zomers én 's winters en dat laatste zie je helaas niet bij veel opfokbedrijven. Zomers dag en nacht buiten op ruime percelen in vaste koppels en 's winters overdag buiten en 'snachts binnen met het hetzelfde koppel in een ruime openfrontbox. Ze hebben een website www ervoor en nl erachter Knipoog , redelijke prijzen. Mijn KWPN-er is daar opgefokt en heel goed vandaan gekomen! Inmiddels staan de veulens van vrienden er ook, en ook zij zijn erg tevreden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 12:20

Dat de groep bestaat uit verschillende leeftijden, zodat de jonkies leren van de ouderen hoe ze zich horen te gedragen. Je zult in een single-age groep de pech maar hebben dat jou paard de baas is, heb je een fijne uitdaging als je 'm ophaald (not)...........

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 12:22

ook bij verschillende leeftijden kan jou paard de baas zijn, dus dat lijkt me een beetje onzin eerlijk gezegd...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:42

ikenindi schreef:
ook bij verschillende leeftijden kan jou paard de baas zijn, dus dat lijkt me een beetje onzin eerlijk gezegd...

Dan mis je de clou dus volledig!
Als je jaarling in een groep met 1 tot 3-jarigen komt, is de kans erg klein dat ie gelijk de baas wordt. als ie na 2,5 jaar knokken dan uiteindelkijk de baas is, dan heeft ie intussen wel geleerd hoe zich in een kudde te gedragen en heb je een heel ander soort "baas".

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:45

als hij de baas is weet hij blijkbaar al hoe een kudde werkt. een jong dier is nooit zomaar een leider binnen een kudde. daar moet ie wel wat voor kunnen, en als ie dat kan weet hij dus al hoe een kudde werkt;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 14:44

het beste is gewoon m op te groeien in een gemengde kudde kwa leeftijd ...
de oudere dieren kunnen een jong dier beter corrigeren , er is meer groepsdynamiek etc ...een groep jaarlingen moet als gupjes elkaar dingen gaan leren die ze niet eens weten , er zijn geen voorbeelden en dieren met meer ervaring
het doe,l van opfok is je dier naast de noodzakelijk lichamelijke ontwikkeling
het opgroeien tot een sociaal dier, wat je hebt beste bereikt met een groep van verschillende leeftijden

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 14:47

ikenindi schreef:
als hij de baas is weet hij blijkbaar al hoe een kudde werkt. een jong dier is nooit zomaar een leider binnen een kudde. daar moet ie wel wat voor kunnen, en als ie dat kan weet hij dus al hoe een kudde werkt;)

De baas zijn hoeft niets te maken te hebben met weten hoe een kudde werkt
je hebt er gewoon heel dominante krengen tussen zitten
maar ook dieren die "opgevoed" zijn door mensen en nooit echt tegenspraak hebben gehad,
dieren zijn dan zeker gebaat bij een aantal oudere dieren erbij die het klappen van de zweep kennen en dergelijke dieren even op hun plaats zet
het is juist de groepsdynamiek , het groeien en op hun plaats gezet worden wat een kudde opfok zo interesant maakt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:48

Een goede opfokstal houdt ook dát in de gaten!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:27

paars schreef:
Een goede opfokstal houdt ook dát in de gaten!

De beste beginnen gewoon niet aan single-age groepen en zorgen voor een volwassen paard voor de opvoeding.......

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 21:10

oké klint heel aannemelijk dat met gemegnde leeftijden! Maar de meeste opfokstallen hebben toch juist leeftijdgenorten bijelkaar? Anders kan 'ie beter een kudde in in een natuurgebied ofzo!

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:16

Mijn Jaarling staat in Neurhede (D) net over de grens van Bourtange (groningen)staat het hele jaar door 24/7 buiten in het weiland met grote open schuilstal,groep van 10 ,onbeperkt kuilgras 1x per dag Havens brok,land is gelegen achter huis,goed toezicht.zijn trouwens gewoon Nederlanders.Perfecte plek,ondanks huidige blessure van mijn jaarling